Prețul ridicat este motivul pentru care o treime dintre români nu ar cumpăra o mașină electrică, iar 61% dintre ei se gândesc să facă o astfel de achiziție, dar nu mai devreme de trei ani, arată un studiu efectuat de compania de market research 4Service Group.
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
Anul 2017 a înregistrat un record în materie de importuri de mașini second-hand, pe fondul eliminării timbrului de mediu, iar românii au adus în țară aproape 380.000 de mașini second-hand în primele nouă luni ale anului, în creștere cu 124% față de 2016. Cu toate acestea, tot mai mulți români vor să-și cumpere o mașină electrică, dar amână momentul achiziției, potrivit studiului.
”Astfel, conform studiului efectuat în septembrie 2017, 61% dintre respondenți au declarat că iau în considerare cumpărarea unei mașini electrice, dar nu mai devreme de trei ani, 29% dintre ei spun că vor să cumpere un automobil electric în următorii 2-3 ani, în timp ce doar 10% au în plan o astfel de achiziție în termen de cel mult un an”, arată un comunicat al companiei de cercetare a pieței, citat de News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
O treime dintre români (32%) ar alege o mașină electrică datorită tehnologiile avansate și performante, comparativ cu mașinile convenționale, în vreme ce 27% dintre ei iau în considerare autonomia și frecvența cu care vor trebui să reîncarce bateria. Totodată, pentru 26% dintre ei, cel mai mult contează reducerile și programele demarate de autorități, precum ”Rabla Plus”, prin care se oferă o subvenție de 10.000 de euro pentru cumpărarea unei mașini 100% electrice, respectiv 4.500 de euro pentru o mașină hibrid plug-in.
Principalul motiv pentru care românii se țin departe de mașinile 100% electrice este prețul, motiv invocat de 33,3% dintre respondenți. ”La momentul actual, cel mai ieftin autovehicul 100% electric este Smart FortwoElectric Drive, urmat de versiunea ForFour, Volkswagen e-up!, Mitsubishi i-MieV, Renault Zoe, VW e-Golf și BMW i3. (...) Ultimul a fost și modelul cu cele mai multe înmatriculări în 2017, 22. (...) Mașinile Tesla nu pot fi incluse în programul Rabla Plus deoarece nu există un distribuitor oficial în România”, se arată în comunicat.
Al doilea motiv ca importanță, legat de reticența românilor de a-și cumpăra un autoturism electric, este preferința pentru mașinile convenționale, potrivit studiului. 14% dintre români recunosc că preferă autoturismele cu motoare diesel sau benzină, sau mașinile hibride, iar 13,1% dintre ei spun că viteza prea mică de încărcare, sau, mai degrabă, timpul mare de așteptare sunt factori hotărâtori.
”Procente apropiate înregistrează și cei care se tem de autonomia mică și imposibilitatea deplasării pe distanțe mai mari, 12,6%, respectiv cei 11,7% care spun că sunt prea puține stații de încărcare în țară, sau chiar deloc în orașele mici din provincie. Aproape 10% dintre respondenți nu au suficient de multă încrede în noile tehnologii, în vreme ce 1,4% spun că au avut experiențe negative în utilizare”, se arată în comunicat.
CITEȘTE ȘI Raid al Comisiei Europene la sediul BMW. Constructorul auto bavarez este suspectat de formarea unui cartel, alături de Daimler și VolkswagenProgramul Rabla Plus nu a a impulsionat înmatriculările de mașini electrice noi pe măsura așteptărilor. Astfel, în primele nouă luni ale anului 2017 s-au înmatriculat 113 autoturisme complet electrice, mai mult decât numărul total al înmatriculărilor de EV-uri (electric vehicle) din perioada 2010-2014, conform datelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Dintre acetea, doar 28 de mașini electrice au fost înmatriculate de persoane fizice, mult sub cifra de 1.000, avansată de autorități la începutul programului Rabla Plus.
”Până acum, autoritățile au aprobat 446 de dosare pentru subvenția de 10.000 de euro acordată la achiziția unei mașini electrice. Condiția este ca producătorii să le și poată livra până la termenul limită, de 31 decembrie 2017. În caz contrar, clienții vor pierde subvenția de 10.000 de euro”, se arată în comunicat.
Diferența față de alte state din Uniunea Europeană (UE) este semnificativă. În total, în Uniunea Europeană s-au înmatriculat în primul semestru din 2017 nu mai puțin de 46.000 de mașini 100% electrice. Norvegia stă cel mai bine la acest capitol, cu 14.000 de mașini 100% electrice intrate în circulație.
”În ciuda diferențelor mari față de țările din vestul Europeni, acest studiu arată că românii privesc cu încredere viitorul evoluției mașinilor electrice în România și speră ca obstacole precum infrastructura sau prețul să poată fi depășite cât de curând”, a afirmat directorul general 4Service România, Lucian Chirute, în cadrul comunicatului.
CITEȘTE ȘI Porsche Engineering a lansat un program de Masterat la Universitatea Tehnică din Cluj-NapocaStudiul 4Service arată și că 28,5% dintre șoferii români vor veni tot la benzinării pentru a-și încărca mașinile electrice, în vreme ce 27,5% ar prefera să și le încarce la stațiile din parcările supermarketurilor sau hipermaketurilor, în timp ce își fac cumpărăturile. 22,2% dintre ei ar vrea să poată reîncărca oriunde, iar 18,2% și-ar dori să aibă posibilitatea de a folosi încărcătoare portabile. Cum încărcarea unei mașini electrice durează mult mai mult decât o simplă alimentare, studiul a arătat și ce ar prefera să facă românii în tot acest timp.
”Astfel, dacă ar opri la o benzinărie pentru asta, 26,2% dintre români ar dori să poată lua masa, 23,6% ar vrea să poată face cumpărături în regim de supermarket, 16,6% ar avea nevoie de un loc de joacă pentru copii, în timp ce 15,6% ar vedea mai degrabă un film. Interesant este că un procent egal de femei și bărbați, 8%, ar dori ori să se joace pe Playstation, ori să poată beneficia de servicii cosmetice, precum manichiura sau coafor”, se arată în comunicat. Studiul a fost efectuat de compania de market research 4Service Group în luna septembrie 2017, pe un eșantion de 536 de respondenți din mediul urban.