Decizia lui Elon Musk de a distruge echipa de încărcare a vehiculelor electrice a Tesla afectează planurile pentru lansarea de noi stații de încărcare rapidă și ar putea întârzia eforturile președintelui Joe Biden de a electrifica autostrăzile din SUA, relatează Reuters, preluată de News.ro.
Anul trecut, administrația Biden a anunțat reguli pentru un plan ambițios de extindere a infrastructurii de încărcare a țării și de a susține adoptarea vehiculelor electrice.
În cadrul programului National Electric Vehicle Infrastructure (NEVI), guvernul distribuie statelor 5 miliarde de dolari timp de cinci ani pentru a construi 500.000 de încărcătoare pentru vehicule electrice.
Liderul pieței de vehicule electrice, Tesla, care operează și cea mai mare rețea de încărcătoare rapide - numite Superchargers - din SUA și este cel mai mare câștigător de până acum al acelor fonduri federale, a fost văzut ca o parte esențială a acestui plan.
Cu toate acestea, de când au apărut știrile despre disponibilizările abrupte de la echipa de încărcare a vehiculelor electrice a Tesla, directorii companiilor de încărcare spun că au primit apeluri telefonice de la proprietarii care își caută un nou partener pentru proiectele lor private de încărcare, după ce Tesla s-a retras.
Acum, companiile de încărcare se pregătesc ca Tesla să se retragă din programul federal. Acest lucru, spun ei, ar putea crea noi probleme într-o lansare deja lentă.
"Va întârzia lansarea NEVI. Nu există nicio îndoială", a declarat Aatish Patel, co-fondatorul XCharge North America, care produce încărcătoare pent vehicule electrice pentru flote și operatori de stații de încărcare.
Dacă Tesla se retrage, atunci solicitările statelor pentru proiecte de încărcare finanțate de NEVI o vor lua de la capăt, a spus el pentru Reuters.
CITEȘTE ȘI Italia - 101 milioane de euro, câștigate cu un bilet de 2 euro”Multe dintre aceste stații nu vor fi construite în acest an sau în intervalele de timp care au fost dictate inițial”.
Patel a spus că firmele imobiliare care reprezintă aproximativ 10 locații non-NEVI din Texas, Louisiana și New York, au sunat de la apariția informației privind disponibilizărilw, spunând că Tesla se retrage și că sunt în căutarea unui înlocuitor.
Tesla a obținut fonduri pentru a construi încărcătoare pentru 69 din cele 501 de centre de încărcare finanțate de NEVI anunțate până acum, potrivit firmei de cercetare EVAdoption din San Francisco.
"Vorbesc despre orice centre NEVI care au primit fonduri. Nu vor merge mai departe în privința acestora", a declarat Brendan Jones, CEO al Blink Charging, pentru Reuters.
CITEȘTE ȘI Italienii câștigă mai puțin decât în 1990. Italia - singura țară din UE în care salariile reale au scăzut față de acum 34 de aniBlink a primit trei întrebări în două state despre mai multe centre private de la care Tesla s-a retras de la concedieri, a spus el.
Lansarea programului federal a fost deja lentă. Regulile mult așteptate privind eligibilitatea pentru fondurile federale au fost în cele din urmă stabilite la începutul anului trecut. Doar câteva stații de încărcare finanțate de la nivel federal au fost deschise publicului.
De la concedieri, Musk, într-o postare pe platforma sa de socializare X, a spus că Tesla intenționează ”să crească rețeaua Supercharger, doar într-un ritm mai lent pentru noi locații și să se concentreze mai mult pe timpul de funcționare 100% și pe extinderea locațiilor existente”.
El nu a răspuns la întrebările Reuters cu privire la implicațiile deciziei sale.
CITEȘTE ȘI Producătorul chinez de vehicule electrice Zeekr și-a stabilit prețul IPO la nivelul maximVineri, Musk a scris totuși pe platforma sa de socializare X că Tesla va cheltui peste 500 de milioane de dolari în acest an pentru a-și extinde rețeaua de încărcare rapidă.
”Doar pentru a reitera: Tesla va cheltui peste 500 de milioane de dolari pentru extinderea rețelei noastre Supercharger, pentru a crea mii de încărcătoare NOI în acest an”, a spus Musk într-o postare pe X.
El a mai arătat că ”aceasta este doar pentru noi centre și extinderi, fără a lua în calcul costurile operaționale, care sunt mult mai mari”.
Un purtător de cuvânt al Oficiului Federal Comun pentru Energie și Transport, care supraveghează programul NEVI, a declarat într-un e-mail că nu se așteaptă ca deciziile individuale de afaceri să aibă un impact asupra proiectelor de încărcare a vehiculelor electrice finanțate de guvern.
Statele care au atribuit Tesla centre NEVI monitorizează îndeaproape situația. Colorado își va ajusta programul după cum este necesar, a declarat Kay Kelly, șeful pentru mobilitate inovatoare pentru Departamentul de Transport din Colorado.
Texas - cel mai mare beneficiar al fondurilor NEVI - a declarat că nu anticipează niciun impact al disponibilizărilor Tesla.
Schimbarea planurilor Tesla va afecta totuși întreaga industrie a vehiculelor electrice. Aproape toți producătorii de automobile au decis anul trecut să adopte standardul de încărcare nord-american (NACS) al Tesla pentru vehiculele lor, începând de anul viitor. Acest lucru ar putea oferi un avantaj pentru alte startupuri de încărcare - și pentru angajații Tesla recent disponibilizați.
”Vor fi disponibile mult mai multe centre NEVI dacă Tesla renunță la proiectele pe care le-a câștigat deja sau își retrage aplicațiile. Va fi o oportunitate pentru alții să sară și să umple acel gol”, a declarat Rick Wilmer, CEO al companiei de încărcare ChargePoint, pentru Reuters.
Rivali precum EVgo caută să-i angajeze pe cei lăsați să plece de Musk.
”Dacă ați fost afectați de recentele disponibilizări ale Tesla, vă invităm să explorați gama variată de locuri de muncă oferite de EVgo”, a spus un manager de achiziție de talente la compania de încărcare EVgo, într-o postare pe LinkedIn.