Producătorul ceh de automobile Skoda nu va mai lansa o nouă generație a caroseriei Combi a modelului de clasă B Fabia. Vechea generație a fost scoasă din producție anul trecut, iar noua generație ar fi trebuit să fie lansată în acest an.
Înlocuită strategic de modelul Scala, care nu este de fapt decât o caroserie wagon de clasă subcompactă, Fabia Combi nu va mai avea o nouă generație din cauza iminentei introduceri a normelor Euro 7, dar și ca urmare a vânzărilor tot mai slabe pe acest segment.
Noua generație Skoda Fabia a fost lansată în 2021, iar în 2023 ar fi trebuit să primească versiunea de caroserie Combi.
Ultimele caroserii tipice de break în segmentul B au fost cele ale Dacia Logan (cu numele MCV) și ale Skoda Fabia, ambele fiind scoase din fabricație pe parcursul ultimilor ani. Dacia a ales însă să înlocuiască MCV-ul cu noul Jogger, care este o încrucișare între un monovolum și un wagon, cu aspecte de SUV și o lungime tipică pentru clasa compactă. În schimb, Skoda Fabia Combi, care avea numai 4,25 metri lungime, a înregistrat scăderi sistematice ale vânzărilor în ultimii ani inclusiv din cauza canibalizării de către Skoda Scala, care are 4,36 metri. Chiar dacă în urmă cu aproximativ doi ani Thomas Schaffer, actualul CEO al VW Group spunea că Fabia Combi va continua să existe, acum decizia este una opusă și definitivă. Informația a fost confirmată, pentru Automotive News, de un purtător de cuvânt al Skoda, care a argumentat cu costurile prea mari necesare respectării limitelor de emisii Euro 7.
Argumentul costurilor ridicate pentru adaptarea emisiilor la noile norme a fost adus în trecut și pentru modelele hatchback de clasă B, cu caroserii standard, atât în cadrul VW Group, fiind invocată o posibilă oprire a producției atât a lui Fabia, cât și a lui Polo, dar și de către alți producători. Ford a eliminat, de exemplu, modelul Fiesta din gamă, acesta urmând să fie oprit definitiv din producție săptămâna viitoare, pentru a lăsa loc pe liniile de producție noului model electric, Ford Explorer.
Așa cum au subliniat în repetate rânduri reprezentanții marilor constructori auto, ecuația business-ului cu o mașină de clasă B trebuie să țină cont de faptul că o creștere a costurilor de producție peste nivelul actual (din motive legislative) ar face nerentabile aceste mașini, care ar deveni prea scumpe pentru clienții potențiali. La un preț de producție apropiat, constructorii pot produce un model de clasă superioară, compactă, pe care să-l vândă cu un profit mult mai mare. „Mașinile mici cu motoare cu combustie vor deveni prohibitiv de scumpe”, a spus chiar Thomas Schaffer, actualul CEO al VW Group, referindu-se la impactul normelor Euro 7.
Soluția pe care a adoptat-o Dacia pentru segmentul wagon s-a dovedit a fi una de succes, dacă analizăm datele privind vânzările. În 2022, modelul s-a vândut în peste 60.000 de untiăți, iar anul acesta, în primele patru luni ale anului, vânzările au ajuns deja la 29.000 de unități, fiind al doilea cel mai vândut break din Europa, după Skoda Octavia Combi și peste VW Passat. În același timp, Skoda Fabia Combi s-a vândut anul acesta în aproximativ 3.000 de unități, iar în 2022 vânzările au însumat mai puțin de 30.000 de exemplare.