Șoferii români, precum cei europeni, vor cumpăra, probabil, carburanți mai scumpi în perioada următoare, în pofida faptului că deja prețul benzinei este cel mai ridicat din ultimele 10 luni, iar cel al motorinei a atins maximul ultimelor 7 luni.
Un nivel atât de ridicat la motorină n-a mai fost înregistrat de la începutul lunii februarie, iar prețuri atât de mari la benzină, de la la mijlocul lunii noiembrie 2022.
CITEȘTE ȘI Confuzie: Ministerul Energiei din România susține că ministrul de resort de peste Prut ar fi vorbit despre ″intenții″ ale Rusiei ″de a ataca sau îngreuna implicarea statului″Prețurile țițeiului Brent au trecut de pragul de 90 de dolari pe baril încă de săptămâna trecută, după ce Arabia Saudită și-a extins reducerea producției de petrol de 1 milion de barili pe zi până la sfârșitul anului.
Miercuri dimineață, acesta se situa la 92,5 dolari/baril, cu aproape o treime sau cu 20 de dolari pe baril mai ridicat decât prețul înregistrat în urmă cu 3 luni.
Principala cauză ține de oferta limitată, atât de deciziile de limitare a producției ale cartelului OPEC+, dar și de stocurile aflate la un nivel redus la nivel european, după ce ele au fost consumate în această vară.
În plus, începe perioada de toamnă a reviziilor rafinăriilor în Europa.
Faptul că Europa, inclusiv România, este importator net de motorină pune presiune în special pe diferențialul de preț dintre combustibilul diesel și benzină, care în România a ajuns la 30 de bani/l.
Totodată, ca urmare a deciziei guvernului ucrainean de a interzice importurile de țiței și combustibili neînsoțite de documente de origine care să ateste proveniență non-rusă, companiile din România, care procesează majoritar țiței din producție internă și kazah, au devenit principalii furnizori de carburanți ai Kiev-ului, punând presiune pe oferta disponibilă pe plan intern.
CITEȘTE ȘI GRAFICE România, una dintre cele mai scumpe piețe ale energiei din Europa în iulie, după ce în iunie fusese una dintre cele mai ieftinePotrivit datelor analizate de Profit.ro, cel puțin în prima jumătate a acestui an, România a devenit principalul furnizor de carburanți al Ucrainei, fiind responsabilă pentru aproape o treime din importurile de benzină, motorină și GPL efectuate de companiile din țara vecină.
Războiul din Ucraina, embargoul impus țițeiului și produselor petroliere rusești, dar și creșterea cererii de motorină pentru lucrări agricole sunt elemente care pun presiune în continuare pe prețul carburanților, mai ales pe cel al diesel-ului.
Singura veste bună pare a veni, la prima vedere, dinspre rafinăriile europene.
Potrivit companiei de consultanță energetică WoodMackenzie, capacitatea de rafinare a Europei care nu va fi disponibilă ca urmare a reviziilor programate pentru această toamnă, va fi cu 40% mai mică față de anul trecut.
După sezonul de vârf de vară, industria globală de rafinare intră toamna în perioada de mentenanță.
În acestă toamnă însă, capacitatea europeană de rafinare disponibilă va fi mai mare decât în 2022 și decât în ultimul an pre-pandemic 2019.
În al patrulea trimestru al acestui an, capacitatea de rafinare indisponibilă ca urmare a lucrărilor de mentenanță va fi de doar 800 de mii de barili pe zi.
CITEȘTE ȘI Bloomberg - Niciun automobil electric chinez nu este mai ieftin în Europa decât Dacia Spring„La începutul anului 2023, am observat o perioadă de mentenanță mult mai lungă, care s-a întins până în martie și, prin urmare, ne-am aștepta ca reviziile din toamnă să fie mai scăzute – în conformitate cu tendințele tipice, conform cărora reviziile mai lungi din primăvară indică de obicei o mentenanță de o durată mai scăzută în toamnă”, a declarat Emma Howsham, analist la WoodMackenzie pentru Reuters.
Însă aceasta ar putea fi doar la prima vedere o veste bună. Stimulate de marjele de rafinare mai ridicate, ca urmare a decalajului dintre cerere și ofertă, rafinăriile europene vor amâna reviziile din toamnă, existând însă riscul unor opriri neprogramate, ca urmare a acestei decizii.
În plus, în perioada reviziilor, rafinăriile europene se bazau de obicei pe importul de produse petroliere rusești pentru a suplini deficitul de pe partea ofertei.
Potrivit companiei de consultanță Argus, veștile din Rusia însă nu sunt prea bune.
Oferta de export de carburanți a Rusiei pare să scadă pe măsură ce cererea internă crește. Kremlinul încearcă să restrângă exportul de produse petroliere, considerând că acesta este responsabil pentru penuria de carburanți și pentru prețurile ridicate de pe piața internă a Rusiei.
Totodată, va începe și în Rusia sezonul de lucrări de mentenanță la principalele rafinării .
CITEȘTE ȘI VIDEO Coca-Cola a lansat o băutură răcoritoare a cărei aromă a fost creată cu ajutorul inteligenței artificialePotrivit Vortexa, exporturile maritime rusești de motorină au scăzut la 135.200 tone/zi în perioada 1-11 septembrie, de la 139.300 t/zi luna trecută și 148.200 tone/zi în iulie.
Surse din piață susțin că exporturile de motorină din principalul port rusesc la Marea Baltică, Primorsk, ar putea scădea cu o treime, până la 1,1 milioane de tone în septembrie.
Acest lucru ar putea dezechilibra suplimentar raportul dintre cerere și ofertă pe piața europeană, chiar dacă UE și Marea Britanie au interzis importurile de produse petroliere rusești de motorină încă februarie.
Turcia și Brazilia au fost primii doi beneficiari de motorină și benzină rusești de la intrarea în vigoare a interdicției europene, 44% din exporturile de carburanți ale Rusiei ajungând în aceste state.
Importurile masive de carburanți rusești au permis rafinăriilor turcești să-și vândă propria motorină în Europa, produsele rusești mai ieftine fiind folosite pentru alimentarea consumatorilor interni.
Importurile de motorină ale statelor europene din Turcia au ajuns la 60,4 mii tone pe zi în martie-august, potrivit Vortexa, în creștere cu două treimi față de anul precedent, în timp ce importurile de produse petroliere rusești ale Turciei s-au dublat, ajungând la 80% din total importuri efectuate de Turcia în această perioadă.
Rafinăriile turcești reduc însă în prezent exporturile către Europa, deoarece și importurile de motorină rusească s-au redus.
CITEȘTE ȘI A început cel mai mare proces antitrust împotriva GoogleExportul maritim de motorină al Turciei a coborât la 18 mii tone pe zi în perioada 1-11 septembrie, comparativ cu 25,3 tone pe zi în august, potrivit Vortexa.
La rândul său, Brazilia poate apela la rafinăriile din SUA pentru a compensa o reducere a livrărilor rusești.
Însă acest lucru ar limita capacitățile disponibile pentru Europa occidentală, în condițiile în care oricum, stocurile sezoniere din SUA se situează sub media multi-anuală pentru această perioadă.
Deocamdată, importurile de motorină din Asia atenuează deficitul de pe piața europeană.
Importurile Uniunii Europene și Marii Britanii din Arabia Saudită și India au fost de aproximativ 780 mii de tone între 1 și 11 septembrie, comparativ cu cele de 990 mii tone efectuate în întreaga lună august.