Guvernul a abrogat prin ordonanță de urgență prevederea legală introdusă anul trecut ca urmare a pandemiei COVID-19, prin care a fost interzisă deconectarea sau debranșarea consumatorilor de energie electrică și gaze naturale pe perioada stării de alertă, după ce industria de profil s-a plâns că măsura a dus la acumularea de restanțe la plata facturilor de consum în valoare de aproape un sfert de miliard de lei și a cerut explicit abrogarea.
De ce este important: OUG adoptată de Guvern prevede că interdicția deconectării sau debranșării clienților finali de energie și gaze este eliminată de la data intrării în vigoare a ordonanței. Rău-platnicilor cu datorii restante pe facturi acumulate în perioada stării de alertă le vor putea fi tăiate curentul și gazele după 90 de zile de la respectiva intrare în vigoare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De asemenea interesant: Abrogarea vine într-o perioadă de creșteri galopante ale cotațiilor la energie și gaze pe piețele angro, care afectează deja semnificativ prețurile achitate de către clienții finali industriali și care încep să fie resimțite pe facturi și de către cei casnici.
"Pe perioada stării de alertă, operatorii de transport și distribuție energie electrică și gaze naturale asigură continuitatea furnizării serviciilor, iar în situația în care este incident un motiv de debranșare/deconectare, amână efectuarea acestei operațiuni până la încetarea stării de alertă", stipula OUG nr. 70/2020, în vigoare din 15 mai 2020.
Autoritățile afirmă acum că, pe perioada de circa un an în care a fost aplicată, interdicția deconectării a generat dificultăți în relațiile comerciale din sectorul energiei electrice și al gazelor naturale, care afectează "în mod evident" activitățile tuturor participanților din piețele aferente acestui sector, respectiv ale furnizorilor, operatorilor de distribuție și de transport, precum și ale producătorilor de energie electrică și de gaze naturale, potrivit notei de fundamentare a OUG de abrogare a interdicției de deconectare.
CITEȘTE ȘI Digitalizarea a devenit o prioritate și pe piața imobiliară. Sectorul proptech este propulsat de pandemie"Deși amânarea debranșărilor/deconectărilor prevăzută la art.72, alin.(1) din Ordonanța de Urgență nr. 70/2020 vizează expres doar operatorii de transport și operatorii de distribuție, impactul acestei reglementări se răsfrânge cu prioritate asupra furnizorilor de energie electrică și de gaze naturale, aceștia ajungând în imposibilitatea de a acționa pentru încasarea contravalorii energiei electrice sau a gazelor naturale furnizate. În aceste condiții, din cauza lipsei lichidităților generată de neplată, furnizorii sunt obligați să transfere către distribuitori și transportatori contravaloarea tarifelor de transport și de distribuție la termenele scadente, indiferent de data încasării contravalorii facturilor emise către clienții finali. Neîncasarea sumelor aferente de la clienții finali s-a resimțit în cascadă asupra tuturor părților implicate pe lanțul de alimentare, având în vedere că circa 90% din contravaloarea sumelor încasate de furnizori de la clienții finali reprezintă sume în transfer (costuri pass-through) către operatorii de distribuție, operatorii de transport și producători. Astfel, riscurile asociate imposibilității de deconectare/debranșare în caz de neplată, și consecințele suportării de către operatorii implicați în alimentare a costurilor asociate furnizării în ansamblu au un impact negativ la nivelul întregii economii naționale", se afirmă în document.
Acesta citează date provenite de la Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din Romania (AFEER) și Federația Asociaților Companiilor de Utilități din România (ACUE), potrivit cărora numărul clienților finali casnici și non-casnici de energie electrică și gaze naturale care nu au achitat contravaloarea consumului de energie electrică și/sau de gaze naturale înregistrat în perioada vizată de amânarea debranșărilor/deconectărilor a ajuns la circa 209.000, cu un cuantum al debitelor restante de circa 249 milioane lei la sfârșitul lunii mai 2021.
CITEȘTE ȘI J&J analizează transferarea datoriilor generate de litigiile legate de pudra de talc într-o entitate care ar intra apoi în faliment"Aferent energiei electrice, numărul clienților care nu și-au achitat facturile și nu au putut fi deconectați este de circa 173.000 la finalul lunii iunie a.c.", se menționează în document, fără să se precizeze câți dintre aceștia sunt persoane juridice și câți reprezintă gospodării ale populației. Datele oficiale arată că, în total, există aproape 9 milioane de consumatori casnici și peste 330.000 de consumatori noncasnici de curent electric.
