Nu s-au finalizat bine evenimentele dedicate lansării producției SUV-ului EX90, cel mai avansat și sigur model al mărcii Volvo, că producătorul suedez deținut de Geely a lăsat să scape informații despre următorul produs pe care îl pregătește: EX60, un SUV compact care va beneficia de o platformă nouă.
Mașini construite mai repede și cu costuri mai reduse, aceasta este ținta pe care Volvo o urmărește cu viitorul model EX60, pe care îl dezvoltă pe platforma SPA3, derivată din SPA2, care se regăsește pe EX90. Acesta din urmă a fost lansat în producție, în sfârșit, săptămâna aceasta, după o întârziere de aproximativ un an, cauzată în special de problemele de software. La evenimentul de lansare, suedezii au prezentat noua platformă SPA3, care ar putea permite accelerarea întregului proces de dezvoltare și producție. Data fixată pentru lansare, 2026, lasă de înțeles că mașina se află deja în plin proces de dezvoltare, ceea ce înseamnă că evoluția platformelor Volvo a fost finalizată.
Principalele caracteristici ale SPA3 vor fi legate de tipul bateriilor utilizate, respectiv o densitate mai mare a celulelor, de arhitectura caroseriei, care va încorpora aceste baterii astfel încât mașinile să beneficieze de mai mult spațiu, de un proces de producție comun, care să includă și megacastingul, adică turnarea pieselor de caroserie de dimensiuni foarte mari, precum și de cât mai multe componente electronice comune.
Una dintre consecințe va fi obținerea unei marje operaționale mai mari, generată de reducerea mare de costuri de producție.
Pasul cel mai important este făcut deja, pentru că cea mai mare parte a platformei SPA3 este preluat de la platforma lui EX90, care astăzi a reușit să depășească toate obstacolele legate de software și integrarea tehnologiilor.
În ce privește trăsăturile viitorului model EX60, acesta va face trecerea de la propulsia cu combustie la cea electrică, așa cum EX90 o face de la XC90. Cele două modele vor avea destul trăsături comune, iar faptul că XC60 este astăzi cel mai vândut model al mărcii oferă deja o perspectivă asupra vânzărilor pe care EX60 le va avea, mai ales că micul crossover EX30 se vinde deja foarte bine, atât în Europa, cât și pe alte piețe, depășind modele electrice devenite clasice.
O altă noutate pregătită de Volvo este și sedanul ES90, derivat din SUV-ul EX90, care ar urma să fie lansat foarte curând, posibil în 2025.
În același timp, compania suedeză a anunțat că va extinde colaborarea cu NVIDIA, compania care livrează deja computerele care controlează întreg sistemul de asistență și comunicare al lui EX90.
Sistemul de calcul al EX90 este bazat pe NVIDIA DRIVE Orin (SoC) care este capabil de peste 250 de trilioane de operațiuni pe secundă. Acest sistem de calcul de bază controlează totul în mașină: de la procesele de machine learning, care se află în spatele sistemelor de asistență, la conducerea bazată pe inteligența artificială. Volvo vrea însă să introducă pe mașinile viitoare NVIDIA DRIVE Thor, care este capabil de până la 1.000 de trilioane de operațiuni pe secundă, adică de patru ori mai rapid, oferind în același timp o eficiență energetică de șapte ori mai mare.