După ce noile măsuri aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 – 31 martie 2023, care înlocuiesc schema de plafonare a prețurilor și compensare a facturilor aplicată de la 1 noiembrie anul trecut și până la 31 martie 2022, au intrat în vigoare de la 1 aprilie, Guvernul a adoptat vineri o ordonanță de urgență de modificare a acestora, ca urmare a faptului că industria de profil, dar și Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), au semnalat mai multe probleme. Proiectul de OUG a fost prezentat de Profit.ro în urmă cu o săptămână.
"Din datele existente la nivelul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei s-a constatat faptul că există anumite dificultăți în derularea procedurii de decontare, în ceea ce privește aspectele referitoare la regularizare, pentru măsura plafonării pentru perioada noiembrie 2021- martie 2022, existând situații în care furnizorii au constatat că au introdus în mod eronat datele din cererile de decontare transmise fără a avea posibilitatea tehnică de revizuire a acestora", se arată în nota de fundamentare a actului normativ aprobat astăzi de Executiv.
Potrivit sursei citate, odată cu apariția Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022, s-a reglementat regularizarea și recunoașterea unor costuri aferente perioadei noiembrie 2021- martie 2022.
"Sub acest aspect, este necesară reglementarea posibilității furnizorilor de a-și reface și reintroduce datele corecte în platforma informatică pusă la dispoziție de către Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei, în acest fel deblocându-se procedurile de decontare. (…) Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei a constatat că au fost raportate date în vederea verificării și determinării sumelor solicitate spre decontare de la bugetul stat ce cuprindeau în mod eronat, cu titlu de exemplu, achiziții de energie electrică și/sau gaze naturale aferente dezechilibrelor sau date de achiziție ce nu cuprindeau toate contractele de achiziții cu livrare în luna de raportare, contrar dispozițiilor legale. Odată cu introducerea noțiunii de regularizare, este posibil și necesar a permite operatorilor beneficiari să poată interveni si corecta erorile încărcate pe platforma IT pusă la dispoziție de către Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei, în egală măsură să refacă și să redepună cererile de decontare, respectiv declarațiile pe proprie răspundere aferente atât către Ministerul Energiei, cât și în atenția Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei conform procedurii de decontare. Lipsa introducerii unei asemenea posibilități ar determina posibilitatea existenței unei situații de decontare a unor valori care nu corespund valorilor finale ce ar rezulta în urma derulării procedurii de regularizare", se menționează în documentul citat.
Astfel, OUG a fost modificată pentru a se acorda timpul necesar efectuării tuturor operațiunilor tehnice incidente, având în vedere volumul foarte mare de date ce trebuie pregătit de operatorii economici și necesitatea prelucrării acestor date de către ANRE, prelungindu-se termenul de transmitere a datelor către Autoritate de la 15 mai 2022 la 15 iulie 2022.
De asemenea, a fost clarificată modalitatea practică de încărcare a datelor pe platforma informatică a ANRE, dându-se "instrucțiuni precise, pentru a nu se mai crea confuzii", iar nerespectarea acestor instrucțiuni și a termenului de rectificare si redepunere a cererilor de decontare și declarațiilor pe proprie răspundere de către furnizori va fi pedepsită cu amendă de 50.000 lei.
CITEȘTE ȘI FOTO Simona Halep are un nou antrenor, celebruO altă modificare vizează decontarea costurilor plafonării prețurilor pentru clienții preluați în regim de ultimă instanță.
"În cazul în care nu se introduce o precizare cu privire la modul de stabilire a componentei de achiziție, având în vedere faptul că pentru această categorie de clienți energia se asigura în cea mai mare parte din piața pentru ziua următoare (PZU) și ca dezechilibru, valoarea acestei componente poate sa fie foarte mare, în condițiile în care furnizorii nu cunosc costul real anterior lunii de facturare. Astfel, furnizorii de ultimă instanță (FUI), pentru a își asigura riscurile determinate de volatilitate, pot stabili valoarea componentei de achiziție la un nivel ridicat, ceea ce va determina un preț mare aplicat clienților din aceasta categorie", se spune în nota de fundamentare.