Tesla și-a prezentat rezultatele financiare pentru anul 2023, principalele repere fiind o stagnare a veniturilor și scăderea profitului, comparativ cu anul anterior, pe fondul reducerii masive a prețurilor mașinilor companiei.
Tesla și-a început prezentarea rezultatelor financiare pe anul 2023 cu o constatare: „Mulți s-au îndoit de viabilitate mașinilor electrice. În 2023, cea mai vândută mașină de pe planetă a fost electrică”.
Referirea la Model Y, care a fost anul trecut cel mai vândut automobil din lume, a venit într-un moment delicat, la finalul unui an în care constructorul american a fost nevoit să scadă consistent prețurile, pentru a face față cererii tot mai reduse pentru automobilele mărcii și pentru cele electrice în ansamblu.
Din acest motiv, veniturile Tesla au stagnat în trimestrul al patrulea la 21,5 miliarde dolari (+1% față de 2022), în timp ce profitul brut a scăzut cu 23 de procente, la 4,4 miliarde dolari, fiind cu 1,7 miliarde dolari mai mic decât cel din trimestrul 4 al anului 2022. Marja a scăzut dramatic față de anul trecut, la 17,6%, față de 23,8% cât era în decembrie 2022, în timp ce la nivel operațional marja a coborât la 8,2%.
Rezultatele sunt explicabile, dacă analizăm detaliat. Veniturile operaționale au scăzut cu aproape 2 miliarde dolari, trimestru pe trimestru, iar EBITDA ajustat a coborât cu 27%, la 3,9 miliarde dolari, față de 5,4 miliarde cât era în urmă cu un an.
Pe întreg anul, veniturile companiei Tesla din afacerile cu automobile au crescut, însă cu un ritm mult mai natural, 15%, în timp ce profitul brut a scăzut cu 15%. Profitul operațional s-a contractat drastic, la 8,8 miliarde dolari, cu 35%, fiind cu aproape 5 miliarde sub nivelul din 2022. Marja operațională a Tesla s-a redus la 9,2% în 2023, la un nivel comparabil cu mărcile de volum din Europa, fiind mai mică și decât valoarea vehiculată pentru Dacia. Și valoarea și marja EBITDA a scăzut cu 13 procente și, respectiv, 6,3 puncte procentuale, la 17,2%.
CITEȘTE ȘI FOTO VW a dezvăluit Golf 8 facelift, ultimul pas înainte de dispariția acestui modelProfitul net anual, pe care îl vor încasa acționarii a fost de 10,8 miliarde dolari, mai mic cu 23% față de cel realizat în urmă cu un an.
Tesla a încheiat anul 2023 cu un volum total de 1,84 milioane de autoturisme livrate clienților, cu 35% mai multe decât în 2022, dar sub ținta fixată de Elon Musk, de 2 milioane de unități. În trimestrul patru, volumul vândut s-a oprit sub 500.000 de unități, ceea ce a condus la pierderea locului 1 în competiția cu BYD, pe piața de mașini electrice.