Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a pus în dezbatere publică un proiect de Ordin de aprobare a unei Norme tehnice pentru proiectarea, execuția și exploatarea sistemelor de stocare și regazeificare GNL (gaze naturale lichefiate) pentru alimentarea cu gaze naturale a clienților casnici și industriali, proiect având la bază o propunere în acest sens a OMV Petrom, singura companie deținătoare de licență de furnizare GNL din România.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
"În vederea implementării cadrului internațional privind strategia UE pentru dezvoltarea pe scară largă a unei infrastructuri de GNL drept combustibil alternativ în sectorul transporturilor prin transpunerea la nivel național a Directivei 2014/94/UE privind combustibilii alternativi, prin adresa nr. 175PA/02.07.2020, înregistrată la ANRE cu nr. 53163/08.07.2020, OMV Petrom SA a transmis o propunere de <Normă tehnică pentru proiectarea, execuția și exploatarea sistemelor de stocare și gazeificare GNL pentru alimentarea cu gaze naturale la consumatori casnici si industriali>", se arată într-un document al ANRE.
Potrivit sursei citate, în urma analizei clarificărilor transmise de OMV Petrom, precum și a observațiilor și propunerilor primite pe marginea acestui proiect de la Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare pentru Securitate Minieră și Protecție Antiexplozivă – INSEMEX, Inspecția de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat – ISCIR și Inspectoratul General pentru Situații de Urgență – IGSU, ANRE a modificat și completat proiectul de normă tehnică pentru a fi supus consultării publice.
Acesta reglementează proiectarea, execuția și exploatarea sistemelor de depozitare și regazeificare a GNL în vederea alimentării clienților casnici și industriali, prevenirea accidentelor și definirea cerințelor de securitate privind protecția persoanelor și a bunurilor.
"Sistemele sunt montate la clienți și sunt destinate alimentării individuale și exclusive a acestora, nefiind conectate la sistemul de transport sau distribuție al/a gazelor naturale. Prezentul proiect de act normativ are un impact pozitiv asupra operatorilor economici care au ca obiectiv proiectarea, realizarea și exploatarea sistemelor de descărcare GNL, stocare GNL în recipient criogenice cu capacitate de stocare între 5.000 litri și 120.000 litri și regazeificare. Va fi un impact pozitiv atât asupra consumatorilor/clienților finali, atât casnici cât și industriali, prin crearea posibilității de alimentare cu gaze naturale", se mai menționează în document.
Proiectul de normă tehnică prevede că sistemele de stocare și regazeificare GNL pentru asigurarea alimentării cu gaze naturale a clienților casnici și industriali au în componență unul sau mai multe rezervoare criogenice cu pereți dubli, cu capacitate cuprinsă între 5.000 litri și 120.000 litri, pentru stocarea GNL la temperaturi negative, la aproximativ -162 grade Celsius.
CITEȘTE ȘI Biserica reacționează în controversa Gen versus Sex în cartea electronică de identitateAceste sisteme trebuie: să își mențină caracteristicile în condiții normale, în ceea ce privește degradarea, deplasarea și vibrațiile; să aibă o marjă de siguranță adecvată cu privire la rezistența la oboseală; să aibă proprietăți ductile adecvate și sensibilitate redusă la deteriorarea locală; să fie adecvate pentru monitorizare, întreținere și reparare; să asigure stocarea în siguranță a gazului natural la temperatură criogenică; să permită umplerea și golirea în siguranță a GNL; să permită eliminarea în siguranță a suprapresiunii vaporilor de GNL; să prevină pătrunderea aerului și a umidității, atât în rezervorul criogenic cât și în spațiul cu izolație și vid; să reducă viteza de evaporare și să prevină apariția înghețului; să funcționeze în siguranță între presiunile maxime și cele minime (în vid) de proiectare; să reziste la numărul de cicluri de umplere și de golire și la numărul de operații de răcire și încălzire care sunt planificate pe perioada de viață dată de producător.
