Benzină cu plumb nu mai este utilizată în nicio țară a lumii, a anunțat Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), care a salutat o "etapă majoră" ce va permite salvarea în fiecare an a peste 1,2 milioane de vieți și va economisi peste 2.400 miliarde de dolari, transmite AFP.
La aproape un secol de la lansarea primelor avertismente cu privire la efectele toxice ale benzinei cu plumb, Algeria, ultima țară din lume care utiliza acest tip de carburant, a epuizat luna trecută ultimele stocuri, a precizat PNUD.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Punerea în practică reușită a interzicerii benzinei cu plumb constituie o etapă majoră pentru sănătatea la nivel mondial și pentru mediul nostru", a declarat Inger Andersen, directorul executiv al PNUD, organizație cu sediul la Nairobi, capitala Kenyei, scrie Agerpres.
În urmă cu doar 20 de ani, peste o sută de țări din întreaga lume utilizau încă benzina fără plumb, în pofida a numeroase studii științifice care demonstrau legătura între acest carburant și morțile premature, efectele nefaste asupra sănătății și poluarea aerului și solului.
Primul semnal de alertă a fost tras în 1924, când zeci de muncitori au fost internați în spital și cinci au fost declarați morți după ce au suferit de convulsii la o rafinărie care produce benzină cu plumb în New Jersey (SUA). Cu toate acestea, până în anii 1970, aproape toată benzina vândută la nivel mondial conținea plumb.
CITEȘTE ȘI RDF Arad a realizat investiții de 5.7 milioane euro în soluții de depozitare, tehnologie și utilaje și vizează să achiziționeze companii cu domenii de activitate conexeÎn anul 2002, când PNUD a lansat campania sa vizând interzicerea benzinei cu plumb, mai multe mari puteri economice, precum SUA, China și India, încetaseră deja să mai utilizeze acest carburant. Cu toate acestea, benzina cu plumb a continuat să fie utilizat în țările cu venituri reduse.
În 2016, după ce Coreea de Nord, Birmania și Afganistan au încetat să mai vândă benzină cu plumb, doar în câteva state au continuat să mai funcționeze benzinării care furnizau acest carburant. În cele din urmă, Algeria a urmat Irakul și Yemenul, ultimele țări care au eradicat benzina fără plumb.
Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) estimează într-un comunicat de presă că eliminarea benzinei cu plumb va permite "evitarea a peste 1,2 milioane de decese premature, creșterea cu câteva puncte a coeficientului de inteligență la copii, realizarea unor economii de 2.440 miliarde de dolari la nivel mondial și reducerea ratei criminalității". Chiar și așa, PNUD subliniază că utilizarea combustibililor fosili trebuie redusă în mod considerabil pentru a frâna efectele schimbărilor climatice, în special având în vedere creșterea exponențială a vânzărilor de autovehicule pe piețele emergente.
"Sectorul transporturilor este responsabil pentru aproape un sfert din emisiile mondiale de gaze cu efect de seră și până în 2050 ar urma să crească până la o treime" subliniază PNUD, adăugând că 1,2 miliarde vehicule ar urma să fie introduse în circulație în următoarele decenii. "Această cifră include și milioanele de vehicule la mâna a doua care vor fi exportate de Europa, SUA și Japonia spre țările cu venituri medii și mici. Acestea vor contribui la încălzirea planetei, iar poluarea aerului este susceptibilă să provoace accidente", adăugă Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD).