Dacia Spring a adus o premieră pentru marca românească, sistemul de precomenzi și rezervări pentru un model care încă nu este disponibil pentru achiziție. Sistemul nu este nou în industria auto și oferă informații importante unui producător, pentru a-și calibra producția și distribuția. Numai că noua Dacia Spring electrică ar putea cădea victimă propriului succes, din cauza numărului mare de rezervări.
Ziua în care Dacia Spring a fost disponibilă pentru precomenzi (rezervări), pe site-ul Dacia a fost, probabil cel mai mare succes de piață al mărcii, de la înființare. Deși nu s-a soldat cu vânzări concrete, câteva mii de români (compania spune 5 - 6.000) au comandat acest model.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În Europa, unde mașina a fost disponibilă pentru precomandă doar în câteva țări, volumul a fost mai redus. Franța a generat circa 1.000 de rezervări, iar restul țărilor au completat până spre 7.000 totalul acestor precomenzi. Nu toate se vor concretiza în comenzi ferme, la vară, când marca spune că va aduce mașina în showroom, pentru a putea fi cumpărată, însă interesul extrem al românilor arată că-și doresc o mașină electrică, iar Programul Rabla îi poate ajuta să o cumpere cu un preț aproape de necrezut: sub 10.000 de euro.
Cu toate acestea, lansarea rezervărilor Dacia Spring nu este lipsită de obstacole și neplăceri. Motivul principal este dat de faptul că fabrica din China care produce acest model nu va putea livra volume foarte mari. S-a vorbit despre o cotă alocată fiecarei țări din Europa.
Mihai Bordeanu, noul director al Dacia, neagă aceste cote, dar nu existența lor, ci nivelul. „Valori precum 700 sau 1.000 sunt speculații, nici false, nici adevărate. Niciuna din valorile acestea nu sunt adevărate. Lucrăm ca să le schimbăm, e o situație în dinamică” a spus Mihai Bordeanu pentru Profit.ro, într-o discuție mai largă. De fapt, sunt două elemente importante în această ecuație.
Contextul Dacia Spring
Primul element este fabrica, o unitate de tip joint-venture între Renault – Nissan și Dongfeng. Uzina construită în urmă cu circa doi ani, produce atât modelul Renault City K-ZE, care se vinde pe piața locală, cât și modelele ce aparțin Dongfeng. Capacitatea maximă este de 120.000 de unități anual, din care Dacia Spring are alocată doar o parte.
CITEȘTE ȘI Gartner Magic Quadrant 2021: Ericsson, lider în infrastructura de rețea 5GAl doilea element este volumul pe care Renault vrea să-l vândă în Europa. Principalul motiv pentru care acest model al Dacia există astăzi este nevoia grupului francez de a-și atinge țintele de emisii. Legislația europeană permite ca vehiculele cu zero emisii, cum este Spring, să fie numărate cu un coeficient de 1,67 (a fost 2 în 2020), la calculul flotei vândute. Logic este ca mașinile să fie cât mai multe.
CITEȘTE ȘI Virtual Private Server (VPS) – soluția de la Vodafone care vă permite să configurați mașinile virtuale în funcție de propriile nevoiÎnsă nu e limpede dacă mașina este (foarte) profitabilă. Din aceste două motive, grupul va dori, foarte probabil, să păstreze un echilibru al mașinilor vândute, în funcție de celelalte vânzări (cu motoare termice) ale grupului. De exemplu, pentru fiecare Duster vândut, cu motor TCe 125 4WD, cu 145 g CO2/km, emisii, este nevoie de o Dacia Spring, pentru ca emisiile medii să fie sub 95g/km, așa cum prevede UE.
CITEȘTE ȘI FOTO România are marea șansă de a-și rezolva în sfârșit problemele de gestionare a deșeurilorÎn acest context a fost lansată Dacia Spring, cu două versiuni de echipare. În România - singura piață dintre cele care au deschis rezervările în care s-a petrecut așa - compania a făcut o alegere care a amintit de VW ID.3: a fost disponibilă doar versiunea scumpă. „Am luat decizia să lansăm o singură versiune, un fel de Red Bull”, spune Bordeanu. „A fost ușor de configurat, a fost o decizia raportată la planul de precomenzi pe care l-am avut”, mai explică directorul Dacia. Confirmă astfel că a existat un plan, deși nu știm care este acela. „Acum sunt circa 5000 de precomenzi, înseamnă că am luat o decizie bună”.
Uzina caută soluții
Profit.ro l-a întrebat pe Mihai Bordeanu care este volumul pe care uzina Dongfeng îl poate livra în Europa. „Nu au o cifră, încearcă să optimizeze unele departamente pentru a face față comenzilor. Suntem într-un context volatil. Lucrăm constant cu date noi, lucrăm cu Paris” a explicat Bordeanu, dând de înțeles că nu vor putea fi onorate precomenzile existente, cu atât mai puțin cele ce vor veni ulterior. „Oamenii trebuie să înțeleagă că viața nu se termină pe 31 decembrie 2021, ne bucurăm că există interes, un fel de Springmania, încercăm să acoperim cât mai mult”.
Referitor la profitabilitatea lui Spring, Bordeanu răspunde afirmativ, deși n-ar fi prima mașină electrică din lume lansată pentru țintele de emisii. „Spring e făcut cu un scop pentru Dacia. Avem o gamă scurtă, avem clienți, avem capacitatea de a oferi așa ceva. Când lansăm o mașină, o facem ca să avem profit”.
CITEȘTE ȘI INTERVIU Valentin Bancu, despre premium în businessDirectorul Bordeanu a plusat și mai mult, în urma unei comparații cu Tesla, care își permite să livreze cu perioade mari de așteptare. „Eu nu-mi doresc să fiu Tesla, eu îmi doresc să fiu mai mult decât Tesla. Și cred că în România putem să fim infinit mai mult decât Tesla, atât ca valoare de marcă, nu mai vorbesc de business global. Asta nu înseamnă că nu îi respectăm, că nu ne inspirăm de la ei”.
Dar succesul lui Spring în rândul românilor are și un revers mai puțin plăcut. Deși mașina a fost oferită companiilor de car-sharing și închirieri, încă de la început, acestea având posibilitatea de primi mașinile chiar în această lună, nicio companie românească nu a comandat mașina. „În România nu avem comenzi de la car-sharing, sunt discuții, dar comenzi semnate, nu”. În Franța, Renault a semnat un contract cu una dintre marile firme de car sharing pentru 3.000 de exemplare Spring, care vor fi închiriate pe teritoriul Franței.
Spring face parte dintr-o lungă listă de lansări ale mărcii, în 2020 – 2021. După noile generații Sandero, Sandero Stepway și Logan, urmează faceliftul Duster și apoi înlocuitorul lui MCV, un crossover cu ampatament mărit (similar lui Lodgy). Ulterior, în 2024, va sosi a treia generație a lui Duster și apoi Bigster, SUV-ul compact prezentat deja în ianuarie.