"Domeniul de aplicare al prezentei Norme îl constituie utilizarea sistemelor de depozitare GNL în sistem mic și mediu vrac, cu capacitate de stocare în rezervoare criogenice între 5.000 litri și 120.000 litri și regazeificarea GNL, în vederea asigurării alimentării clienților casnici cu gaze naturale la presiune redusă, care nu dispun în zonă de sisteme de distribuție a gazelor naturale sau alimentării clienților industriali care necesită debite și presiuni de gaze mai mari decât ce se poate asigura din zonă sau au alte surse de gaze. Principalii consumatori pot fi: aparatele casnice pentru prepararea hranei; sistemele de încălzire la clădiri individuale sau colective și chiar zone rezidențiale; producătorii de agent termic apă caldă sau abur; operațiuni de tăieri/suduri oxigaz; agentul termic la cuptoare industriale cu inducție; industria alimentară pentru alimentarea arzătoarelor de la cuptoare pentru coacerea produselor de panificație etc. Nu fac obiectul Normei proiectarea, executarea, repararea și verificarea sistemelor de distribuție GNL la autovehicule, autocisternelor sau semiremorcilor pentru transport GNL, instalațiilor de lichefiere gaze naturale, instalațiilor din terminale GNL", se menționează în draftul de act normativ.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ OTE va plăti aproape 60 milioane euro pentru participația de 30% deținută de Orange la Telekom Mobile. Valoarea Telekom România Mobile Communications - 109 milioane euro. Condiție pentru vânzarea rețelei fixe către franceziOMV Petrom, cel mai mare producător de țiței și gaze din România, totodată deținător al rafinăriei Brazi, al centralei electrice pe gaze omonime și al unei rețele naționale de 560 de benzinării, a devenit oficial în iunie primul furnizor de gaze naturale lichefiate (GNL sau LNG, varianta în engleză, de la Liquefied Natural Gas) din România, primind licență de furnizare din partea ANRE.
GNL (gazul natural lichefiat) oferă o alternativă de mobilitate mai curată, cu până la 15% emisii de CO2 mai scăzute, 50% mai puține emisii de oxid de azot și 50% reducere a zgomotului în comparație cu camioanele diesel, a transmis atunci compania.
"Intrarea OMV Petrom pe această piață este o evoluție firească. Credem că gazele naturale au un rol esențial în tranziția energetică a României, mai ales în condițiile în care putem accesa aceste resurse. Gazele naturale au multiple aplicații în producția de electricitate, în transport și în industrie, putând contribui, în același timp, atât la reducerea emisiilor, cât și la consolidarea securității energetice. Iar gazele naturale lichefiate reprezintă o soluție mai curată pentru mobilitate", declara șeful pe Downstream Gas al companiei, Frank Neel.
CITEȘTE ȘI Noul șef de la Hugo Boss vrea să dubleze vânzările până în 2025. Compania germană investește 100 de milioane de euro în marketingPotrivit sursei menționate, gazele naturale, prin lichefiere, pot fi stocate și transportate în siguranță pe distanțe foarte lungi, cu un grad crescut de eficiență economică și energetică. De asemenea, gazele naturale lichefiate sunt o soluție pentru alimentarea zonelor care nu sunt conectate la rețelele de gaze naturale. În ceea ce privește aplicațiile industriale, gazele naturale lichefiate pot fi utilizate ca sursă energetică, oferind un plus de eficiență și operabilitate.
Compania-mamă austriacă a Petrom, OMV AG, menționa în raportul său anual pe 2020 că intenționează să deschidă anul acesta prima stație de alimentare cu LNG din Austria, destinată vehiculelor comerciale cu gabarit mare. De altfel, austriecii sunt foarte activi în tradingul de LNG, în special prin intermediul terminalului de import și regazeificare Gate din portul olandez Rotterdam, cel mai important din Europa. În august 2019, OMV a închiriat de la Gazprom o platformă navală de stocare și regazeificare de LNG, pe care austriecii au ancorat-o în portul Rotterdam.