Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anulat o licitație estimată la 2,46 miliarde de lei, fără TVA, pentru achiziția a 12 automotoare cu tracțiune electrică care se bazează pe un sistem de pile de combustie cu hidrogen.
Procedura a fost lansată la finele anului trecut, după ce precedenta a fost anulată în noiembrie 2023 pentru că singura oferta depusă, a asocierii Alstom-Linde Gaz, a fost declarată neconformă. Termenul inițial de deschidere a ofertelor a fost programat pentru 26 ianuarie 2024.
"Această procedură a fost anulată automat deoarece la data limită de depunere a ofertelor, 28.05.2024, nici unul din ofertanții înscriși nu a criptat oferta financiar/sau nu a răspuns la toți factorii de evaluare electronici, după caz", scrie într-un anunț al ARF.
Contractul urma să includă calificarea conductorilor români în operarea automotoarelor, toate aplicațiile software necesare precum și reparații și mentenanță timp de 15 ani, cu opțiunea ca această perioadă să fie extinsă cu încă 15 ani. Finanțarea ar fi fost asigurată din PNRR.
"Autoritatea pentru Reformă Feroviară – A.R.F. intenționează să realizeze, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații a acestora. Achiziția va consta în: A) PRODUSE: 1) 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, conform cerințelor minimale specificate în Caietul de Sarcini (CS); 2) Alte dotări și accesorii, conform cerințelor specificate în CS. B) SERVICII: 1) Mentenanță și reparații pentru o perioadă de 15 ani. Serviciile sunt necesare pentru funcționarea respectivelor automotoare, conform cerințelor specificate în CS; 2) Instruirea personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea RE-H și aplicațiilor software; 3) Transportul, asigurarea, punerea în funcțiune, asistența tehnică în perioada de garanție", se menționează în descrierea achiziției celor 12 trenuri electrice.
La începutul lunii noiembrie 2023, odată cu anularea procedurii de achiziție pentru cele 12 trenuri, ARF anunța că este pe undeva normal ca o astfel de achiziție să decurgă mai greu, dat fiind noutatea tehnologiei implicate.
CITEȘTE ȘI Peste 60.000 de bancheri și-au pierdut locurile de muncă
„Tehnologia trenurilor pe hidrogen este încă una tânără, cu o gamă redusă de trenuri autorizate a fi introduse pe piață, dar cu o serie de contracte comerciale de mici dimensiuni în diverse țări europene (Germania, Italia și Franța). De exemplu, trenurile care corespund exact nevoilor identificate în documentul guvernamental PNRR 2021 și preluate în analizele ARF, deși se regăsesc în ofertele comerciale ale producătorilor, nu sunt încă autorizate ca tip și pentru introducerea pe piață (proceduri care pot dura peste 3 ani, înainte de începerea producției). ARF va actualiza în perioada următoare, în baza clarificărilor și observațiilor primite în cadrul procedurii eșuate, caietul de sarcini și restul documentației de achiziții privind achiziția celor 12 automotoare pentru a relansa licitația în termenul cel mai scurt și a oferi o șansă de încadrare în termenele legale ale PNRR”, arătau reprezentanții ARF.
În condițiile în care peste 50% din rețeaua României este neelectrificată și ritmul de electrificare este unul relativ lent, ARF consideră că implementarea acestui proiect pilot de achiziție trenuri pe hidrogen reprezintă o soluție tehnică corectă pentru decarbonizarea transporturilor feroviare și va continuă eforturile de implementare.
Rutele pe care vor fi utilizate inițial trenurile sunt cele neelectrificate din zona de nord a municipiului București (Gara de Nord – Aeroport Henri Coandă, Gara de Nord – Pitești – Craiova, Gara de Nord – Târgoviște și Pitești – Curtea de Argeș). După electrificarea acestor linii, trenurile vor fi relocalizate pe alte rute neelectrificate.