Fondul suveran de investiții din Abu Dhabi și Turcia vor să construiască o cale ferată peste Strâmtoarea Bosfor, în cadrul unui coridor comercial care ar lega Europa de Orientul Mijlociu și Asia, scrie Bloomberg, citând surse apropiate discuțiilor.
Calea ferată ar urma să treacă peste podul Yavuz Sultan Selim, unul dintre cele mai lungi și mai largi poduri de acest fel din lume, construit pentru trei miliarde de dolari în mandatul președintelui Recep Tayyip Erdogan pentru a lega partea europeană de cea asiatică a Istanbulului, arată Adevărul.
Calea ferată face parte dintr-o serie de acorduri potențiale dintre Turcia și Emiratele Arabe Unite, a cărei capitală este Abu Dhabi. În luna iulie a acestui an, Emiratele Arabe Unite au promis 51 de miliarde de dolari pentru a sprijini economia Turciei care acum trece printr-o perioadă dificilă.
Într-un comunicat de presă, Guvernul EAU și-a exprimat speranța că schimburile comerciale cu Turcia se vor dubla, până la 40 de miliarde de dolari, până în 2030, și că "sectoarele cheie" pentru investiții includ energia, logistica, turismul și agricultura.
Grație locației sale strategice între Europa și Asia și controlului asupra accesului în Marea Neagră, Turcia încearcă să devină o parte crucială a unui coridor comercial ce ar urma să lege Londra și Beijingul. Sursele citate de Bloomberg susțin că Turcia speră să lege țările din Golf de rețeaua sa rutieră și feroviară.
Trei poduri și două tuneluri leagă malurile strâmtorii
Trei poduri și două tuneluri (de la nord la sud) leagă malurile strâmtorii:
- Podul rutier și feroviar Yavuz Sultan Selim (1.408 m; finalizat în 2016) la capătul nordic al strâmtorii, pe coasta Mării Negre;
- Podul rutier Sultan Mehmed Fatih (1090 m; construit în 1988) la 5 km nord de primul pod;
- Podul Bosfor, cu o deschidere principală de 1 074 de metri (finalizat în 1973);
- Tunelul de cale ferată Marmaray dintre cele două districte ale Istanbulului, Kazlıçeșme pe partea europeană și Ayrılıkçeșme pe partea asiatică (lungime totală 13,6 km, 1,4 km sub apă; inaugurat în 2013), ca parte a proiectului Marmaray, a conectat sistemele de transport de mare viteză ale părților europeană și asiatică ale Istanbulului;
- Tunelul rutier Eurasia între Kazlıçeșme și Geztepe (lungime 14,5 km, inclusiv 5,4 km pe sub strâmtoare, la o adâncime de 106 metri), inaugurat în decembrie 2016.
Prin Bosfor trec anual circa 55.000 de nave. Dintre aceste nave, circa 30% (adică aproximativ 16.500) sunt cele care transportă țiței, în jur de 155 de milioane de tone de țiței. Acest lucru face ca pericolul unei catastrofe de mediu să fie foarte mare. Turcia dorește ca pe viitor să se renunțe complet la transportul de petrol prin Strâmtoarea Bosfor.