Grupul Volkswagen a ajuns într-o nouă etapă cu compania Moia, divizia dedicată dezvoltării și, ulterior, operării de servicii de transport cu vehicule autonome. Compania are deja o dată stabilită pentru lansarea primelor curse.
Moia, companie care testează automobile ID.Buzz echipate cu tehnologie de conducere autonomă, urmează să înceapă actitivatea publică în 2026, potrivit declarațiilor lui Christian Senger, cel care conduce activitatea acestei divizii în conducerea Volkswagen Vehicule Comerciale. Mașinile vor oferi servicii de transport persoane, pe trasee prestabilite, în orașul Hamburg.
În acest moment, VW derulează o serie de teste în orașele Munchen și Hamburg, cu o flotă consistentă de automobile ID.Buzz, cu ajutorul partenerilor de la Mobileye. Parteneriatul cu compania specializată în tehnologii de conducere autonomă a fost demarat după închiderea Argo AI, companie în care VW era partener cu Ford și din care americanii s-au retras surprinzător în urmă cu un an. După desființarea Argo AI, VW a preluat cei mai mulți dintre angajații valoroși și a continuat dezvoltarea de mașini autonome. Testele sunt efectuate în prezent și în SUA, unde a fost pusă pe șosele o flotă formată din 60 de vehicule.
Mașinile din flota de teste parcurg distanțe mari pe trasee care fac parte din scenarii diverse, astfel încât să fie validată fiecare soluție adoptată de computere. După ce variantele de lucru sunt testate pe pistele închise, ele sunt reluate în trafic, dar cu șofer de siguranță aflat la volan, gata să intervină dacă este cazul. În plus, mașinile au un centru de comandă care urmărește pas cu pas evoluția vehiculelor și din care se poate interveni imediat pentru oprirea vehiculului. De asemenea, de aici se poate interveni pentru traseul parcurs, dacă apar situații dificile. În acest moment, cei de la VW au trecut deja la testele care cuprind și pasageri prezenți pe cele patru locuri din mașinile ID.Buzz.
La momentul actual al testelor, nivelul de conducere autonomă setat este 4, ceea ce înseamnă că mașina poate deține controlul comenzilor și poate rula singură cu ajutorul senzorilor și camerelor, dar este necesară prezența unui șofer care să intervină la nevoie.
Compania MOIA oferă deja servicii de transport în sistem ride-pooling, un sistem destul de apropiat de vechile maxi-taxi din România, cu 330 de microbuze cu motoare cu combustie și are deja un volum foarte mare de pasageri transportați. Mașinile sunt condusă însă de circa 900 de șoferi, care în viitor vor dispărea pur și simplu pentru a lăsa locul tehnologiei de conducere autonomă.
CITEȘTE ȘI Mașinile produse în România, vedete în Marea Britanie. Ford Puma, lider absolut al vânzărilorAutoritățile din Hamburg au anunțat deja în urmă cu câteva zile că estimează ca un număr de 10.000 de microbuze autonome să fie pe străzi în 2030. Acestea se vor adăuga actualei rețele de transport în comun și vor oferi servicii de tip shuttle, la cerere, fiind gândite ca alternative la transportul cu autoturismul propriu. Proiectul a fost finanțat cu 26 de milioane de euro și urmează să aducă la un loc compania de transport în comun Hochbahn, Moia, producătorii Holon și VW, dar și Institutul de Tehnologie din Karlsruhe și Autoritatea de Transport din Hamburg.
„Traficul în Germania va crește, motiv pentru care avem nevoie de noi forme inteligente de mobilitate, care să ne ajute să ne folosim eficient infrastructura. Conducerea autonomă poate fi cheia pentru ameliorarea aglomerației de pe drumurile din marile orașe, asigurând în același timp mobilitatea până la ușa din față. Naveta autonomă la cerere vine exact când am nevoie și mă duce direct la destinație” spune Volker Wissing, minsitrul federal pentru afaceri digitale și transport din Germania.