Wizz Air a transmis că lucrează cu autoritățile române care verifică situația zborurilor anulate și cu întârzieri mari pentru clarificarea tuturor aspectelor și mențiobnează că a răspuns până acum la peste 95% dintre sutele de cereri de la călători pe care le-a primit. ”Ne pare rău că soluționarea unor cereri a durat mai mult decât în mod obișnuit”, au transmis oficialii companiei.
”Suntem conștienți de această situație și ne pare rău că soluționarea unor cereri a durat mai mult decât în mod obișnuit. Cooperăm cu autoritățile și depunem eforturi pentru a răspunde în cel mai rapid timp cu putință cererilor nesoluționate”, a transmis Wizz Air.
Sursa citată a menționat că s-a răspuns deja cu succes la peste 95% dintre sutele de cereri primite prin intermediul autorităților.
”Lucrăm în același timp la soluționarea celor rămase, precum și a celor pe care le primim în continuare. Totodată, depunem toate eforturile pentru a ne informa în permanență pasagerii români cu privire la orice evoluție a solicitărilor acestora", au mai transmis oficialii Wizz Air.
ANPC a demarat o anchetă, dar a întâmpinat mai multe obstacole, deoarece compania aeriană funcționează prin două companii, una înregistrată în Malta și alta în Ungaria.
Evenimentele care au dus la situația actuală, precum și parcursul lor au fost:
- din cauza unor perturbări ale programului zborurilor Wizz Air – operate de mai mullte companii: Wizz Air Hungary Ltd., Wizz Air Malta Limited și Wizz Air UK Ltd. – care au dus la anularea unora dintre zborurile programate sau la întârzierea cu mai mult de trei ore a ajungerii pasagerilor la destinație (situație începând cu care aceștia pot beneficia de compensații din partea operatorului aerian), ANPC a primit o serie de reclamații de la consumatorii afectați;
- această situație a determinat inițierea unor acțiuni menite să stabilească comunicarea cu operatorul aerian și să determine soluționarea reclamațiilor;
- ca urmare a verificărilor realizate, în conformitate cu prevederile legii, comisarii ANPC au constatat că, în luna martie 2023, au fost înregistrate la Registrul Comerțului din România două sucursale ale operatorului aerian, respectiv:
- firma-mamă Wizz Air Malta Limited a deschis sucursala Wizz Air Malta Limited Valletta - Sucursala Otopeni, cu domeniul de activitate principal: Transporturi aeriene de pasageri, cu sediul social din România - Aeroportul Internațional Henri Coandă, Terminal Plecări I,
- firma-mamă Wizz Air Hungary Ltd. a deschis sucursala Wizz Air Hungary Ltd. Budapest Sucursala Otopeni, cu domeniul de activitate principal: Transporturi aeriene de pasageri, cu sediul social din România - Aeroportul Internațional Henri Coandă, Terminal Plecări I.
Printre demersurile inițiate de ANPC, în scopul găsirii unor soluții la această problemă, s-au numărat câteva întâlniri de informare și analiză a întregii situații.
Conform reglementărilor în vigoare, ANPC nu are drept de control decât asupra companiilor care au sediul în România și care desfășoară în țara noastră activitatea verificată de instituție. Dar, conform prevederilor Regulamentul (CE) nr. 261/2004, ANPC poate colabora, în astfel de situații, cu instituții similare, cu drept de control din fiecare țară a Uniunii Europene, menționate în actul normativ european.
Astfel, la jumătatea lunii iulie 2023, ANPC a invitat reprezentanții forurilor similare din statele membre la un workshop online pentru a discuta impactul perturbărilor aeriene asupra consumatorilor din fiecare țară, precum și modul de gestionare și rezolvare a reclamațiilor venite din partea acestora. În urma acestei întâlniri, în care imaginea reală a impactului perturbărilor zborurilor Wizz Air Group s-a conturat mult mai bine, s-a stabilit păstrarea legăturii între reprezentanții autorităților de profil din UE, pentru a putea monitoriza evoluția întregii situații, la nivel european.
De asemenea, pe plan intern, au avut loc mai multe întâlniri, la nivel guvernamental, pentru a discuta această situație și a identifica măsurile care pot fi applicate.
O astfel de întâlnire a avut loc între ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Radu Oprea, președintele ANPC, Horia Constantinescu, și reprezentanții Wizz Air, în vederea informării, a analizării incidentelor create în urma anulărilor de zboruri sau a întârzierilor, în plin sezon de vacanță, și a identificării soluțiilor pentru rezolvarea acestor probleme.
Reprezentantul Ministerului Transporturilor a anunțat, în cadrul întâlnirii, că a informat Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației (acest organism fiind și cel care a licențiat compania aeriană) pentru a pune cu celeritate în aplicare legislația în materie, având în vedere că Wizz Air a anulat 9 curse într-o zi din motive tehnice.
CITEȘTE ȘI Ciolacu: Venim cu amendă din prima în cazul nedepunerii la termen a declarațiilor fiscale, în cazul nefuncționării caselor de marcat și pentru omisiuni la emiterea bonurilor fiscale. Niște șmecheri fac averi speculând câteva portițe legislativeLa rândul său, președintele ANPC a informat reprezentanții Wizz Air că a anunțat Autoritatea Europeană pentru Drepturile Pasagerilor în legatură cu situațiile generate în țara noastră de operatorul aerian. Cei doi oficiali au informat conducerea Wizz Air că le vor monitoriza activitatea cu atenție avertizându-i, totodată, că nu va fi tolerat niciun derapaj de la reglementările internaționale și naționale.
