Consiliului Concurenței recomandă companiei naționale de căi ferate CFR SA crearea condițiilor tehnice astfel încât operatorii de transport feroviar (OTF) să- și poată alege furnizorul de energie electrică, ceea ce, în opinia Consiliului, ar conduce la reducerea valorii facturilor pentru curentul de tracțiune pe care o achită OTF și, implicit, la creșterea profitabilității transportului feroviar de marfă și la tarife mai mici pentru utilizatorii acestui serviciu.
"În prezent, OTF nu au posibilitatea de a-și alege furnizorul de energie electrică, deși piața energiei este liberalizată, furnizorul unic pentru sistemul feroviar fiind Electrificare CFR SA, filială deținută integral de CNCF CFR SA", se arată într-un comunicat al Consiliului.
Potrivit sursei citate, această recomandare vine în urma studiului realizat de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), din cadrul Consiliului Concurenței, care a sintetizat principalele aspecte ce caracterizează transportul feroviar de marfă din România.
Studiul CNSDF menționat recomandă accelerarea implementării de către CNCF CFR SA a proiectului prioritar privind sistemul de telegestiune a energiei electrice și de compensare a factorului de putere în substațiile de tracțiune.
"(…) în temeiul Legii 123/2012 , fiecare consumator (așa cum sunt și OTF) are dreptul de a-și selecta furnizorul de energie electrică pe baze concurențiale. În prezent, OTF nu au posibilitatea de a-și alege alt furnizor de energie electrică, furnizorul unic pentru sistemul feroviar fiind Electrificare CFR, filială deținută integral de CNCF CFR SA. Prin urmare, este necesară identificarea unei soluții rapide pentru implementarea de către CNCF CFR SA a proiectului prioritar privind sistemul de telegestiune a energiei electrice și crearea posibilității tehnice ca OTF să-și poată alege furnizorul de energie electrică", se afirmă în studiu.
CITEȘTE ȘI ByteDance, proprietarul TikTok, a achiziționat un startup de realitate virtuală"Cantitățile și valorile energiei electrice achiziționate și livrate vor fi prelucrate cu ajutorul unui pachet de aplicații informatice dedicat, care va permite monitorizarea consumurilor de energie electrică pentru tracțiune consumată de substațiile de tracțiune, de operatorii de transport feroviar și de CFR SA, atât pentru o defalcare exactă a acestora, cât și pentru o mai bună prognozare. Implementarea sistemului de compensare a energiei reactive reprezintă un proiect pilot, în vederea reducerii consumului de energie reactivă și implicit a costurilor de achiziție a energiei electrice, crescând totodată disponibilitatea rețelei energetice feroviare", scrie în Strategie.
Studiul de fezabilitate pentru sistemul de telegestiune a fost realizat încă din 2012.
CITEȘTE ȘI FOTO A început curățenia în Parcul Cișmigiu. Nicușor Dan: Există și varianta externalizării acestor serviciiSistemul de telegestiune a energiei electrice pentru tracțiune achiziționate și livrate reprezintă o infrastructură de colectare, transmitere și prelucrare a datelor de consum provenite de la substații, operatori de transport feroviar și posturi de transformare alimentate din linia de contact electrificată. Sistemul de telegestiune va fi capabil să preia și să prelucreze datele aferente consumurilor de energie electrică, la o periodicitate stabilită, (atât pentru energia achiziționată cât și pentru cea furnizată). Totodată, acesta va emite rapoarte, prognoze și situații de consum, informări operative în vederea încadrării în plafoanele de consum convenite.
Principiul său constă în montarea de contoare de energie electrică martor, cu facilități de localizare geografică și teletransmitere prin rețea GSM sau fibră optică a datelor de consum. Datele sunt transmise prin rețeaua de telefonie mobilă a unui operator cu acoperire națională și sunt colectate de către un punct central, numit „platformă de la sol”. Aici datele sunt colectate, validate, prelucrate, iar ulterior defalcate și distribuite către utilizatorii interesați: CFR SA, operatori de transport feroviar, SC Electrificare.
CITEȘTE ȘI Profit net semestrial de 1 milion de lei pentru CarbochimResursele platformei de la sol vor fi accesibile și utilizatorilor de la sucursalele regionale. Accesul la platforma de la sol se va face prin internet, respectiv intranet.
Sistemul de compensare a energiei electrice reactive va trata atât componenta inductivă, cât și cea capacitivă, funcție de situația existentă și de caracteristicile funcționale ale substațiilor de tracțiune. Instalațiile de compensare vor fi de tip dinamic și vor fi astfel proiectate încât să poată fi reamplasate în alte substații funcție de necesitățile și modificările apărute în distribuția consumului de energie electrică al CFR SA, prin reașezarea consumului.
