Prețul carburanților a explodat în Ungaria, după ce guvernul de la Budapesta a eliminat plafonul de preț în luna decembrie și a majorat accizele la combustibili.
Astfel, mulți șoferi maghiari au început să treacă granița în Slovacia sau România pentru a face plinul la prețuri mai mici, transmite Reuters, potrivit Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În timp ce la o benzinărie MOL din orașul ungar Esztergom litrul de motorină costa zilele trecute 690 de forinți (1,90 dolari), peste Dunăre, în orașul slovac Sturovo litrul de motorină costa 1,619 euro, sau 1,76 dolari. Diferența de preț este mai mică la benzină.
"Am mers prin Slovacia de sărbători și când am făcut plinul am constatat cât de ieftin este acolo", spune Tibor Toth, care a traversat podul care face legătura între orașele Esztergom și Sturovo pentru a alimenta cu carburant. "Trebuie doar să trecem podul și am ajuns, așa că evident vom veni mai des pentru asta", adaugă Tibor Toth.
Reales pentru al patrulea mandat consecutiv, în luna aprilie 2022, premierul ungar Viktor Orban se confruntă în prezent cu cele mai dure provocări economice de până acum, în condițiile în care inflația a trecut de 24% iar economia ungară se îndreaptă spre o stagnare în acest an.
La începutul lunii decembrie 2022, guvernul lui Viktor Orban a fost nevoit să elimine măsura de plafonare a prețului de comercializare a carburanților, pe fondul unei penurii grave de combustibili.
În același timp, executivul de la Budapesta a majorat accizele pe carburanți și a impus noi taxe vizând profiturile realizate de grupul petrolier ungar MOL din rafinarea țițeiului rusesc.
CITEȘTE ȘI FOTO Licitația pentru Autostrada A13 Bacău – Brașov, suspendată surprinzătorTamas Pletser, analist la Erste Investment susține că prețurile la carburanți în Ungaria erau mai mari decât în alte părți din regiune și din cauza taxelor mai mari dar și pentru că plafonarea a distorsionat modul de funcționare a pieței carburanților, eliminând competiția.
Din cauza prețului redus de comercializare, anul trecut firmele din Ungaria au încetat să mai importe combustibili, ceea ce a agravat deficitul, și multe benzinării de talie redusă au fost forțate să înceteze activitatea din cauza acumulării pierderilor.
"Pe ansamblu, au majorat taxele cu aproximativ 70-80 de forinți pe litru, astfel că prețurile din Ungara le-au depășit pe cele din țările vecine", spune Tamas Pletser.