Xavier Martinet, vicepreședinte pentru vânzări și operațiuni al Dacia la nivel global, a prezentat rezultatele mărcii pentru 2022, cu detalii privind activitatea acestei unități de business a grupului Renault. Printre informațiile dezvăluite de șeful Dacia a fost și cea referitoare la prețul mediu al unui automobil Dacia, care ne oferă o imagine mai exactă despre contribuția mărcii la afacerile Renault.
Dacia vinde în acest moment o mașină cu un preț mediu de 14.000 – 15.000 de euro, potrivit lui Xavier Martinet, vicepreședinte și șef al vânzărilor, marketingului și operațiunilor Dacia, cel care își poate asuma performanța Dacia din 2022, care a crescut cu 7 procente la nivel global, pe o piață în declin, în Europa, principala piață a mărcii.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Martinet a precizat că prețul a crescut în ultimul an cu circa 10%, ca urmare a introducerii în gamă a unor modele mai scumpe, astfel că această valoare ar putea fi mai mare în 2022. „În mare, prețul mediu este 14.000 de euro, dar este o evoluție pe fiecare segment. Prețul a crescut poate mai mult de 10% prin intrarea noilor Jogger și Spring, care au prețuri mai mari decât restul gamei, decât Sandero, de exemplu. Dar prețul este fără taxe, deci trebuie să adăugați TVA când faceți calculul prețului final” a explicat Xavier Martiner.
Cu ajutorul acestei valori, putem calcula că, în 2022, unitatea de business Dacia a încasat pe cele 573.800 autovehicule vândute la nivel global o sumă ce depășește 8 miliarde de euro, ceea ce explică de ce șefii Renault, inclusiv Luca de Meo, au declarat că Dacia este un bulgăre de aur pentru grupul Renault.
Tot Luca de Meo a mai spus, în ultima conferință dedicată investitorilor, Market Day, din luna noiembrie, că profitul pe care îl generează Dacia în prezent este de circa 10% și intenționează să crească această valoare la 15% până în 2030. Procentul este unul pe care doar mărcile premium și de lux îl mai ating.
Asta înseamnă că, în 2022, Dacia a adus companiei Renault un profit brut de circa 800 de milioane de euro, o valoare care va contribui cu siguranță la profitabilitatea companiei franceze. Precizăm însă că aceste valori nu sunt produse doar de uzina Dacia din România, ci și de cea din Maroc, precum și de vânzările Spring, care este produs de partenerii de la Dongfeng, în China.
În 2021, Automobile Dacia SA, compania care deține uzina din Mioveni, a înregistrat o cifră de afaceri de circa 4,4 miliarde euro, cu un profit net de aproximativ 100 de milioane de euro. Pentru 2022, este de așteptat ca valorile să fie mai mari, ca urmare a creșterii producției și a prețului modelelor.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ INFOGRAFIC Record al producției de autoturisme din RomâniaÎn acest moment, niciun automobil Dacia nu mai are prețuri sub 13.900 de euro, aproape triplu față de „Dacia de 5.000 de euro”, conceptul cu care Renault a lansat marca românească în 2004, când a cumpărat-o. Cel mai ieftin model Dacia, pe piața din România, este Sandero, urmat de Logan, mai scump cu 50 de euro, și de Sndero Stepway, la 14.400 de euro.
Duster se vinde cu prețuri începând de la 15.850 de euro, Jogger, de la 16.490 de euro, iar Spring are un preț de start de 20.800 de euro, odată cu noua versiune entry, lansată. Prețurile includ însă și TVA, astfel că suma încasată de companie este mai mică.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFICE Dacia, cea mai mare cotă de piață din istorie, în 2022. „Vom lansa două noi modele în segmentul compact”Xavier Martinet a spus că se așteaptă pentru anul 2023 ca situația crizei de semiconductori să se îmbunătățească, ceea ce înseamnă posibile vânzări mai mari în anul curent. „Ne-am confruntat cu aceleași probleme de semiconductori cu care s-au confruntat și alte mărci, dar e aadevărat că am avut mai puține probleme, pentru că mașinile noastre sunt mai puțin sofisticate, avem mai puține soluții de electrificare, așa că a fost un factor pozitiv pentru noi.
Ne-am confruntat de asemenea cu probleme de logistică la sfârșitul anului, la fel ca ceilalți. Așa se explică de ce nu am reușit să livrăm mai mult la finalul anului”, a explicat Martinet modul prin care Dacia a trecut prin criza din 2022. Aceasta ar putea să se mai facă simțită în 2023, dar la o scară redusă. „Ne așteptăm ca problemele să continue în 2023, dar să fie mai reduse în acest an, de exemplu în prezent suferim de unele limitări privind accesul la unele componente, așa cum suferim de unele limitări din punct de vedere al logisticii.
Este greu să explici clienților problemele de producție”. Xavier Martinet a precizat că nivelul de comenzi al modelelor mărcii a rămas ridicat din aceste motive, fiind mai mare decât cel înregistrat în urmă cu un an, la începutul lui 2022. „Avem în medie comenzi pentru 3,5 luni, mașini pe care vom ajunge să le livrăm până în a doua jumătate a anului”.