CITEȘTE ȘI LISTA Alevia retrage de pe piață suplimente alimentare și ceaiuriSistemul va fi alcătuit din următoarele componente:
a. Subsistemul de telegestiune pentru substații va colecta automat datele de consum de la acestea și va permite urmărirea consumului de energie electrică pentru tracțiune cu dimensionarea judicioasă a achiziției și emiterea de prognoze și rapoarte, creând premizele introducerii la CFR SA a principiilor de management energetic. Acesta constă în instalarea în cele 77 de substații de echipamente de măsură și transmitere a datelor de consum (contoare și modeme).
b. Subsistemul de telegestiune a energiei electrice pentru tracțiune consumate de locomotive urmărește evidențierea și colectarea datelor de consum și geografice înregistrate de contoarele locomotivelor, în vederea defalcării precise a cantităților consumate și a sumelor plătite pentru distribuție pe contur. Subsistemul urmărește implementarea prevederilor celor mai recente standarde și specificații tehnice de interoperabilitate, respectiv fișe UIC în domeniu. Având în vedere că operatorii de transport feroviar deja și-au contorizat locomotivele, dar aceste contoare nu corespund specificațiilor sus-amintite, subsistemul va viza după modelul altor administrații feroviare înlocuirea de către CFR SA a echipamentului de măsură de la bordul locomotivelor și încredințarea acestuia în custodie către operatorii de transport feroviar care vor asigura cheltuielile operaționale (întreținere, exploatare). Compatibilitatea echipamentelor sol-bord și funcționalitatea ansamblului este astfel asigurată. Pentru reducerea costurilor suportate de CFR SA se va urmări la maximum integrarea dotărilor existente la bordul locomotivelor, prin reutilizarea componentelor corespunzătoare, existente, așa cum sunt transformatoarele de măsură. Subsistemul constă în cutii de măsură a consumului, localizare GPS și transmitere radio, instalate pe fiecare locomotivă.
CITEȘTE ȘI Criza de șoferi se prelungește în Marea Britanie - Guvernul a respins apelurile de relaxare temporară a regulilor post-Brexit referitoare la imigrațiec. Subsistemul de defalcare a energiei electrice consumate va permite preluarea datelor de consum. El constă în tehnica de calcul (servere, stații de lucru,monitoare, modeme) și programe informatice care asigură colectarea și prelucrarea datelor de consum provenite de la locomotive și substații. Sistemul va produce evidențe necesare urmăririi consumului global și geografic, pe rețea și pe operatori de transport feroviar, predicții de consum care vor fi necesare pentru achiziția de energie. Acest subsistem se va folosi și la defalcarea consumurilor proprii CFR SA pe sucursale regionale.
d. Subsistemul de compensare a energiei reactive și de contorizare integrală va consta în următoarele:
• Instalarea de echipamente pentru compensare în 2 substații de tracțiune, unde acest lucru este justificat (Cernele, Lehliu). Echipamentele constau in transformatoare și dulapuri de aparataj montate în incinta substațiilor de tracțiune. Rolul lor este de a compensa factorul de putere și implicit de a reduce contravaloarea energiei reactive. Sistemul de compensare a energiei electrice reactive va trata atât componenta inductivă, cât și cea capacitivă, funcție de situația existentă și de caracteristicile funcționale ale substațiilor de tracțiune. Instalațiile de compensare vor fi astfel proiectate încât să poată fi reamplasate în alte substații funcție de necesitățile și modificările apărute în distribuția consumului de energie electrică al CFR SA, prin reașezarea consumului
• Contorizarea integrală a transformatoarelor alimentate din linia de contact și care aparțin CFR SA cu telecitirea și teletransmiterea prin GSM a datelor către o platformă centrală de la sol. Acțiunea constă în montarea la fiecare transformator de contoare pentru energie.
"Soluția prezentă preia și integrează rezultatele pozitive din experiența similară a celorlalte administrații feroviare care deja și-au realizat contorizarea", se precizează în Strategie.
Viteza medie a trenurilor de marfă în România este de 16 km/h, iar tranzitul între Constanța și Curtici durează între 7 și 12 zile, în funcție de cantitatea transportată, arată concluziile studiului realizat de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), arată Agerpres.
În urma analizei, reiese faptul că, deși piața românească de transport feroviar de marfă este concurențială, profitabilitatea acestei activități este redusă. Acest aspect este confirmat și de faptul că ponderea transportului feroviar de marfă din România, în total moduri de transport, a fost de 12%, în timp ce transportul rutier a deținut o pondere de 68%.