Autoritățile din China au impus producătorului amerian Tesla să recheme un număr de 1,6 milioane de automobile pentru o actualizare de securitate cauzată de software. Spre deosebire modul de aplicare a unei rechemări la mașinile clasice, rechemarea în acest caz nu înseamnă că mașinile vor merge în service, în mod obligatoriu, deoarece actualizarea se va putea face în cele mai multe cazuri la distanță.
Tesla a fost obligată de autoritatea pentru reglementarea piețelor din China să demareze o campanie de actualizare de securitate pentru toate modelele vândute pe această piață în intervalul august 2014 – decembrie 2023, adică pentru aproape toate mașinile pe care marca americană le-a vândut în China în acest interval, fie că au fost produse local, fie că au fost importate din SUA.
Motivul acestei rechemări ține de încălcarea legislației privind utilizarea sistemelor de asistență a direcției, ceea ce înseamnă că este vorba despre aceeași situație pentru care mașinile au fost rechemate de NHTSA în SUA. Mai exact, autoritățile chineze susțin că șoferii pot utiliza în mod defectuos sistemul de asistență, care poate duce în acest fel la accidente.
Actualizarea va aduce modificări ale modului de funcționare a sistemului de asistență, la nivelul comenzilor de care dispune șoferul, dar și la nivelul afișajului, care va avertiza șoferul referitor la modul de utilizare, la obligațiile sale și la riscurile pe care le presupune folosirea sistemului de asistență.
„Pentru vehiculele care fac obiectul acestei retrageri, atunci când funcția de direcție automată asistată este activată, șoferul poate folosi greșit funcția de asistență la conducere combinată de Nivel 2, crescând riscul de coliziuni ale vehiculului și prezentând riscuri pentru siguranță. Tesla Motors (Beijing) Co., Ltd. și Tesla (Shanghai) Co., Ltd. vor folosi tehnologia de actualizare la distanță a vehiculului (OTA) pentru a încărca noile funcții către vehicule în sfera acțiunii de recall, inclusiv adăugarea de control automat al direcției asistate și o notificare pentru încurajarea în continuare a șoferuilor să își îndeplinească sarcinile de conducere și să respecte reglementările de conducere atunci când această funcție este activată, astfel încât să se reducă riscul de coliziune cauzat de utilizarea greșită a funcției de direcție asistată”, se precizează în anunțul autorității chineze.
Vehiculele Tesla care nu vor putea fi actualizare Over-The-Air (OTA) vor fi nevoite să meargă în service pe cheltuiala companiei.
De asemenea, o rechemare suplimentară vizează modelele S și X, pentru posibile defecțiuni ale ușilor de tip fluture, care pot reprezenta un pericol din cauza funcționării defectuoase a încuietorii acestor uși.
Tesla produce Model 3 în China începând din 2020 și Model Y începând din 2021, însă până la acel moment mașinile au fost importate din SUA. Potrivit datelor neoficiale, Tesla a vândut în China peste 1,5 milioane de mașini Model 3 și Model Y, până la sfârșitul lunii decembrie 2023.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Românii au dat năvală să-și rezerve noul Duster. Dacia a decis să suplimenteze oferta pentru precomenziÎn SUA, NHTSA, autoritatea federală pentru transport, a impus companiei americane o rechemare pentru 2 milioane de vehicule, pentru același motiv: șoferii pot utiliza în mod ilegal sistemul de asistență Level 2, punând în pericol viața lor, a pasagerilor și a altor persoane din trafic.
În Europa nu a fost inițiată nicio campanie de rechemare pe acest subiect, existând deja unele poziții în state ale UE în care se precizează că sistemul utilizat în Europa nu este similar cu cel din SUA, din acest motiv nefiind necesară actualizarea.