Aproximativ 19.800 de persoane și-au pierdut viața în urma unui accident rutier în cursul anului trecut în Uniunea Europeană, o creștere cu 5% față de 2020, dar o scădere cu 13% față de nivelul de dinaintea pandemiei, în 2019, arată datele publicate de Comisia Europeană.
În 2021, cele mai sigure drumuri rămân în Suedia (18 decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori), în timp ce România (cu 93 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori) a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalității. Media UE a fost de 44 de decese la un milion de locuitori, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În perioada 2019 - 2020, numărul deceselor rutiere a scăzut cu 17%.
"În condițiile în care nivelul traficului a revenit la normal, trebuie să ne asigurăm că nu vom reveni la cifrele de dinaintea pandemiei privind mortalitatea în accidente rutiere. La nivelul UE, vom face tot posibilul, prin finanțare, legislație și activități de sensibilizare, să ajutăm la livrarea unui 'sistem sigur' pentru o infrastructură mai sigură, vehicule mai sigure, folosirea mai sigură a șoselelor și o îngrijire mai bună post-coliziune. Dar aceasta este o responsabilitate comună a statelor membre, a industriei și a utilizatorilor drumurilor. Fiecare deces și rănire serioasă pe șoselele noastre poate fi evitat", a declarat comisarul pentru transporturi, Adina Vălean.
Obiectivul UE până în 2030 este înjumătățirea numărului persoanelor care își pierd viața în urma unui accident rutier. La nivelul UE, în ultimul deceniu s-a înregistrat un declin de 36%.
Potrivit cifrelor provizorii publicate luni de Executivul comunitar, nouă state membre (Danemarca, Germania, Irlanda, Cipru, Lituania, Malta, Polonia, Portugalia și Suedia) au înregistrat în 2021 o scădere record a numărului de accidente rutiere mortale.
Comparativ cu nivelul de dinaintea pandemiei, respectiv în 2019, numărul deceselor rutiere a scăzut cu 13% anul trecut, cel mai semnificativ declin, de peste 20% înregistrându-se în Danemarca, Belgia, Portugalia, Polonia și Lituania. În contrast, în ultimii doi ani, Letonia, Slovenia și Finlanda au raportat creșteri ale numărului deceselor rutiere.
Per ansamblu, 52% din decesele rutiere au avut loc pe drumurile din mediul rural, față de 40% în zonele urbane și 8% pe autostrăzi. Ocupanții mașinii (șoferi și pasageri) au reprezentat 43% din totalul deceselor rutiere, în timp ce procentul a fost de 20% la pietoni, 18% la utilizatorii de motociclete și mopede și 10% la bicicliști.
În zonele urbane, situația este diferită, pietonii (37%) reprezentând cel mai mare procent al victimelor. Utilizatorii de motociclete și mopede și bicicliștii au reprezentat 18% și, respectiv, 14% din totalul deceselor rutiere, astfel încât aproape 70% dintre decesele din zonele urbane sunt reprezentate de utilizatorii vulnerabili ai drumurilor.
Cei mai mulți morți pe șosele sunt bărbați (trei din patru - 77%), iar vârstnicii reprezintă mai mult de un sfert (28%) din totalul deceselor rutiere. În timp ce 12% din cei uciși pe drumurile din UE au între 18 și 24 de ani, această categorie de vârstă reprezintă doar 7% din populația UE. Prin urmare, statistica arată că tinerii sunt cel mai probabil să fie implicați în accidente rutiere fatale.