Transportul pe calea ferată pe toată zona cuprinsă între Cluj-Napoca și Oradea va fi înlocuit cu transportul cu autocare sau autobuze, începând cu data de 8 ianuarie 2024, a anunțat Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), pe pagina sa de Facebook.
"Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că, începând cu data de 8 ianuarie 2024, continuitatea serviciilor publice pe toată zona cuprinsă între Cluj-Napoca și Oradea va fi asigurată prin introducerea serviciilor de autocare sau autobuze de înlocuire tren de călători. (...) Programele de transport al autocarelor, respectiv, autobuzelor de înlocuire tren ale operatorilor de transport feroviar de călători Interregional Călători și Transferoviar Călători sunt cuprinse în documentele anexate pe site-ul ARF. În ce privește operatorul de transport feroviar de călători, cu capital de stat, CFR Călători, precizăm că acesta va institui serviciile de înlocuire tren în termenul cel mai scurt, în condițiile finalizării procedurilor de achiziții publice ale acestor servicii", se arată în postare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
La bordul autobuzelor și autocarelor de înlocuire tren de călători vor fi valabile titlurile de călătorie feroviare, scrie Agerpres.
"De asemenea, menționăm faptul că, autobuzele și autocarele de înlocuire tren vor permite reintroducerea unor servicii publice de transport oferite în cadrul mersului de tren 2022/2023, care au fost suspendate în condițiile capacității de transport pe timpul lucrărilor de modernizare a infrastructurii, iar biletele vor putea fi achiziționate și prin canalele de vânzări ale operatorilor de transport feroviar, inclusiv din zonele fără trafic pe perioada lucrărilor", subliniază autoritatea.
Detalii suplimentare privind programul autobuzelor sau autocarelor de înlocuire, precum și alte condiții de transport, se pot obține de la cei doi operatori de transport feroviar.
Executivul a adoptat, pe 30 decembrie 2023, Ordonanța de Urgență pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar, în baza căreia Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și operatorii de serviciu public de transport feroviar de călători sunt abilitați să introducă, prin acte adiționale la contractele de serviciu public, servicii de autocare/autobuze de înlocuire tren de călători în zonele unde liniile de cale ferată sunt închise total sau parțial.
CITEȘTE ȘI FOTO Previziunile rutiere pentru România. Între PESIMIST și FOARTE OPTIMISTPotrivit informațiilor transmise la acea dată de către ARF, aceste servicii de autocare/autobuze de înlocuire tren de călători reprezintă curse regulate speciale, în sensul definit la Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 și OG nr. 27/2011, și sunt menite să asigure continuitatea serviciului de transport către călătorii ce aleg să utilizeze trenurile în deplasările cotidiene sau ocazionale chiar în zonele unde liniile sunt închise total sau parțial pentru a permite implementarea proiectelor de reconstrucție, de reînnoire, de modernizare sau de reparații capitale a căii ferate din România.
Astfel, prevederile contractelor de servicii publice aprobate de Guvernul României la sfârșitul anului 2022 și implementate de ARF privind introducerea serviciilor de înlocuire trenuri pentru creșterea calității serviciilor publice de transport călători pe calea ferată să poată fi posibilă.
În baza noilor prevederi legale Autoritatea pentru Reformă Feroviară și operatorii de serviciu public de transport feroviar de călători vor putea să asigure continuitatea serviciilor publice pe toată zona cuprinsă între Cluj Napoca și Oradea, acolo unde CFR SA implementează amplul proiect de reconstrucție și electrificare a liniei de cale ferată Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor (frontieră) care presupune închideri totale de trafic, pe anumite tronsoane, și reducerea capacității de transport pe altele.
"Noua prevedere legală (OUG nr. 12/1998 actualizată prin OUG nr. 131/2023) va permite ARF și operatorilor de serviciu public de transport feroviar de călători să reintroducă, în curând, toate serviciile care erau prestate pe zona Cluj Napoca - Oradea (inclusiv trenurile anulate din lipsă de capacitate a infrastructurii feroviare pe perioada șantierelor). Autobuzele și autocarele de înlocuire tren vor circula la ore și cu opriri similare celor din mersul de tren 2022/2023. Stațiile temporare ale serviciilor de înlocuire vor fi anunțate și semnalizate corespunzător, în conformitate cu prevederile contractelor de servicii publice. În contextul amplelor lucrări de modernizare a căii ferate din România cu fonduri de la bugetul de stat, fonduri europene nerambursabile, precum și alte fonduri externe, noua reglementare legală va permite introducerea serviciilor de autocare/autobuze de înlocuire tren de călători oriunde este nevoie, pentru a asigura continuitatea activităților economice, sociale, educaționale, de acces la serviciile medicale etc. ale cetățenilor României. În același timp, reglementarea vine să pună în valoare și experiența și calitatea serviciilor dobândite de operatorii de transport rutier din România, în ultimii 30 ani", a subliniat ARF.