Senatorii, atât de la opoziție, cât și de la putere, au votat miercuri, în cvasi-majoritate sau chiar în unanimitate, trei proiecte de legi prin care obligă Guvernul să înceapă, chiar din acest an, construcția a trei noi autostrăzi. Este vorba de o nouă inițiativă pe care au adoptat-o senatorii doar în această lună, încurajați de adoptarea anul trecut a proiectului de lege care obligă Guvernul să construiască ”Autostrada Unirii” în 4 ani.
Parlamentul a adoptat, în noiembrie anul trecut, proiectul de lege care impune Guvernului construcția, în doar patru ani, a unei autostrăzi, între Târgu Mureș-Iași-Ungheni, de 311 kilometri, cu un cost estimat la circa 9 miliarde de euro. Atunci, ALDE, care este în coaliția de guvernământ cu PSD, a amenințat că nu votează bugetul pe 2019 dacă în document nu se va regăsi finanțarea lucrărilor la autostradă.
Președintele Klaus Iohannis a semnat, ulterior, în mod public, în transmisii TV în direct, și a promulgat proiectul de lege. "Este trist că trebuie să dăm legi pentru a fi construite autostrăzi. A nu construi acum înseamnă a încălca legea", spunea atunci Iohannis.
Între timp, în Parlament au mai apărut patru proiecte de legi pentru construcția a noi autostrăzi, acestea fiind aprobate de Senat, în calitate de primă cameră a Parlamentului, în decurs de o săptămână.
CITEȘTE ȘI Licitația la Autostrada Sibiu - Pitești, contestată de firma sibiană care renovează stadionul municipalProiectul de lege privind Autostrada Unirii a fost inițiat de parlamentari PMP și, încurajată astfel de succesul acestui proiect, opoziția s-a lansat în depunerea de proiecte privind noi autostrăzi.
Astfel, chiar înainte de adoptarea proiectului privind Autostrada Unirii, PMP a inițiat un alt proiect, de data aceasta privind construcția Autostrăzii Estului, care să lege orașele Galați, Brăila, Buzău și Ploiești. Termenul de finalizare ar trebui să fie de cel mult 4 ani, începând cu 1 ianuarie 2019, adică autostrada ar trebui terminată până la finele anului 2022. Poiectul a fost adoptat de senatori săptămâna trecută și trimis spre aprobare și deputaților.
După adoptarea proiectului privind Autostrada Unirii, parlamentarii PMP au depus un proiect pentru realizarea autostrăzii București - Brașov în doar 3 ani și un alt proiect pentru construcția în termen de 4 ani a ”Autostrăzii Nordului”, care să lege Baia Mare de Suceava.
Ambele au fost adoptate miercuri de plenul Senatului, prin votul opoziției, care speră astfel să oblige Guvernul să construiască autostrăzile respective, cât și prin votul puterii, care a vrut astfel să arate că nu se opune construcției acestor proiecte de infrastructură.
Liberalii nu s-au lăsat nici ei mai prejos și, tot după proiectul Autostrăzii Unirii, au inițiat, chiar cu sprijinul unor parlamentari PSD, un proiect de lege pentru construcția autostrăzii Brașov - Bacău în termen de 5 ani.
Și acesta a fost votat tot miercuri de senatorii prezenți în plen, iar acum va fi discutat și în Camera Deputaților.
CITEȘTE ȘI Senatorii au stabilit o nouă situație în care șoferilor le va fi reținut certificatul de înmatriculare sau înregistrare a mașiniiHărnicia parlamentarilor, indiferent de culoare politică, privind aprobarea autostrăzilor prin legi are loc în contextul în care vineri, 15 martie, zeci de firme, primării, echipe sportive, personalități, sindicate, dar și persoane fizice au participat la protestul ”România vrea autostrăzi”, întrerupând activitatea timp de 15 minute.
Protestul a avut loc la inițiativa unui antreprenor care a decis să lanseze autorităților un semnal de alarmă asupra stadiului și calității infrastructurii construind singur 1 metru de autostradă. Liderul PSD, Liviu Dragnea, l-a calificat pe omul de afaceri șmecher, în timp ce partidul de guvernare a susținut că în aceeași zi a început construcția proiectului Autostrada Moldovei, prin începerea de fapt a construcției variantei de ocolire, la profil de autostradă, a municipiului Bacău, proiect lansat în 2017.