În conformitate cu legislația până acum în vigoare, deconectarea/debranșarea de la alimentarea cu energie electrică și gaze naturale pe perioada stării de alertă nu putea fi realizată indiferent de motivul pentru care s-ar fi realizat deconectarea/debranșarea, de momentul la care s-a născut motivul debranșării/deconectării, de situația patrimonială concretă a clienților finali protejați de consecințele măsurii de deconectare/debranșare și de măsurile adoptate, complementar, pentru protecția și sprijinirea populației prin prisma necesității de acces la utilități publice. De asemenea, nu puteau fi deconectați nici măcar clienții finali care solicitau expres acest lucru.
CITEȘTE ȘI FOTO Fabrica de biciclete de la Timișoara, prezentată drept "cea mai mare din Europa", se apropie de momentul deschiderii"Acest context legislativ a indus unora dintre clienții finali un comportament neadecvat în relația contractuală cu furnizorii, chiar și în situația în care nu au fost afectați de problemele create de COVID 19, generând pierderi din ce în ce mai mari pe întreg lanțul de producție-transport-distribuție-furnizare energie electrică și gaze naturale. Totodată, menținerea actualelor prevederi stipulate la art. 72 alin. (1) al Ordonanței de Urgență nr. 70/2020 poate conduce la un număr semnificativ de debranșări/deconectări ale clienților finali debitori față de furnizorii de energie electrică și gaze naturale imediat ce starea de alertă va fi încheiată, având în vedere că furnizorii au aplicat în această perioadă toate măsurile care preced deconectarea (avertizări, executare garanții, propuneri eșalonare etc). În condițiile în care motivul deconectării este reprezentat de neplata facturilor, clienții finali aflați într-o astfel de situație nu vor putea încheia ușor noi contracte cu alți furnizori, din cauza unor posibile garanții majorate solicitate în cadrul noilor contracte de furnizare. De asemenea, astfel de clienți finali nu vor putea fi preluați nici de către furnizorii de ultima instanță, motivat de deconectarea pentru neplata debitelor. Mai mult, în cazul în care vor identifica soluții pentru plata debitelor restante, pentru reconectarea la rețelele de energie electrică și/sau de gaze naturale, respectivii clienți finali vor trebui să achite din nou taxa de racordare, conform legislației în vigoare", se mai arată în document.
Autoritățile mai menționează și "creșterea iminentă a debitelor înregistrate, în contextul revenirii economiei și a creșterii cererii de energie electrică și de gaze naturale, precum și a prețurilor aferente, în situația în care starea de alertă se prelungește".
CITEȘTE ȘI FOTO Crișan - Un complex turistic a ars în incendiu cu tot cu banii din cutia de valori"Contextul revenirii economice din ultima perioadă și al diminuării problemelor apărute din cauza COVID 19 oferă oportunitatea și necesitatea impunerii unei reveniri graduale la o situație de normalitate în piețele de electricitate și gaze naturale. Prezentul proiect de act normativ are drept scop abrogarea prevederilor art. 72, alin (1) din Ordonanței de Urgență nr. 70/2020, în vederea revenirii la prevederile legislative anterioare intrării în vigoare a Ordonanței de Urgență nr. 70/2020, care permit – în condiții contractuale reglementate - deconectarea clienților finali rău-platnici. De asemenea, este avută în vedere și includerea unei perioade de tranziție de 90 de zile, în timpul căreia clienții finali care au beneficiat de prevederile art. 72, alin (1) ale Ordonanței de Urgență nr. 70/2020 nu pot fi deconectati pentru debitele restante aferente perioadei de aplicabilitate a respectivelor prevederi, aceștia având posibilitatea să identifice, împreună cu prestatorii de servicii din domeniile energie electrică și/sau gaze naturale și în funcție de situația proprie, soluții pentru achitarea debitelor restante", mai stipulează sursa citată.
Astfel, OUG adoptată de Guvern prevede că interdicția deconectării sau debranșării clienților finali de energie și gaze este eliminată de la data intrării în vigoare a ordonanței, însă rău-platnicilor cu datorii restante pe facturi acumulate în perioada stării de alertă nu li se vor putea tăia curentul și gazele decât după 90 de zile de la respectiva intrare în vigoare.