Tranziția globală către vehiculele electrice va avea un impact ”de anvergură” asupra investițiilor, producției, comerțului internațional și ocupării forței de muncă, a anunțat Fondul Monetar Internațional, ca parte a actualizării previziunilor de creștere economică globală, transmite Reuters.
Analiza a fost inclusă în cea mai recentă Perspectivă economică mondială a FMI, care a fost publicată în timp ce factorii de decizie se întâlnesc la reuniunile anuale ale FMI și ale Băncii Mondiale din această săptămână pentru a discuta eforturile de a stimula creșterea globală, de a face față problemelor datorate și a finanța tranziția la energia verde, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Adopția tot mai mare a vehiculelor electrice reprezintă o transformare fundamentală a industriei auto globale. Va avea consecințe de amploare”, a spus FMI.
Trecerea către vehiculele electrice s-a accelerat în ultimii ani și este văzută ca o modalitate cheie de a ajuta țările să atingă obiectivele climatice.
În 2022, transporturile au reprezentat 36% din emisiile de gaze cu efect de seră în SUA, 21% în Uniunea Europeană și 8% în China, a spus FMI.
Adoptarea în creștere a vehiculelor electrice a fost susținută de obiectivul UE de a reduce emisiile de la mașini cu 50% pentru perioada 2030-2035, față de nivelurile din 2021, în timp ce guvernul SUA a oferit subvenții pentru vehiculele electrice și stațiile de încărcare.
FMI a remarcat că industria auto globală se remarcă prin salarii mari, profituri puternice, piețe mari de export și utilizarea unui grad ridicat de tehnologie.
Accelerarea către vehiculele electrice ar modifica acest peisaj, mai ales dacă China își menține avantajul actual în producție și exporturi față de rivalii americani și europeni.
În cadrul unor scenarii realiste de penetrare a pieței vehiculelor electrice, PIB-ul Europei ar fi redus cu aproximativ 0,3% pe termen mediu, a spus FMI.
”În aceste scenarii, ocuparea forței de muncă scade în sectorul auto, iar forța de muncă se realocă treptat către sectoare mai puțin intensive în capital (cu valoare adăugată mai mică per muncitor)”, a spus FMI.
CITEȘTE ȘI ANUNȚ Când vor termina grecii lucrările la un lot al Autostrăzii A0 București SudAtât SUA, cât și UE au impus tarife pentru vehiculele electrice produse din China pentru a contracara ceea ce ei spun că sunt subvenții nedrepte de la Beijing pentru producătorii chinezi.
Luna trecută, administrația președintelui american Joe Biden a introdus o taxă de 100% pentru vehiculele electrice chinezești, în timp ce la începutul acestei luni statele membre UE au susținut cu strictețe taxe de import pentru vehiculele electrice fabricate chinezești de până la 45%.
Producătorii chinezi de vehicule electrice au practicat până acum prețuri mai mici pentru vehiculele lor față de producătorii rivali, un avantaj crucial având în vedere că vehiculele electrice rămân în prezent mai scumpe decât alternativele pe benzină și cererea pentru vehicule electrice la nivel global a scăzut.
Guvernul francez a declarat la începutul acestei luni că își va reduce sprijinul pentru cumpărătorii de vehicule electrice, alăturându-se Germaniei, care și-a încheiat schema de subvenții la sfârșitul anului trecut.