Curtea de Justiție a Uniunii Europene le-a dat dreptate unor cetățeni slovaci, după ce mașina în care se aflau a fost confiscată de poliția italiană, invocându-se faptul că șoferul avea rezidență în Italia de mai mult de 6 luni, iar automobilul pe care îl conducea era înmatriculat în alt stat decât cel italian. Mașina era înregistrată pe numele pasagerului, cetățean care nu era rezident în Italia, se specifică în dosarul înaintat Curții de Justiției, însă acest detaliu nu i-a înduplecat pe polițiști care au aplicat exact litera legii.
Acest caz va putea conduce la o modificare a legislației rutiere italiene care interzice dreptul rezidenților de a conduce autoturisme înmatriculate în alte state, inclusiv din Uniunea Europeană, anunță presa italiană.
Interdicția de a conduce în Italia cu numere de înmatriculare străine pentru rezidenți a fost introdusă în lege de fostul ministru de interne italian, Matteo Salvini, arată g4media.ro
Motivele introducerii legii au fost legate de taxe, se evitau, în lipsa acestei legi, taxele locale de înmatriculare, eventuale impozite, iar firmele de asigurare erau văduvite de posibile noi contracte, care erau realizate în țările în care erau înmatriculate mașinile. În plus, s-a justificat și prin faptul că aceste autoturisme nu apar în bazele de date italiene, în cazul comiterii unor infracțiuni.
Decizia i-a afectat cel mai tare pe români, minoritatea cu cei mai mulți reprezentanți în Italia. În scurt timp, sute de mașini au fost confiscate, iar proprietarii aveau termen de 180 de zile pentru a-și înmatricula mașina în peninsulă. Pe lângă asta, au primit amenzi de la 712,00 € la 2.848,00 €.
Aceste reguli i-au lăsat pe mulți români fără mașini, deoarece în multe cazuri nu s-a putut face înregistrarea în 60 de zile.
Decizia Curții Europene de Justiție:
”Articolul 63 alineatul (1) TFUE trebuie interpretat în sensul că se opune unei reglementări a unui stat membru care interzice oricărei persoane care și‑a stabilit reședința în acest stat membru de mai mult de 60 de zile să circule în acest stat cu un autovehicul înmatriculat într‑un alt stat membru, oricare ar fi persoana pe al cărei nume este înmatriculat acest vehicul, fără a se ține seama de durata de utilizare a vehiculului respectiv în primul stat membru și fără ca persoana vizată să poată invoca un drept la exonerare atunci când vehiculul nu este nici destinat a fi utilizat cu titlu permanent în principal în primul stat membru, nici nu este utilizat, în fapt, în acest mod.
Ziarul italian Il Quotidiano del Lazio notează că decizia Curții Europene de Justiție va conduce la schimbarea legislației italiene, deoarece legile europene primează în fața celor naționale.
”Instanța din Latina va fi chemată în următoarele ședințe din februarie și martie să modifice, în virtutea mecanismului de primat al sistemului UE, art. 93, alin. 1 bis, din Codul rutier, care interzice oricui și-a stabilit domiciliul în Italia de peste 60 de zile să circule cu un vehicul înmatriculat în străinătate.
Aceasta, întrucât legea locală este incompatibilă cu principiul comunitar al liberei circulații a capitalurilor și are un caracter cedabil. Prin urmare, se dă din nou undă verde pentru circulația vehiculelor cu numere străine în Italia, de către rezidenții în Italia de peste 60 de zile, neexistând obligația de a înmatricula aceste vehicule în Italia”, scrie ziarul italian.