Primul dintre constructorii auto din Europa care ar putea să dea investițiile din Europa, în producția de baterii, pe subvențiile din SUA, este Volkswagen Group, care era așteptat cu o decizie pentru o uzină de baterii în Europa de Est.
La scurt timp după ce ONG-ul Transport & Environment a avertizat despre riscul ca peste 60% din investițiile planificate în Europa în fabrici de baterii să fie amânate sau anulate, publicația Financial Times scrie că Volkswagen a suspendat planul pentru a patra fabrică de baterii, cea care ar fi trebuit să fie construită în Europa de Est. Motivul este dat de tentația sumelor acordate de SUA, prin legea IRA, care dorește să stimuleze investițiile de acest gen. Calculele arată că VW ar putea accesa o parte din cele până la 10 miliarde de dolari care vor fi plătite de SUA.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Planurile VW pentru fabricile de baterii necesare automobilelor electrice pe care compania și-a propus să le vândă până în 2030 includeau și o uzină de baterii în Europa de Est, dintr-un total de șase uzine europene. Mai multe țări estice au sperat la această uzină, însă șansele cele mai mari le are Cehia, țara mărcii Skoda, care face eforturi să atragă investiția din partea companiei-mamă. Decizia nu a fost luată până la acest moment, dar informațiile celor de la Financial Times arată că totul a fost sistat odată cu apariția IRA. Constructorul german așteaptă în acest moment informații oficiale despre posibilitatea de a accesa subvențiile americane, înainte de a muta investiția peste ocean. Și pentru că nimic nu este întâmplător, CTO al VW Group, cel care conduce și activitățile din zona de baterii, a scris recent pe LinkedIn un comentariu pe această temă.
„Astăzi, afacerea cu baterii este condusă de companiile din Asia. Și în timp ce SUA ăi prinde din urmă cu ajutorul Inflation Reduction Act, Europa este tot mai mult în urmă. Condițiile din IRA sunt atât de atractive încât Europa riscă să piardă cursa pentru investițiile de miliarde care vor fi decise în lunile și anii care vin”, a scris Thomas Schmall, care a mai oferit și „patru puncte-cheie” care să combată măsurile din China și SUA. În cele patru puncte, oficialul VW vorbește despre un program de ajutoare de stat, o strategie a minereurilor critice, scăderea prețului energiei verzi și preocupare pe industria echipamentelor de producție a celulelor de baterii. „Peste toate, avem nevoie de VITEZĂ. IRA este în vigoare și produce deja rezultate”, mai scria Schmall.
Reprezentanții VW Group au declarat pe subiectul mutării investiției că încă nu au fost luate decizii definitive privind planurile uzinelor de baterii din Europa și SUA.
CITEȘTE ȘI Ford înființează o nouă divizie de conducere autonomă și mută toți angajații din Argo AILa momentul la care a fost desemnată oficial Spania ca țară în care va fi construită a treia uzină de baterii a grupului VW, compania a publicat o listă cu cele șase uzine, din care a patra figura cu „Europa de Est” în dreptul locației, în timp ce alte două figurau cu menținuea „locație încă indecisă”. În total, uzinele ar trebui să ajungă la 240 GWh, până în 2030.
CITEȘTE ȘI VIDEO & FOTO Hyundai a prezentat noua generație Kona, cu motoare termice și electrice
O analiză a ONG-ului Transport & Environment, pe baza informațiilor oficiale și a declarațiilor făcute de reprezentanții companiilor, arată că 68% din producția de baterii de litiu planificate în Europa s-ar putea muta în SUA, ca efect al IRA. Organizația susține că fabrica Tesla, din Berlin, Northvolt, din Germania și Italvolt, din Italia se numără printre proiectele care își vor reduce din volumele planificate pentru a le muta în SUA, unde cu ajutorul IRA vor primi subvenții importante. Analiza celor de la Transport & Environment susține că doar o măsură similară, de suport financiar din partea UE, ar putea opri acest fenomen.
În total, o capacitate de producție de peste 1,2 TWh, echivalentul necesar pentru 18 milioane de automobile electrice, se află în risc de oprire sau mutare în afara Europei. Ca urmare, Europa nu va putea să satisfacă necesarul de baterii până în 2030 și va fi nevoită să le importe de pe alte piețe. Analiza T&E a folosit informațiile publice referitoare la 50 de gigafabrici anunțate de companii în Europa, care au definitive atât locul de construire, cât și capacitățile.