Ca atare, ținând cont de numărul important de reclamații înregistrat, dar și de numărul zborurilor care s-au anunțat a se anula în continuare, în perioada august-septembrie 2023, peste 100 de curse, ANPC a decis inițierea unei seriie de acțiuni de control tematic, pentru a verifica respectarea drepturilor pasagerilor privind compensarea și asistența acordate acestora în cazul refuzului la îmbarcare și al anulării sau întârzierii zborurilor în temeiul Regulamentului (CE) nr.261/2004 de către transportatorii aerieni ce operează pe teritoriul României.
Primul transportator aerian autorizat pentru operațiuni aeriene civile de transport aerian public de pe teritoriul României verificat în cadrul acestei campanii, a fost compania Wizz Air.
Drept urmare, pe 4.08.2023, au fost transmise invitații la discuții celor două sucursale din România, prin care ANPC solicita și furnizarea de informații cu privire la:
- modul de soluționare al listei celor 258 de reclamații înregistrate și nesoluționate, pentru care trebuia să se prezente câte un punct de vedere în scris cu privire la modul de soluționare al fiecăreia;
- modul în care au fost respectate drepturile pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare, conform prevederilor Art. 4 din Regulamentul (CE) nr. 261/2004;
- modul în care au fost respectate drepturile pasagerilor de către transportatorii aerieni în cazul anulării zborului, conform prevederilor Art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 261/2004;
- modul în care transportatorii aerieni se asigură că pasagerilor le este respectat dreptul la asistența specifică, în limitele de timp corespunzător fiecărei distanțe de zbor, în eventualitatea întârzierii zborului, conform prevederilor Art. 6 din Regulamentul (CE) nr. 261/2004;
- modul în care a fost respectat dreptul pasagerilor la compensație, conform prevederilor Art.7 din Regulamentul (CE) nr. 261/2004;
- modul în care a fost respectat dreptul pasagerilor la rambursare sau redirecționare, conform prevederilor Art.8 din Regulamentul (CE) nr. 261/2004;
- modul în care a fost respectat dreptul pasagerilor la deservire, conform prevederilor Art.9 din Regulamentul (CE) nr. 261/2004;
- modul în care transportatorii aerieni se asigură că pasagerilor le este respectat dreptul în eventualitatea posibilelor situații de surclasare și declasare, conform prevederilor Art. 10 din Regulamentul (CE) nr. 261/2004;
- modului în care transportatorii aerieni informează pasagerii despre drepturile lor, în conformitate cu prevederile Art. 14 din Regulamentul (CE) nr. 261/2004;
- modul în care este gestionată practica denumită overbooking (vânzarea mai multor bilete decât sunt locuri disponibile pe un zbor) din care survine situația de refuz la îmbarcare.
ANPC a considerat că Wizz Air nu a cooperat și a mai dat un rând de amenzi
La interogarea ANPC referitoare la natura relației dintre firmele-mamă și sucursalele acestora din România, reprezentanții Wizz Air Group au menționat faptul că acestea nu sunt operatori aerieni, nefiind înscrise la Autoritatea Aeronautică Civilă Română, nedeținând licențe de zbor și că nu reprezintă “persoană fizică sau juridică, autorizată”, ci reprezintă un dezmembrământ fără personalitate juridică a fiecărei companii-mamă, cu sediul în Ungaria, respectiv Malta, acestea fiind și deținătoare a licențelor de zbor.
Reprezentantul sucursalelor nu a prezentat niciun punct de vedere referitor la cele solicitate, pentru reclamațiile aflate în discuție, înregistrate începând cu luna mai 2023, nefiind transmis, de asemenea, niciun punct de vedere către petenți, fapt care îngreunează procesul de soluționare al sesizărilor.
În acest context, în care reprezentanții ANPC au fost împiedicați să-și exercite atribuțiile de serviciu referitoare la prevenirea și combaterea faptelor care pot afecta viața, sănătatea, securitatea consumatorilor ori interesele economice ale acestora, neputând finaliza analiza și concluzionarea reclamațiilor, aceștia au aplicat 2 amenzi contravenționale, în valoare de câte 10.000 lei celor două sucursale, fiind stabilită , totodată, data următoarei întâlniri.
Între timp, Wizz Air Group a asigurat ANPC că va transmite dovezile de plată ale rambursării și/sau compensațiilor, în cazul reclamațiilor prezentate ca fiind soluționate, precum și situația consumatorilor afectați de anulările de zboruri din această vară.
La următoarea întâlnire cu reprezentantul celor două sucursale Wizz Air din România, acesta a prezentat dovezile de plată pentru reclamațiile soluționate, comunicând că pentru cele 85 aflate în curs de soluționare, încă nu s-au realizat demersurile necesare. Drept urmare, având în vedere întârzierea repetată, comisarii ANPC au amendat din nou cele două sucursale, cu câte 20.000 lei fiecare.