Propunerea de rezoluție care face o adevărată revoluție în legislația privind transporturile rutiere, introdusă în Parlamentul European de mai mulți parlamentari, a fost votată pe 14 noiembrie și va deveni obligatorie prin efectele sale, astfel încât Comisa Europeană ar trebui să pună în practică prevederile rezoluției. Rezoluția are o listă lungă de măsuri care trebuie luate pentru îmbunătățirea siguranței circulației vehiculelor în UE, printre altele numărându-se introducerea în nivelul de bază de echipare al autovehiculelor toate sistemele de asistență care permit detectarea pietonilor, frânarea de urgență și reducerea automată a vitezei.
Propunerea deputaților europeni s-a bazat pe statisticile tot mai alarmante, care spun că, în fiecare an, peste 25.000 de persoane sunt ucise și alte sute de mii rănite pe drumurile Europei. Din nefericire, aproximativ 90% dintre aceste accidente sunt produse din cauza erorilor umane. Evitarea lor ar fi posibilă prin introducere noilor tehnologii de asistență a șoferilor în situații periculoase.
Aceste sisteme variază de la dispozitivele inteligente de frânare la sistemul care detectează pietonii și cicliștii. De asemenea, sistemele pot încetini automat o mașină pentru a evita o coliziune și pentru a ajuta șoferii să rămână în limitele de viteză. Există, de asemenea, sisteme care emit sunete sau chiar direcționează o mașină înapoi atunci când iese din bandă.
Deputatul Dieter-Lebrecht Koch (PPE), responsabil cu direcționarea noilor reguli în Parlament, a declarat: „Fie că suntem șoferi, pietoni sau bicicliști, greșim cu toții. Și în aceste cazuri, sistemele de asistență automată sunt un fel de copiloți tăcuți care ne ajută să evităm accidentele.”
Tehnologiile de asistență sunt tot mai accesibile, ele fiind introduse pe automobile din ce în ce mai ieftine, astfel că propunerea legislativă, adoptată de PE, vine într-un moment în care costurile de introducere nu mai sunt o problemă pentru producători. Situația este similară celei prin care a fost introdus pe automobile sistemul de tip ESP sau ESC, care controlează stabilitatea mașinii cu ajutorul unui minicomputer central și al unor senzori dispuși la roți.
„Toată lumea ar trebui să poată cumpăra o astfel de mașină”, a spus Dieter-Lebrecht Koch. „Tocmai prin implementarea pe scară largă aceste sisteme de asistență pentru șoferi devin mai ieftine. Prin urmare, prețul acestor mașini nu va crește exagerat; ele vor fi doar puțin mai scumpe.”
O altă propunere a rezoluției vizează introducea limitei 0 (zero) de alcool în sânge pentru a șoferii profesioniști și cei începători, știut fiind faptul că în cele mai multe țări europene limita legală de alcool în sânge este mai mare ca zero.
Alte prevederi ale rezoluției, ce vor fi trimise CE și parlamentelor naționale pentru a fi introduse în legislațiile locale se referă la:
CITEȘTE ȘI VIDEO Uber, parteneriat cu NASA pentru dezvoltarea uberAIR, un serviciu cu mașini aeriene urbane, fără pilot- proiectarea părții din față a vehiculelor grele de marfă, astfel încât șoferul să poată vedea mai bine pietonii și cicliștii
- instalarea obligatorie a unor sisteme inteligente dezactivabile de asistență privind limitele de viteză, care să indice limitele de viteză, indicatoarele de stop și semafoarele și să intervină pentru a ajuta conducătorii auto să se mențină în limitele de viteză;
- solicită statelor membre să se asigure că semnalizarea șoselelor este într-o stare impecabilă, cu marcaje rutiere clar lizibile;
- încetinirea vehiculelor altor participanți la trafic ar trebui să fie indicată mai bine, prin semnale luminoase montate pe vehicul, solicită utilizarea obligatorie a unui semnal luminos în caz de frânare de urgență, sub forma unei lămpi de stop cu semnal intermitent sau a luminilor intermitente de avarie;
- obligativitatea unui sistem de asistență la păstrarea liniilor de separare a benzilor de circulație, care nu doar să avertizeze, ci și să intervină în mod adecvat, fără însă a împiedica intervenția directă a conducătorului auto;
- obligativitatea instalării în față, în spate și în lateral de camere, senzori și sisteme de asistență la viraj, pentru camioane:
- instalarea de etiloteste antidemaraj și de sisteme care să depisteze neatenția și starea de somnolență a conducătorului auto
CITEȘTE ȘI FOTO Țiriac își expune în premieră modelul DeLorean DMC-12 din 1981. Fondatorul companiei DeLorean Motor, fiul unui emigrant român din Alba- utilizarea de etiloteste antidemaraj pentru conducătorii auto profesioniști și pentru conducătorii auto care au provocat un accident rutier sub influența alcoolului și care au fost condamnați pentru o infracțiune de conducere sub influența alcoolului, ca o măsură de reabilitare;
Alte măsuri pentru diminuarea consecințelor accidentelor grave:
- impunerea obligației de a instala sisteme de monitorizare directă a presiunii din pneuri;
- obligativitatea instalării de sisteme inteligente de avertizare pentru centura de siguranță la toate locurile din față în cazul tuturor vehiculelor și pentru locurile din spate pentru vehiculele M1 și N1;
- obligativitatea instalării unor sisteme de reglare automată a centurilor de siguranță, pentru a evita vătămarea la nivelul gâtului;
- obligativitatea instalării sistemului eCall și la motociclete, vehiculele utilitare grele, autobuze și autocare și, de asemenea, să asigure disponibilitatea sistemului pentru post-echipare, pentru a garanta că acesta poate acoperi numărul maxim posibil de vehicule aflate în circulație,
- propune utilizarea de înregistratoare de date (cutii negre) privind evenimentele cu mențiunea că datele trebuie să rămână anonime și analizarea lor trebuie să se facă exclusiv în scopul cercetării legate de accidente;
- solicită efectuarea de teste obligatorii la coliziuni frontale, laterale și din spate pentru: (a) autoturismele de teren (SUV) cu scaune poziționate mai înalt și cu o greutate maximă mai mare de 2.500 kg, și (b) vehiculele cu propulsie electrică și alte tehnologii noi de propulsie ;