Toyota a lansat oficial, în Europa, a doua generație a automobilului cu hidrogen Mirai, care se bazează pe o tehnologie considerată de mulți specialiști viitorul în industria auto.
După 30 de ani de dezvoltare continuă, Toyota a reușit să lanseze o nouă generație de vehicule propulsate cu ceea ce este cunoscut astăzi de publicul larg Fuel Cell Electric Vehicle, mai simplu vehicul electric alimentat cu hidrogen. Toyota Mirai vine cu o autonomie crescută, la 650 km, ca urmare a adăugării unui nou rezervor, grație noii platforme utilizate (GA-L).
Chiar dacă acum această autonomie pare banală, în comparație cu noile vehicule cu baterii, care au ajuns și au și depășit 500 km cu un singur „plin”, este de menționat faptul că hidrogenul oferă două avantaje majore: un timp de încărcare foarte mic, similar cu cel necesar mașinilor cu combustie, și accesibilitatea gazului utilizat pentru generarea curentului electric, hidrogenul. Deocamdată, însă, din cauza unei rețele subdezvoltate de stații de alimentare cu hidrogen, acest tip de vehicu este departe de a fi popular și, din acest motiv, și prețul lui rămâne ridicat.
CITEȘTE ȘI FOTO “There ain’t no such thing as a free lunch” - Milton FriedmanÎn același timp, Toyota subliniază rolul major pe care hidrogenul și propulsia fuel cell l-ar putea juca în transportul cu vehicule de mari dimensiuni, trenuri, nave, avioane, dar și pentru generarea de energie în industrie sau pentru locuințe.
Ceea ce este nou la generația a doua Toyota Mirai, pe lângă designul nou, este sistemul fuel cell, complet revizuit, acesta având dimensiunile și greutatea mult reduse, ceea ce a permis o mai bună echilibrare a maselor vehiculului.
Noua Toyota Mirai are o lungime de 4,975 metri, cu un ampatament generos, de 2,920 metri și o înălțime redusă față de prima generație, la 1,47 metri.
Rezervorul de hidrogen are forma T și poate adăposti 5,6 kg de hdrogen, cu 0,9 kg mai mult decât prima generație. Pachetul de celule folosesc polimer solid, având 330 de celule, cu 40 mai puține față de prima generație, dar are o densitate de energie crescută, 5,4kW/l. Astfel, puterea maximă a crescut de la 114 kW, la 128 kW.
Bateria utilizată este de tip Li-ion de înaltă tenisune, înlocuind astfel vechea baterie nichel-metal. Aceasta conține 84 de celule și are 310,8 volți (prima generație avea 244,8 volți) și 4 Ah. Greutatea a fost redusă de la 46 la 44,6 kg.
Dincolo de faptul că mașina are emisii zero, deoarece emite doar vapori de apă, sistemul este considerat cu „emisii negative” datorită faptului că purifică aerul pe care îl folosește în celulele sistemului. Pentru a putea fi folosit, un filtru special oprește particulele de substanțe din aerul aspirat, de dimensiuni până la 2,5 microni, cum este cazul dioxidului de sulf sau a oxizilor de azot, dar și alte particule în suspensie.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Uzina Ford Craiova, luată în calcul pentru primul automobil electric compact al americanilorToyota speră la o creștere de zece ori a vânzărilor acestui model, în comparație cu prima generație. Prețul nu a fost încă anunțat, însă vechea generație se vinde cu un preț de aproximativ 80.000 de euro.
Reprezentanții Toyota au spus anul trecut că în următorii 10 ani prețul sistemului fuell cel va ajunge la cel al unui vehicul hibrid și dau șanse mari acestui tip de vehicule, pentru deceniile următoare.
„De la a treia generație ne așteptăm pe deplin ca prețul fuel cell să fie comparabil cu hibridele”, a declarat Matt Harrioson, director de vînzări și marketing Toyota Europe. „Noi credem că vehiculele fuel cell au un potențial uriaș”, a mai spus acesta.