Fondul Monetar Internațional (FMI) a recomandat autorităților de la București ″introducerea unei taxe pe carbon în sectoarele transporturilor și construcțiilor sau accize suplimentare la combustibilii fosili″, însă aceasta este prevăzută deja de legislația UE, urmând a intra în vigoare în 2027 sau 2028.
″Este o taxă nouă care se va aplica pentru imobilele care folosesc combustibili poluați și pentru utilizarea combustibilor fosili în transportul rutier″, se arată într-o analiză a Asociației Energia Inteligentă (AEI).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit sursei citate, un imobil care folosește gaze naturale emite într-un an, pentru fiecare kWh consumat, 0,205 kg CO2. Astfel, un apartament cu 2 camere emite circa 2 tone CO2/an, unul cu 4 camere - circa 3 tone CO2/an, iar o casă de 120 mp – circa 6 tone CO2/an.
Astfel, introducerea unei taxe pe carbon în sectorul construcții, având în vedere că prețul carbonului ETS, pe piața certificatelor de profil 2023 este de 80 euro/tonă, ar urma să aibă următoarele costuri suplimentare pentru români:
- apartament cu 2 camere, circa 800 lei/an, adică gospodăria s-ar confrunta cu o creștere cu 26% față de costurile actuale cu gazele naturale, considerând prețul plafonat al gazelor de 0,31 lei/kWh cu TVA inclus, respectiv costul cu gazele naturale ar urma să ajungă la circa 3.900 lei/an;
- apartament cu 4 camere, circa 1.200 lei/an, adică gospodăria s-ar confrunta cu o creștere cu 26% față de costurile actuale cu gazele naturale, considerând prețul plafonat al gazelor de 0,31 lei/kWh cu TVA inclus, respectiv costul cu gazele naturale ar urma să ajungă la circa 5.850 lei/an;
- imobil de tip casă, circa 2.400 lei/an, adică gospodăria s-ar confrunta cu o creștere cu 26% față de costurile actuale cu gazele naturale considerând prețul plafonat al gazelor de 0,31 lei/kWh cu TVA inclus, respectiv costul cu gazele naturale ar urma să ajungă la circa 11.700 lei/an.
CITEȘTE ȘI Reorganizarea la ANAF și Finanțe - amânată. Boloș: "În februarie închidem problema"AEI mai arată că un imobil care care folosește lemnele emite într-un an, pentru fiecare kWh consumat, 0,390 kg CO2, astfel că o casă de circa 120 mp mediu izolată emite circa 11 tone CO2/an.
În condițiile introducerii unei taxe pe carbon în sectorul construcții, având în vedere că prețul carbon ETS 2023 este de 80 euro/tonă, costurile suplimentare la casă ar fi de circa 4.680 lei/an, adică o creștere cu 48% față de costurile actuale cu lemnele, considerând prețul lemnelor de 800 lei/mc, respectiv costul total cu lemnele urmează să ajungă la circa 14.280 lei/an.
CITEȘTE ȘI FOTO ANPC intră din nou cu amenzi în sute de magazine Mega Image și cere închideri temporareO mașină Dacia Logan, într-un an, pentru fiecare km parcurs, emite 0,116 kg CO2, astfel că, la circa 15.000 km parcurși în medie într un an, se emit circa 2 t CO2/an.
Introducerea unei taxe pe carbon în sectorul transporturi, având în vedere prețul carbon ETS 2023 de 80 euro/tonă, ar crea costuri suplimentare pentru un român care folosește o mașină Dacia Logan de circa 800 lei/an, adică o creștere cu 12% față de costurile actuale cu combustibilul, considerând prețul acestuia de 6,5 lei/litru, respectiv costul total cu combustibilul urmează să ajungă la circa 7.600 lei/an.
″Dar taxa de CO2 pe construcții și în transporturi va aduce scumpiri în lanț la toate produsele și serviciile, pe care le apreciem de circa 10%. (...) Îngrijorător este faptul că, odată cu aplicarea acestei taxe, conform estimărilor realizate, gospodăriile din mediul rural s-ar găsi în imposibilitatea de a-și achita toate cheltuielile la veniturile actuale. Astfel, chiar dacă această taxă ar reduce deficitul bugetar, ea ar determina o importantă creștere a nivelului de sărăcie al românilor. Soluția nu este creșterea taxelor, ci reducerea cheltuielilor″, a declarat președintele AEI, Dumitru Chisăliță.