Sistemul de geolocalizare european Galileo, un concurent al GPS-ului american, a devenit operațional joi, după o așteptare care a durat 17 ani. Noul sistem de navigare prin satelit are obiectivul declarat de a asigura Europei un grad sporit de independență tehnologică, informează Le Figaro.
Uniunea Europeană a lansat oficial, joi, primele servicii furnizate de sistemul ei de navigare prin satelit, Galileo, cu ocazia unei ceremonii ce a fost organizată la Bruxelles, scrie News.ro.
”Este o realizare majoră pentru Europa (...) Nicio țară europeană nu ar fi putut să realizeze acest proiect de una singură”, a declarat Elzbieta Bienkowska, comisarul european pentru Industrie. ”Este rezultatul unui efort comun pentru a concepe și a construi cel mai precis sistem de navigare din lume”, a adăugat Elzbieta Bienkowska.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Totuși, UE nu se află deocamdată pe prima poziție din acest punct de vedere, deoarece GPS-ul american, sistemul rusesc Glonass și sistemul chinez Beidou funcționează deja. Sistemul indian IRNSS va furniza la rândul său, începând din 2017, o acoperire regională.
În practică, un număr restrâns de privilegiați, posesori ai singurului smartphone compatibil cu Galileo - modelul Aquaris X5 Plus al constructorului spaniol BQ - vor putea să capteze noul semnal transmis de sistemul european începând de astăzi. Acești ”pionieri” vor putea să utilizeze gratuit sistemul european pentru a găsi o farmacie, cel mai bun itinerariu pentru a pleca în vacanță sau să își regleze pasul de alergare în timpul unui maraton.
Dispozitivele conectate devin la rândul lor tot mai numeroase în ceea ce privește conexiunea prin satelit pentru a putea să ”comunice” - precum software-ul ce permite geolocalizarea pacienților suferind de Alzheimer sau baliza ce permite găsirea unui loc liber în parcarea unui mall. O simplă actualizare pentru a putea utiliza noua tehnologie va fi sucientă pentru anumite aparate, potrivit Comisiei Europene.
CITEȘTE ȘI Dacia a produs un milion de mașini DusterDar, pentru o utilizare în masă a produselor compatibile cu Galileo, consumatorii europeni vor mai avea de așteptat.
La început, precizia oferită de Galileo nu va fi optimală, iar semnalul nu va fi disponibil tot timpul. Europenii vor trebui să aștepte anul 2020 - data la care un număr de 30 de sateliți (în prezent doar 15 sunt activi) se vor afla pe orbită - pentru ca sistemul Galileo să poată să ofere, pentru tot Globul, cea mai bună precizie de care este capabil.
Întrucât Galileo este compatibil cu GPS, utilizatorii vor putea să acceseze ambele sisteme simultan și să amelioreze calitatea și fiabilitatea poziționării lor.
Proiect emblematic al Comisiei Europene, sistemul de navigare prin satelit Galileo vizează reducerea dependenței Uniunii Europene față de GPS-ul american și va concura cu sistemul rusesc GLONASS și sistemul chinezesc Bei Dou. De asemenea, sistemul Galileo ameliorează serviciile oferite utilizatorilor, grație unui grad mai mare de precizie și printr-un semnal mai puternic al datelor transmise la sol.
Galileo oferă o geolocalizare cu un grad de acuratețe de 1 metru.
Spre deosebire de sateliții de telecomunicații, care sunt echipați cu sisteme de propulsie ce furnizează o parte din energia necesară plasării lor pe orbită, sateliții de geolocalizare Galileo trebuie să fie transportați în întregime până la orbita lor finală, aflată la o altitudine de 22.900 de kilometri.
18 sateliți din constelația Galileo se află în prezent pe orbită. În total, sistemul Galileo, ce va fi finalizat în 2020, va fi alcătuit dintr-un număr de 30 de sateliți.
Conceput la mulți ani după GPS-ul american, sistemul Galileo integrează cele mai recente descoperiri tehnologice și oferă un semnal cu un grad mai ridicat de precizie.
Costul proiectului Galileo, finanțat în întregime de Comisia Europeană, este de aproximativ 7 miliarde de euro. Acestei sume i se adaugă un buget suplimentar de 500 de milioane - 600 de milioane de euro, necesar administrării și reînnoirii sateliților.