Produs de marketing al echipei conduse de Luca de Meo și dusă mai departe de fostul CEO, Wayne Griffiths, marca spaniolă Cupra a avut o viteză de dezvoltare mai mare chiar și decât Tesla, deși nu s-a extins la nivel global.
Cupra a produs deja un milion de vehicule, devenind un brand căutat în special de generația tânără și de clienții care vor să iasă din tiparele mărcilor clasice. Creată în 2017, din subbrandul „legal racing” al SEAT, marca s-a profilat în segmentul upmarket spre premium, cu motorizări și tehnologie de la VW și Audi, reușind să convingă atât prin designul agresiv și dinamic, cât și prin caracteristicile sport.
Un Cupra Formentor e-Hybrid a marcat trecerea de pragul de un milion de vehicule, asamblat în uzina din Martorell, Spania, locul în care, de anul viitor, va intra în producție un nou model electric al mărcii, Raval.
Secretele care au stat la baza succesului Cupra sunt foarte clar conturate: ideea, bazată pe o imagine foarte bună a versiunilor sportive SEAT, marketingul extrem de bun condus de fostul CEO Luca de Meo, un design genial semnat de Alejandro Mesonero Romanos (cel care a trecut și pe la Dacia pentru câteva luni) și tehnologie confirmată din VW Group.
Primele modele Cupra au fost derivate din modelele SEAT, dar pe măsură ce s-a maturizat, marca și-a lansat propriile modele, inclusiv electrice, și a reușit în foarte scurt timp să depășească SEAT în vânzări. Faptul că Germania a devenit rapid cea mai mare piață a mărcii arată cât de bine a fost primită de clienții unei țări care a dat lumii trei mărci premium solide, Audi, BMW și Mercedes, dar și alte mărci cu o popularitate ridicată.
Cupra Formentor, primul model independent al mărcii spaniole, este și cel mai reprezentativ pentru imaginea actuală a mărcii, inclusiv prin revenirea forțată la strategia privind propulsia cu combustie și hibridă.
Practic, în acest moment Cupra are o gamă aproape completă, începând cu Ateca, primul SUV și primul model cu sigla Cupra, urmat de Leon, o variantă sportivă a modelului SEAT, Formentor, care rămâne cel mai vândut model al mărcii, Born, primul vehicul electric, Tavascan, SUV complet electric, și Terramar, SUV-ul sportiv al mărcii. În 2026, al treilea model electric dezvoltat pe platforma de segment A a grupului VW va completa gama cu un produs accesibil.
Cupra i-a pierdut în ultimii cinci ani pe cei doi directori executivi care au contribuit masiv la succesul mărcii, dar a reușit să meargă mai departe și fără aceștia. În ultima jumătate de an, compania a fost condusă interimar de directorul producție și logistică, Markus Haupt.
Acesta a fost desemnat în cele din urmă CEO cu puteri depline, având un contract pentru patru ani, cel mai bun argument pentru numirea sa fiind rezultatele din acest an: 245.300 vehicule livrate în primele trei trimestre, cu 37% mai multe decât în 2024, pe o piață europeană aflată într-o perioadă mai degrabă de stagnare decât de creștere.
De altfel, întreg grupul SEAT SA a vândut în intervalul menționat 439.500 de vehicule, în creștere cu numai 4,1% față de anul trecut, ceea ce înseamnă că brandul SEAT a avut vânzări în scădere (194.200 unități în 20205, față de 243.000 în urmă cu un an, adică -20%), iar Cupra și-a depășit marca din care a fost creată.














