Carlos Tavares, CEO al grupului Stellantis, a fost prezent în Serbia, la startul producției noului model Fiat Grande Panda, care înlocuiește astfel modelul Fiat 500 L pe liniile uzinei pe care Fiat o deține în Serbia împreună cu statul sârb. Șeful Stellantis a declarat cu acest prilej că este pregătit să se lupte cu rivalii chinezi care vin în Europa.
Fiat a inaugurat în Serbia producția noului model Grande Panda, un automobil care va fi produs atât cu motoare cu combustie, cât și complet electric, iar pentru a reuși să facă asta uzina a avut nevoie de investiții importante. Stellantis a investit 190 de milioane de euro, dar statul sârb a venit de asemenea cu bani, pentru că încă mai deține 33% din uzina din Kragujevac, unde până de curând a fost produs modelul Fiat 500 L.
Noul acord semnat de Stellantis și Serbia prevede producția de mașini electrice, astfel că în ultimii doi ani liniile de producție au fost automatizate și modernizare, pentru a putea produce noul Fiat Grande Panda, fiind angajați până la 1000 de oameni în acest moment. Cu ocazia semnării acordului de cooperare, Stellantis și Serbia au semnat un memorandum privind parteneriatul strategic în domeniul materiilor prime durabile, care vizează producția de baterii cu ajutorul litiului extras din Serbia.
Aleksandar Vucic, președintele Serbiei, prezent la ceremonia de inaugurare, a declarat că PIB-ul Serbiei va crește cu 0,5% doar cu ajutorul acestei fabrici și a cerut cetățenilor să acorde atenției mașinii produse în Kragujevac. „Trebuie să avem grijă de această mașină, pentru că ajută la progresul industriei noastre”, a spus președintele, care a amintit că numărul de angajați va ajunge la 2000, iar până la 7 mii de oameni vor depinde de comenzile și producția lui Grande Panda. El a amintit și de perioadele grele prin care a trecut uzina, când a fost nevoie să concedieze oameni.
La rândul lui, Carlos Tavares a declarat că „Stellantis s-a ținut de ceea ce a promis”, spunând că astăzi Stellantis scrie „un alt capitol al afacerilor Fiat în Serbia”. El a vorbit însă de marile provocări ale intrării chinezilor în Europa. „„Vom fi provocați brutal de ofensiva chineză pe piața din Europa, dar noi, la Stellantis, suntem pregătiți de luptă”, a mai spus șeful Stellantis, subliniind că „o să le demonstrăm că suntem muncitori, avem tehnologia potrivită și suntem un concurent înverșunat”.
Agenția de presă chineză Xinhua a publicat știrea referitoare la deschiderea uzinei de automobile electrice, subliniind faptul că statul sârb a acordat ajutoare în valoare de 48 de milioane de euro companiei Stellantis, fără să precizeze că Serbia este acționar al uzinei.
Cu doar câteva zile înainte, Carlos Tavares declarase în Italia că „planul producătorilor chinezi de a veni în Europa nu va face decât să întărească presiunea existentă asupra ecosistemului auto, ducând în mod necesar la eforturi suplimentare”.
Stellantis are încheiat un parteneriat cu compania chineză Leapmotors, prin intermediul căreia va produce și va vinde în Europa și pe alte piețe mașinile companiei chineze.