Volkswagen AG a încheiat ancheta internă și a decis, în Consiliul de Supraveghere, că există suficiente dovezi privind vinovăția celor doi manageri care au condus compania, respectiv, marca Audi, în perioada în care a fost dezvoltat sistemul de manipulare a emisiilor, la motoarele diesel.
Consiliul de Supraveghere al Volkswagen AG a încheiat „ancheta cu privire la cauzele și responsabilitățile crizei motorinei din 2015” și a stabilit că sunt două persoane vinovate: Martin Winterkorn (FOTO), fost CEO al companiei, și Rupert Stadler, fost CEO al Audi AG. Ancheta a stabilit că nu au fost încălcări ale obligațiilor profesionale din partea celorlalți membri ai Consiliului de Adminsitrație al VW AG. În urma acestei concluzii, compania a decis să ceară despăgubiri celor doi foști manageri, pentru încălcări ale legii societăților comerciale pe acțiuni.
CITEȘTE ȘI Modalitatea prin care antreprenorii români își pot promova produsele către sute de mii de persoaneCompania a desemnat firma de avocatură Gliess Lutz pentru a face o evaluare a pagubelor generate de răspunderea civilă a celor doi. Avocații au condus ancheta și au stabilit că cei doi se fac vinovați de încălcarea legii prin neglijență.
Ancheta a generat „peste 65 de pentabyți de date și peste 480 milioane de documente” salvate și transferate în bazele de date speciale. Dintre acestea, circa 1,6 milioane de documente au fost identificate „ca relevante”. Avocații au derulat 1.550 de interviuri și interogatorii. În plus, au fost evaluate și luate în considerare dosarele de anchetă ale procurorilor, rapoartele monitorului SUA, precum și procedurile oficiale și judiciare existente în întreaga lume pe acest subiect. VW spune că ancheta „a fost de departe cea mai extinsă și costisitoare anchetă dintr-o companie din istoria economică germană”.
În concluzia anchetei, Consiliul de Supraveghere a stabilit că Martin Winterkorn și-a încălcat îndatoririle în calitate de Președinte al Consiliului de administrație al Volkswagen AG deoarece nu a investigat contextul utilizării funcțiilor software nepermise, începând din 27 iulie 2015, în cazul motoarelor diesel 2.0 TDI , care au fost vândute pe piața nord-americană între 2009 și 2015. „În plus, prof. Winterkorn nu a reușit să se asigure că întrebările adresate de autoritățile SUA pe acest subiect au oferit răspunsuri adevărate și complete”.
La rândul său, Rupert Stadler și-a încălcat îndatoririle care prevedeau că trebuie să se asigure că motoarele diesel Audi 3.0 l și 4.2 l TDI, care au fost instalate în vehiculele vândute în UE, de Volkswagen, AUDI și Porsche, sunt verificate în privința funcțiilor software nepermise.
CITEȘTE ȘI Cargus, soluția de servicii personalizate pentru afacerea ta!Au fost acuzați și vor fi chemați în judecată pentru despăgubiri și alți membri ai Consiliului de Adminsitrație Audi AG: Ulrich Hackenberg și Stefan Knirsch, precum și fostul membru al Consiliului de Administrație al Porsche AG. S-a făcut deja cerere de despăgubiri împotriva fostului membru al consiliului de administrație al mărcii Volkswagen, Dr. Heinz-Jakob Neußer.
Volkswagen a plătit peste 30 de miliarde de euro taxe, amenzi, penalități și despăgubiri, în urma scandalului Dieselgate, care a pornit de la dezvăluiri făcute de un ONG care a analizat emisiile motorului 2.0 TDI. Autoritățile americane s-au sesizat din oficiu, însă pe parcursul investigației, timp de câteva luni, cei de la Volkswagen au încercat să ascundă faptul că mașinile foloseau un software de manipulare. În octombrie 2015, reprezentanții guvernului SUA au anunțat public că VW se face vinovată de încălcarea legislației și a aplicat primele amenzi, obligând compania să răscumpere mașinile vândute cu motoarele respective. Acțiunile VW AG s-au prăbușit atunci la un nivel fără precedent, iar Martin Winterkorn, cel care conducea compania, și-a dat demisia. În acest moment, ele este anchetat și trimis în judecată în mai multe dosare, în Germania. Rupert Stadler, fost CEO Audi, a rămas în funcție, însă a fost arestat, în urmă cu 3 ani, fiind suspendat din funcție și apoi demis.