Estimările specialiștilor de la Agenția Internațională pentru Energie referitoare la evoluția industriei auto în direcția propulsiei electrice arată că până în 2025 mașini de mici dimensiuni cu motoare electrice vor ajunge să coste similar cu o mașină cu motor termic. În același timp, segmentele mașinilor mai mari vor urma această tendință ceva mai lent.
Raportul „Global EV Outlook”, elaborat de Agenția Internațională pentru Energie (IEA), subliniază faptul că accelerarea producției de automobile complet electrice la nivel global va conduce în scurt timp la reducerea prețurilor de vânzare a acestor mașini, cu implicații semnificative în Europa și SUA, unde ritmul de creștere a acestui segment de piață este mai accelerat.
„Vehiculele electrice sunt una dintre forțele motrice ale noii economii energetice globale care se dezvoltă rapid și aduc o transformare istorică a industriei de producție de automobile la nivel mondial”, a explicat directorul executiv al AIE, Fatih Birol. „Tendințele la care asistăm au implicații semnificative asupra cererii globale de petrol. Motorul cu ardere internă a rămas fără rival de peste un secol, dar vehiculele electrice schimbă status quo-ul. Până în 2030, vor elimina nevoia a cel puțin 5 milioane de barili pe zi de petrol. Mașinile sunt doar primul val: autobuzele și camioanele electrice vor urma în curând.”
În cadrul prezentării raportului, IEA a subliniat faptul că anul trecut au fost vândute 10 milioane de vehicule electrice, iar în 2023, numărul lor va ajunge la 14 milioane. Raportul detaliat „Global EV otulook” are concluzii mai detaliate. De exemplu, analiza specialiștilor de la IEA arată că în primul trimestru al acestui an au fost deja vânzute 2,3 milioane de vehicule electrice, iar acest ritm a condus la scăderea prețurilor de vânzare, în special pe segmentele mici. Una dintre cauze este intrarea acestor mașini pe piețele emergente, acolo unde prețul este foarte important. Cei de la IEA au constatat faptul că producătorii, în frunte cu Tesla, au început să opereze sau să anunțe viitoare reduceri de prețuri ale mașinilor electrice. „Această tendință ar putea indica faptul că diferența de prețuri între mașinile electrice mici și opțiunile ICE existente s-ar putea reduce progresiv în acest deceniu”, se arată în raportul agenției. „Vom putea vedea paritatea prețurilor la mașinile electrice mici și medii în America de Nord și Europa undeva la mijlocul anilor 2020”, a declarat și Timar Guel, șeful diviziei de Politici ale Tehnologiei Energiei.
Câteva din concluziile raportului IEA, arată că perspectivele dezvoltării mașinilor electrice sunt mult peste estimările anterioare.
În primul rând, raportul arată că Europa a rămas a doua cea mai mare piață a mașinilor electrice din lume după China, în 2022, reprezentând 25% din totalul vânzărilor de mașini electrice și 30% din stocul global. Cota de vânzări a mașinilor electrice a atins 21%, în creștere de la 18% în 2021, 10% în 2020 și sub 3% înainte de 2019. Țările europene au continuat să aibă o pondere a mașinilor electrice tot mai mare, conduse de Norvegia cu 88%, Suedia cu 54%, Olanda cu 35%, Germania cu 31%, Marea Britanie cu 23% și Franța cu 21% în 2022. În termeni de volum, Germania este cea mai mare piață din Europa cu vânzări de 830.000 de electrice în 2022, urmată de Regatul Unit cu 370.000 și Franța cu 330.000. De asemenea, vânzările au depășit 80.000 de vehicule electrice în Spania. Cu toate acestea, în Europa este așteptată o încetinire a creșterii, comparativ cu celelalte două piețe majore, China și SUA.
Raportul mai arată că cheltuielile globale pentru producția de mașini electrice au depășit 425 de miliarde USD în 2022, în creștere cu 50% față de 2021. Doar 10% din cheltuieli pot fi considerate guvernamentale, restul provenind de la mediul privat.
CITEȘTE ȘI Toyota a atins un nou record de producție în anul în care toată industria auto a fost afectată de crizăDe asemenea, s-a constatat că SUV-urile și mașinile mari domină opțiunile de mașini electrice disponibile în 2022 . Acestea reprezintă 60% din opțiunile BEV disponibile în China și Europa și au o cotă și mai mare în Statele Unite, similar cu tendința spre SUV-uri observată pe piețele auto cu motoare cu ardere internă (ICE).
Una dintre concluziile cele mai importante este cea care subliniază că publicul poate alege dintr-un număr tot mai mare de opțiuni de mașini electrice. Numărul de modele de mașini electrice disponibile a atins 500 în 2022, mai mult decât dublu față de opțiunile disponibile în 2018.
Nu în ultimul rând, creșterea cererii de vehicule electrice stimulează cererea de baterii și minerale critice aferente. Cererea de baterii litiu-ion (Li-ion) pentru automobile a crescut cu aproximativ 65% la 550 GWh în 2022, de la aproximativ 330 GWh în 2021, în primul rând ca urmare a creșterii vânzărilor de autoturisme electrice. În 2022, aproximativ 60% din cererea de litiu, 30% din cobalt și 10% din cererea de nichel a fost pentru bateriile EV. Cu doar cinci ani înainte, aceste cote erau în jur de 15%, 10% și, respectiv, 2%.