Ce penalități vor plăti distribuitorii de gaze clienților pentru întârzieri

Ce penalități vor plăti distribuitorii de gaze clienților pentru întârzieri

standarde performanță distribuție gaze

Adi Mosoianu
Adi Mosoianu
scris 11 dec 2015

Operatorii sistemelor de distribuție de gaze naturale vor plăti clienților penalități în sumă fixă de 100 de lei, plus 2 lei pentru fiecară oră de întârziere, dacă întârzie cu mai mult de 12 ore să-i notifice pe consumatori cu privire la motivele limitării sau întreruperii neplanificate a serviciului de distribuție și sistem a gazelor, precum și la data și ora preconizată pentru reluarea serviciului, potrivit unui ordin al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), publicat vineri în Monitorul Oficial.

Plata penalităților se face la cererea clienților, aceasta putând fi depusă de aceștia în cel mult 60 de zile de la data la care obligațiile de plată ale distribuitorilor devin scadente. Operatorii de distribuție sunt obligați să plătească penalitățile în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererilor clienților.

Urmărește-ne și pe Google News

Ordinul citat impune distribuitorilor de gaze să îi anunțe pe clienți, cu cel mult 12 ore după întreruperea sau limitarea distribuției, asupra motivelor limitării sau întreruperii serviciului de distribuție, precum și asupra datei și orei preconizate de reluare a serviciului.

Dacă nu este posibilă reluarea distribuției la data și ora anunțate inițial, distribuitorii vor trebui să-i informeze pe clienți din 12 în 12 ore asupra evoluției situației, inclusiv asupra modificării datei și orei preconizate de reluare a serviciului de distribuție.

Dacă limitarea sau întreruperea distribuției gazelor afectează mai puțin de 100 clienți, obligația de notificare se consideră îndeplinită prin lipirea de afișe de către distribuitori la limita de proprietate a clienților. Dacă sunt afectați mai mult de 100 de consumatori, notificările trebuie realizate prin anunțuri publice făcute prin intermediul mass media.

Limitările și întreruperile planificate, pentru lucrări de reparații, dezvoltare, reabilitare sau modernizare a instalațiilor, trebuie anunțate până cel târziu pe data de 1 iulie a anului curent, pentru anul următor, pe pagina de internet a distribuitorilor.

Modificarea termenelor anunțate inițial, precum și justificarea modificării, trebuie să se facă cu cel mult 30 de zile înainte, iar începerea lucrărilor – cu cel puțin 2 zile lucrătoare înainte. Modificarea termenelor și începerea lucrărilor trebuie anunțate fie prin afișe, fie prin mesaje trimise prin poștă, e-mail sau SMS, fie prin anunțuri în mass media.

Pentru nerespectarea termenelor de notificare a întreruperilor și limitărilor planificate ale distribuției de gaze, operatorii datorează clienților penalități în sumă fixă de 100 de lei.

Ordinul ANRE prevede că operatorii sunt obligați să le răspundă celor care vor să se racordeze la sistemul de distribuție în cel mult 30 de zile de la data înregistrării cererilor acestora, fie prin emiterea avizului tehnic de racordare, fie prin refuzul racordării.

Pentru nerespectarea acestui termen, distribuitorii plătesc clienților penalități în sumă fixă de 20 de lei, plus 2 lei pentru fiecare zi de întârziere, începând cu cea de-a 31-a zi de la data înregistrării cererii de racordare, dar nu mai mult de 60 de zile de întârziere. 

Distribuitorii au de asemenea obligația să dea număr de înregistrare sesizărilor, reclamațiilor și solicitărilor clienților și să le transmită acestora numărul, pe loc, în cazul celor depuse la biroul specializat, și în maxim 2 zile lucrătoare, în cazul celor trimise prin poștă, online, e-mail sau fax. Pentru nerespectarea termenului de 2 zile lucrătoare, distribuitorii datorează penalități de 10 lei, plus 1 leu pentru fiecare zi lucrătoare de întârziere, dar nu mai mult de 60 de zile lucrătoare de întârziere.

Pentru netransmiterea în termen maxim de 10 zile de la data înregistrării cererii și/sau documentației complete a contractului de distribuție a gazelor naturale către solicitanți, în vederea semnării, distribuitorii datorează penalități de 20 de lei, plus 5 lei pentru fiecare zi de întârziere, dar nu mai mult de 60 de zile de întârziere.

Pentru neverificarea la fața locului a presiunii gazelor naturale, în urma sesizărilor clienților, în maxim 5 zile lucrătoare de la data înregistrării sesizărilor, distribuitorii datorează penalități de 20 de lei, plus 5 lei pentru fiecare zi de întârziere, dar nu mai mult de 60 de zile de întârziere. Aceleași penalități sunt datorate de distribuitori dacă nu notifică clienții, în maxim 3 zile lucrătoare de la data primirii sesizărilor, asupra datei, orei și locului unde urmează să se facă verificarea.

Termene și penalități de întârziere similare sunt prevăzute de ordinul ANRE și pentru solicitări legate de calitatea gazelor naturale, de accesul la sistemul de distribuție și de refacerea terenurilor și bunurilor afectate de execuția unor lucrări la obiectivele sistemelor de distribuție. De asemenea, ANRE a elaborat, aprobat și publicat în Monitorul Oficial un ordin similar referitor la standardele de performanță pe care trebuie să le respecte operatorul sistemului de transport de gaze naturale, Transgaz, în raport cu utilizatorii rețelei de transport.

Pe 26 noiembrie, președintele ANRE, Niculae Havrileț, declara că ANRE discută aprobarea standardelor de performanță pentru activitatea de distribuție și de transport a gazelor naturale, respectiv a timpului de răspuns la reclamații și sesizări. 

"Am hotărât să aprobăm standarde de performanță pentru activitatea de distribuție a gazelor naturale și de transport a gazelor naturale astfel încât, dacă nu se răspunde unui solicitant la o sesizare, la o reclamație în termenul stabilit de către noi, însemnând 15 zile, 30 de zile sau 60 de zile, în funcție de solicitare, atunci operatorul de distribuție sau transport este obligat să plătească o compensație în bani solicitantului. Aceste compensații variază de la un nivel de 50 de lei, cu o suprataxare de 5 lei, pentru fiecare zi de întârziere, până la câteva mii de lei în cazul operatorului de transport", spunea Havrileț.

El a precizat că, la acel moment, era în medie 300.000 de reclamații și sesizări de la consumatorii casnici și, din acest motiv, a solicitat un standard de performanță obligatoriu de îndeplinit de către operatorii de distribuție. Havrileț a mai spus că are în vedere introducerea standardului și pentru operatorii din sectorul energiei electrice.

viewscnt
Afla mai multe despre
distributie gaze naturale
indicatori de performanta
acord tehnic de racordare
tarife distributie gaze naturale