Sindicatul United Auto Workers (UAW) a declanșat o grevă la o fabrică de asamblare a General Motors din Texas, care construiește profitabilele vehiculele utilitare sport de dimensiuni mari ale producătorului auto, într-o nouă extindere semnificativă a acțiunilor greviste, pe fondul negocierilor pentru un nou contract de muncă, transmite Reuters.
UAW a declarat că alți 5.000 de muncitori intră în grevă, ceea ce a adus numărul total de membri ai UAW aflați în grevă la cei trei mari producători americani de automobile, General Motors, Ford Motor și Stellantis, compania mamă a Chrysler, la peste 45.000, în ziua 40 de grevă, scrie News.ro.
Muncitorii au dus greva la Arlington Assembly, unde se află unele dintre cele mai profitabile vehicule ale GM, Chevy Tahoe, Chevy Suburban, GMC Yukon și Cadillac Escalade.
Cu asta, UAW a închis acum trei dintre cele mai profitabile fabrici de automobile din lume, inclusiv fabrica de pickupuri grele Ford Kentucky Truck și fabrica de pickupuri Ram a Stellantis din Sterling Heights, Michigan.
Strategia sindicatului de a declanșa greve a redus venituri de miliarde de euro pentru cei trei mari producători auto din Detroit, în timp ce a cerut unor mai puțin de jumătate din cei 150.000 de membri UAW ai companiilor să renunțe la salarii și să participe la pichete.
Marți mai devreme, GM a raportat un profit mai mare decât se aștepta în trimestrul al treilea, dar și-a retras previziunile financiare pentru întregul an din cauza incertitudinii legate de greve.
"Un alt trimestru record, un alt an record. După cum am spus de luni de zile: profiturile record sunt egale cu contractele record. „Este timpul ca lucrătorii GM și întreaga clasă muncitoare să-și primească partea echitabilă", a declarat președintele UAW Shawn Fain.”
El a indicat vineri că un acord ar putea fi aproape, dar că negocierile ar putea deveni mai dure, numind discuțiile înainte de un acord ”cea mai grea parte a unei greve”.
CITEȘTE ȘI Digi va prelua activele pe care Orange/MasMovil intenționează să le vândă în SpaniaSindicatul a cerut inițial o creștere a salariilor cu 40% pe parcursul a patru ani și jumătate, inclusiv o creștere imediată cu 20%, îmbunătățiri ale beneficiilor, precum și includerea lucrătorilor din fabricile de baterii de vehicule electrice în acordurile sindicale.
Șeful UAW, Fain, a declarat vineri că cei trei din Detroit au ajuns la o ofertă de creștere a salariilor cu 23% și au făcut progrese în alte probleme. Dar el le-a spus membrilor UAW ”că mai pot fi obținute câștiguri”.
GM și Ford au spus că creșterile suplimentare legate de costul vieții duc deja ofertele lor totale de compensare la peste 30%.
UAW și producătorii de automobile negociază, de asemenea, cu privire la salariile viitoare și politicile de sindicalizare pentru fabricile de baterii pentru vehicule electrice, planificate de companiile mixte ale producătorilor de automobile și partenerii lor de baterii din Coreea de Sud.
”Intrarea în grevă a fabricii Arlington în ziua câștigurilor GM a fost menită să sublinieze, ca și cum ar fi nevoie de vreun accent, că există costuri economice reale. Fiecare fabrică este o escaladare. Acest lucru ar putea indica în mod pozitiv finalul jocului. Sindicatul își joacă cărțile cu scopul de a ajunge la o înțelegere mai devreme decât mai târziu. Grevele de la fabricile profitabile au menirea de a grăbi soluționarea”, a spus profesorul de muncă de la University of California Berkeley, Harley Shaiken."
Aceste discuții sunt complicate, deoarece companiile mixte sunt companii separate, iar producătorii de automobile nu trebuie să le includă în contractele lor principale cu UAW, conform legislației muncii din SUA.
"Suntem dezamăgiți de escaladarea acestei greve inutile și iresponsabile. Dăunează membrilor echipei noastre care își sacrifică mijloacele de existență și au efecte negative asupra dealerilor, furnizorilor și comunităților care se bazează pe noi", a spus GM într-un comunicat.
Directorul general al GM, Mary Barra, le-a spus marți investitorilor că grupul ”nu va fi de acord cu un contract care nu este responsabil față de angajații și acționarii noștri”.
CITEȘTE ȘI Victorie Asirom în ancheta de pe piața asigurărilor, cu impact asupra 9 companiiÎnainte de extinderea la uzina din Arlington, GM a spus că greva a costat profituri de aproximativ 800 de milioane de dolari și ar putea costa încă 200 de milioane de dolari pe săptămână, presupunând că nu vor fi greve și la alte fabrici.
După cinci săptămâni de greve, pierderile economice pentru industria auto au depășit 9,3 miliarde de dolari, a estimat luni Anderson Economic Group LLC.