Asia va cheltui în acest an peste 1.000 de miliarde de dolari pentru petrol, de circa două ori mai mult decât în 2015 și 2016, în condițiile în care cotațiile țițeiului ating 80 de dolari pe baril, iar cererea de pe continent se află la un nivel record, relatează Reuters.
Prețurile petrolului au crescut cu aproape 20% în acest an, iar în timpul tranzacțiilor de joi au depășit 80 de dolari pe baril pentru prima oară din 2014, scrie News.ro.
Dolarul, moneda în care au loc majoritatea tranzacțiilor cu petrol, este în creștere, tendință care sporește îngrijorările legate de impactul prețurilor mai mari ale energiei asupra economiilor, în special în Asia, care este dependentă de importuri. Creșterea costurilor ar putea alimenta accelerarea inflației și ar afecta consumatorii și companiile.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Asia este cea mai vulnerabilă la creșterea prețurilor petrolului”, a avertizat în această lună banca de investiții RBC Capital Markets din Canada, după ce prețurile petrolului au atins cel mai ridicat nivel din noiembrie 2014.
Regiunea Asia-Pacific consumă peste 35% din cele 100 de milioane de barili de petrol utilizate zilnic la nivel mondial, potrivit datelor din industrie, iar ponderea regiunii crește în mod continuu.
Asia este și regiunea cu cea mai mică producție de petrol, reprezentând sub 10% din producția mondială.
Potrivit Morgan Stanșey, consumul de motorină are o contribuție de 10-20% la costurile în numerar ale companiilor de minerit, în timp ce petrolul contribuie cu 4%-50% la costul generări energiei electrice, în funcție de mixtul de carburanți al unei companii sau al unei țări.
China este de departe cel mai mare importator de petrol din lume, cu comenzi cumulate de 9,6 milioane de barili pe zi în aprilie, respectiv aproape 10% din consumul total la nivel global.
La prețurile actuale, China plătește pentru importurile de petrol 768 de milioane de dolari pe zi, 23 de miliarde de dolari pe lună, respectiv 280 de miliarde de dolari pe an.
Alte țări asiatice sunt chiar mai expuse la creșterea prețurilor petrolului. Cele mai mari costuri vor fi suportate de țări precum India și Vietnam, care nu doar că depind în mare parte de importurile de petrol, dar nici nu sunt suficient de bogate pentru a absorbi creșterile bruște ale costurilor carburanților.
În statele aflate în dezvoltare, cum sunt India, Vietnam sau Filipine, costurile carburanților consumă 8-9% din salariul unei persoane obișnuite, față de doar 1-2% în cazul unor țări bogate cum sunt Japonia sau Australia.