Tranzacția prin care Ford Motor Company, via Ford Capital BV, a vândut uzina de automobile de la Craiova companiei turce Ford Otosan poate merge mai departe, autoritățile de concurență din Turcia verificând tranzacția și hotărând că acest tip de achiziție nu se supune autorizării, relevă date analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Noul proprietar al fabricii Ford de la Craiova va fi Ford Otomotiv Sanayi A.Ș, societate pe acțiuni în care nu există un acționar majoritar și în care dețin pachete egale de acțiuni, de 41% fiecare, Ford Deutschland Holding GmbH și Koc Holding A.Ș. Un pachet de 18% este tranzacționat pe bursa din Istanbul. Controlul fabricii de automobile Craiova va fi exercitat prin Ford Otosan Netherlands B.V. Fabrica va fi vândută de asemenea de o companie cu sediul în Țările de Jos, Ford Capital N.V., proprietarul de drept al Ford România SA.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Vânzarea uzinei Ford România SA (fosta Automobile Craiova SA) a fost pentru suma de 575 de milioane de euro, la care se vor adăuga alte 140 de milioane de euro, plată condiționată de nivelul de utilizare a capacității industriale de la Craiova.
Potrivit acordului semnat de Ford Motor și Ford Otomotiv Sanayi, analizat de Profit.ro, valoarea acțiunilor vândute/cumpărate a fost calculată la 1,12 miliarde lei, adică circa 227 milioane de euro. Plățile asupra cărora au convenit cele două părți vor fi mai multe: 356 milioane de euro vor fi plătite la închiderea tranzacției, care a fost estimată pentru acest an. Alte 196 de milioane vor fi achitate în iunie 2025, plus dobânzi, iar 23 de milioane vor fi plătite în decembrie 2028.
Suma de 140 de milioane de euro suplimentară va fi datorată în funcție de rata de utilizare a capacității uzinei în perioada 2028 – 2034.
Sumele plătite în 2022 vor putea fi ajustate în funcție de capitalul de lucru net, de datoria netă și de investițiile în noul model Courier, la data tranzacției. Suma totală de plată ar putea ajunge, în funcție de ajustări, la 715 milioane de euro.
Managementul Ford Otomotiv Sanayi A.Ș este asigurat de familia Koc, prin Rahmi Koc și Ali Yildirim Koc, și de șefii Ford Europe, Stuart Rowley, președinte Ford Europe, și Kieran Cahil, vicepreședinte Ford Blue (divizia motoare termice), precum și alți manageri ai Ford și ai Koc Holding. Conducerea executivă este asigurată de directorul general Guven Ozyurt, secondat de Dave Johnston. Toți ceilalți directori membri ai consiliului de administrație sunt turci.
Planurile asumate de Ford Otosan cuprind lansarea în producție a două noi modele cu motoare termice, Transit Courier și Tourneo Courier, din 2023, precum și a trei vehicule electrice: Ford Puma, Transit Courier și Tourneo Courier, începând din 2024, relevă datele analizate de Profit.ro
CITEȘTE ȘI Ford reduce producția într-una din uzinele din Europa. Sindicatele se tem de închiderea fabriciiActuala Companie Națională de Vânzări va fi separată de Ford Romania SA, va menține activitățile de vânzări Ford din România și va fi redenumită Ford Romania Services SRL, urmând să fie reorganizată pentru a prelua toate activitățile care nu țin de producție.
Nu în ultimul rând, contractul de vânzare-cumpărare prevede oprirea producției modelului EcoSport, în toamna acestui an, pentru a face loc noilor modele. Acordul celor două companii mai prevede oprirea producției actualei generații Courier, în uzina din Yenikoy, în iulie 2023. Noua generație Transit și Tourneo Courier, creată și dezvoltată de Ford Otosan, va fi mutată complet la Craiova. Cele două companii vor semna un nou acord privind furnizarea de componente pentru aceste modele. În urma achiziției Ford România, Ford Otosan va ajunge la o capacitate de producție de 900.000 de unități.
Parteneriatul dintre Koç Holding și Ford datează din 1928, iar uzina din Kocaeli a fost deschisă în 2001. Din 2004, aceasta a reprezentat principala fabrică Ford pentru producerea Ford Transit Custom și Transit de 2 tone. De asemenea, gama Courier este fabricată la uzina Yenikoy Ford Otosan, situată tot în Kocaeli. În total, aproximativ 85% din vânzările întregii familii de vehicule comerciale Transit sunt reprezentate de vehicule fabricate de Ford Otosan în Turcia.
Uzina Ford din Craiova va fi subordonată, din punct de vedere industrial, diviziei Ford Pro, dar prin activitățile de producție de vehicule electrice și cu motoare termice se va subordona și diviziilor Model e și Blue.
Compania americană va participa la supervizarea activității Otosan și la supervizarea activității de la Craiova, care va avea de-acum înainte management numit de Ford Otosan.
Ford și Ford Otosan speră ca procesul de transfer al proprietății să fie finalizat în al treilea trimestru al anului 2022, la finalul tuturor apropărilor acordate de autoritățile de concurență. Consiliul Concurenței din România nu a publicat deocamdată nicio decizie în privința vânzării Ford România SA.
Ford Otosan Netherlands BV este o companie cu răspundere limitată, cu sediul în Țările de Jos, în Schiphol, fiind deținută 100% de Ford Otomotiv Sanayi A.Ș, din Turcia.
Ford Deutschland Holding GmbH este una dintre companiile folosite de Ford Motor Company în Europa, pentru controlul entităților din subordine. Este deținută 100% de compania americană.