Toate țările membre UE au înregistrat în prima jumătate a acestui an creșteri ale înmatriculărilor de autoturisme, cu excepția Ungariei, care însă are un declin redus. România raportează o majorare mult peste media UE, dar se află doar pe locul 14 în regiune și este țara cu cea mai mare creștere a vânzărilor de motoare diesel.
Înmatriculările de autoturisme noi din UE au crescut în primul semestru al acestui an cu 17,9%, ajungând la 5,4 milioane de unități, pe fondul îmbunătățirilor lanțului de aprovizionare cu semiconductori și alte componente electronice. Piața auto din UE rămâne deocamdată sub nivelul din 2019, dinainte de debutul crizelor multiple. România, cu un total de 73.645 autoturisme noi înmatriculate și o creștere de 24%, se situează în acest moment pe locul 14 în UE, având un volum mult sub potențialul pieței. Creșterea la nivel european a fost susținută inclusiv de marile piețe, care au înregistrat creșteri importante: Spania (+24,0%), Italia (+22,8%), Franța (+15,3%) și Germania (+12,8%).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În luna iunie s-a înregistrat o creștere însemnată a vânzărilor de automobile electrice, atât cele care funcționează exclusiv cu baterii, cât și împreună cu PHEV. O creștere masivă a cotei de piață a vehiculelor electrice (BEV) de la 10,7% la 15,1% a adus în premieră schimbarea locurilor cu motoarele diesel, care au continuat să scadă și au ajuns la doar 13,4% din piață. Cu tot cu PHEV (7,9%), mașinile cu încărcare au reprezentat 23% din piață, iar împreună cu hibridele (24,3%), s-au apropiat de jumătate de piața de autoturisme noi din Europa. Motoarele cu benzină au rămas în continuare cel mai consistent segment de motorizare, cu 36,3%, semn că europenii nu sunt pregătiți să renunțe la ele.
Vânzările de mașini 100% electrice au crescut cu 66,2%, la un volum de 158.252 unități, în iunie, creșterile cele mai mari fiind raportate în Olanda, Germania și Franța, ceea ce a condus la un total de 703.586 de electrice (BEV), pe primele șase luni ale anului, mai multe cu 53,8% față de anul trecut.
Și hibridele au crescut, la un total de 254.100 în iunie și 1,4 milioane de unități pe cele șase luni, cota de piață a acestui segment urcând la 25% pe intervalul ianuarie – iunie.
Pe segmentul PHEV s-a produs de asemenea un reviriment, după mici scăderi înregistrate anterior. Chiar dacă în Germania aceste vehicule au pierdut 40% din vânzări, ca urmare a eliminării subvenției, creșterile din Franța și Spania au contribuit la o creștere totală de 13,4%, în iunie, și o scădere nesemnificativă (-0,2%) pe întreg intervalul, volumul total înregistrat în acest an fiind de 401.704 automobile plug-in hybrid.
În privința motorizărilor cu combustie, situația este diferită între benzină și diesel. Mașinile pe benzină au crescut cu 11%, la 379.067 unități, dar cota lor de piață a scăzut la 36,3%, în iunie, respectiv, un volum de 2,02 milioane pe primele șase luni, cu 15,9% mai multe față de anul trecut. La polul opus au fost mașinile diesel, care au scăzut cu 9,4% în iunie, dar a înregistrat creșteri pe câteva piețe, între care România a avut cel mai mare avans (+22,4%). O tendință similară a fost observată în Germania (+10,3%) și pe alte piețe din Europa Centrală.
Distribuția tipurilor de propulsie pe piața din România este ușor diferită față de restul UE. Numărul de vehicule complet electrice (BEV) a fost de 1.575 unități în iunie, cu 89,8% mai multe față de iunie 2022, ceea ce a dus cota de piață la un nivel record, 12%, iar numărul de mașini hibrid (HEV și PHEV) a fost de 4.098, cu 23,5% mai multe. Pe primul semestru, s-au înmatriculat în total 6.998 de autoturisme electrice 100%, cu 56,9% mai multe față de anul trecut, însă cota de piață a acestora a rămas la numai 9,5%, cu peste 4 procente sub cea din UE. Înmatriculările de mașini hibride au urcat la 20.933 unități, mai multe cu 27,4%, însă numărul include, în cazul României, și motorizările PHEV (sunt înregistrate împreună la DRPCIV). Cota de piață a hibridelor din România a ajuns la 28% din totalul pieței, cea mai mare valoare înregistrată vreodată la noi.
CITEȘTE ȘI Vicepreședinte Dacia: Tendința comenzilor nu este fantastică pe toată piața auto. Dacă piața va scădea, vom reduce producția. Am pierdut 20.000 de Sandero în Maroc, acum producem în plinÎn segmentul de motorizări cu combustie, România a înregistrat o performanță nedorită, pe fondul livrărilor de mașini din Programul Rabla. Înmatriculările de autoturisme cu motoare diesel au crescut cu 22,4%, la un total de 1.556 unități, în luna iunie, ceea ce a determinat o creștere ușoară a cotei de piață pentru acest tip de propulsie, la 11,8%. Mașinile cu benzină au crescut cu numai 4,1%, la 4.402 unități, cota de piață fiind de 33,4%, o scădere dramatică de 5 puncte procentuale față de anul trecut.
După șase luni, dieselul are un avans de 8,8% față de anul trecut, fiind înmatriculate 8.456 de autoturisme noi cu acest tip de motor, cota de piață a acestuia fiind de 11,5% (scădere de 2 pp față de 2022). Benzina are un volum total de 27.168 de autoturisme, în creștere cu 15,1% și cotă de piață de 36,9%, de asemenea în scădere mare de la peste 40%.