Ferrari a fost cea mai profitabilă companie auto din lume, în 2021, potrivit unui clasament realizat pe baza datelor finale de vânzări, publicate de constructorii auto și analizat de Profit.ro. Ferrari este singura companie europeană din Top 3, pe locul al doilea fiind un constructor din India.
Industria auto globală a încheiat un an complicat, cu două crize suprapuse, dar care a adus, în mod paradoxal, profituri mărite față de anii anteriori. Principala explicație ține de vânzările de versiuni superioare ale mașinilor și de eliminarea aproape în totalitatea a discounturilor. Potrivit unor calcule făcute de Felipe Munoz, analist Jato Dynamics, cele mai mari companii auto din lume au generat venituri record de 1,89 de trilioane de dolari, cu 13% mai mult decât în 2020, dar mai puțin cu 6 procente decât în 2019.
La un total de 69 de milioane de vehicule vândute, rezultă un preț mediu de 27.200 de dolari pe unitate, aproximativ 25.200 de euro, cu 11% mai mare decât în anul anterior și cu 10% mai mare decât în 2019. Profitul operațional obținut de aceste companii în 2021 s-a ridicat la 143,97 miliarde de dolari, corespunzător unei marje de 7,6%, aproape dublu față de 2020 și mai mare cu două puncte procentuale față de 2019. Numai că nu toate companiile au avut același profit, la finalul anului.
Toyota a generat 24,7 miliarde euro, conform datelor afișate de companie, fiind cel mai mare rezultat la finalul lui 2021, cu peste 5 miliarde peste Volkswagen Group. Pe locul al treilea s-a situat Stellantis, cu 16,03 miliarde euro. BMW Group și Daimler au fost celelalte două companii auto care au depășit pragul de 10 miliarde euro profit operațional.
În ceea ce privește profitabilitatea, Ferrari a continuat să fie cel mai profitabil constructor auto din lume, explicația fiind simplă: compania italiană, desprinsă cu mai mulți ani în urmă din fostul grup Fiat, nu este tras în jos de modele ieftine, ca în cazul altor companii, și, în același timp, vinde produse extrem de scumpe, cu un adaos comercial extrem de mare. Italienii au reușit să genereze venituri nete record în 2021, de 4,27 miliarde euro, pentru prima oară peste pragul de 4 miliarde, cu o marjă de 25,47%, cel mai mare din industria auto.
Pe locul al doilea s-a situat Porsche AG, care însă este o companie captivă, cu rezultate consolidate în rezultatele VW Group. Constructorul german a raportat o marjă operațională de 16,87%, cea mai mare din istoria companiei.
Dacă nu ținem cont de cifrele Porsche, a doua cea mai profitabilă companie auto din lume a fost TATA, cu o profitabilitate de 16,17%, un nivel peste cel al companiilor europene, în pofida faptului că cele mai multe produse sunt vândute pe o piață guvernată de prețuri mici. În același timp, TATA deține și mărcile Jaguar Land Rover, care contribuie la marja ridicată de profit a companiei.
Pe locul al treilea s-a clasat Tesla, compania americană care produce exclusiv automobile electrice și care a înregistrat o marjă a profitului oeprațional de 12,12%. Rezultatul a fost cu doar 0,6 puncte procentuale peste cel înregistrat de BMW Group. Pe locul patru, Stellantis a raportat un profit de 10,54% din venituri, iar pe cinci s-a clasat Toyota, cu 10,41%.