Anul 2017 a marcat un moment special pentru industria auto din România. Două SUV-uri vândute în Europa au fost lansate în producție în două uzine românești. Unul la fabrica Dacia din Mioveni, Argeș, celălalt la uzina Ford din Craiova. Mai mult decât atât, cele două sunt construite în exclusivitate în România, pentru clienții europeni.
Dacia Duster a fost evenimentul anului pentru industria auto românească, SUV-ul mărcii care aparține grupului Renault fiind deja un succes în Europa, de la lansarea primei generații, în 2010. Anul 2017 a adus debutul celei de-a doua generații, care a avut primul act la Frankfurt, unde a avut loc premiera mondială alui Duster 2, apoi intrarea în fabricație, în noiembrie, lansarea pe piața din România, la începutul lunii decembrie, odată cu primul eveniment „Porți Deschise”.
Succesul primei generații s-a reflectat și în creșterea prețurilor pentru noul Duster, care pentru prima dată este mai mare decât cel de pe o altă piață europeană. Mai exact, cea mai ieftină echipare a lui Duster va fi, de la lansare, 12.350 euro, cu aproape 500 de euro mai mult față de cel mai ieftin Duster din Franța. Introducerea în producție a celei de-a doua generații a adus și noutăți la nivel de industrie.
Renault a schimbat strategia de această dată, aducând în zona Mioveni mai mulți furnizori mari, tradiționali, care au investit în unități de producție proprii, pentru a reduce costurile. Una dintre cele mai mari investiții a fost cea prin care spaniolii de la Gestamp, unul dintre cei mai mari producători de matrițe pentru presaj din lume, a cumpărat fabrica MPO, cu 210 angajați și afaceri de aproape 20 milioane de euro.
Celălalt SUV românesc, Ford EcoSport, are propria poveste mai mult sau mai puțin romanțată. Deși oficialii Ford anunțaseră, în urmă cu doar câțiva ani, că acest model nu va fi produs în Europa, ci va fi doar importat de la uzina din India, deciziile ulterioare au contrazis aceste declarații. Creșterea pieței de SUV-uri, nevoia unui automobil mai rafinat în comparație cu cel din India și mai ales declinul vânzărilor monovolumului B-Max, produs la Craiova, au condus la schimbări de strategie pentru uzina Ford.
B-Max a fost retras din producție în acest an, în paralel cu introducerea lui EcoSport pe liniile de producție. Momentul a adus cu sine angajări masive la Craiova, după ce în anii anteriori fuseseră operate mai multe concedieri. Aproximativ 1.700 de persoane, cu diferite calificări sau fără, au fost recrutate în mai multe etape pentru Craiova, iar în octombrie a fost demarată producția, în prezența președintelui Iohannis și a șefului Ford Europa. Ford a anunțat că a făcut investiții de peste 200 de milioane de euro pentru a putea fabrica EcoSport în România, iar o serie de producători locali au fost selectați pentru a contribui la costurile reduse ale acestui automobil.
Momentul ar putea însemna relansarea activității uzinei, intrată într-un trend descrescător, cu volume departe de promisiunile făcute de Ford la semnarea contractului de achiziție, în 2008. Teoretic, pentru a atinge volumele promise atunci și pentru a fi eficientă, fabrica ar avea nevoie de un al doilea model, însă nimeni nu știe care ar putea fi acesta. Cel mai potrivit ar fi Fiesta, dar sindicatele din Germania nici nu concep o relocare a producției, astfel că, deocamdată, EcoSport trebuie să-și îmbunătățească popularitatea europeană, pentru a readuce prosperitatea la uzina din Craiova.