Producători auto din întreaga lume opresc linii de asamblare a vehiculelor din cauza lipsei semiconductorilor, în unele cazuri din cauza măsurilor SUA împotriva unor producători chinezi de cipuri, potrivit unor oficiali din industrie, citați de Reuters.
Lipsa cipurilor, care a surprins o mare parte din industrie și care ar putea continua timp de mai multe luni, determină Ford Motor, Subaru și Toyota Motor să reducă producția în Statele Unite, scrie News.ro.
Printre producătorii de automobile afectați pe alte piețe se numără Volkswagen, Nissan Motor și Fiat Chrysler Automobiles.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Problemele provin dintr-o multitudine de factori, producătorii de autovehicule concurând cu industria electronicelor de larg consum pentru aprovizionarea cu cipuri.
Consumatorii s-au aprovizionat cu laptopuri, console de jocuri și alte produse electronice în timpul pandemiei, creând un deficit de cipuri pe tot parcursul anului 2020.
De asemenea, oamenii au cumpărat mai multe mașini decât se așteptau oficialii din industrie în primăvara anului trecut, tensionând în continuare aprovizionarea.
În cel puțin un caz, deficitul are legătură cu politicile președintelui Donald Trump care vizează reducerea transferurilor de tehnologie către China.
Un producător de automobile a mutat producția de cipuri de la Semiconductor Manufacturing International din China sau SMIC, care a fost afectată de restricțiile guvernului SUA, în decembrie, către Taiwan Semiconductor Manufacturing din Taiwan, care la rândul său este suprasolicitată, a declarat pentru Reuters o persoană familiarizată cu problema.
Un furnizor auto a confirmat că TSMC nu a reușit să țină pasul cu cererea.
”Aspectul sistemic al crizei ne dă dureri de cap”, a spus un director al unui furnizor.
”În unele cazuri, găsim un furnizor alternativ, care ne-ar face independenți de TSMC, doar pentru a descoperi că producătorul alternativ de cipuri nu are capacitate disponibilă”, a explicat acesta.
TSMC și SMIC nu au răspuns imediat la solicitările de comentarii.
O fabrică Ford din Kentucky, care produce SUV-ul Escape, a fost nevoit să oprească activitatea din cauza lipsei unui cip care face parte din sistemul de frânare al vehiculului, a spus un oficial al sindicatului din uzină.
De asemenea, Ford va opri fabricarea modelului Focus din Saarlouis, Germania, timp de o lună, începând de săptămâna viitoare, din cauza lipsei de cipuri.
Este puțin probabil ca situația să se îmbunătățească rapid, deoarece toate cipurile, indiferent dacă sunt destinate unui laptop sau unui Lexus, își încep viața ca o placă de siliciu, iar procesul prin care devin cipuri durează aproximativ 90 de zile.
Industria de fabricare a cipurilor s-a străduit întotdeauna să țină pasul cu creșterea bruscă a cererii. Construirea fabricilor pentru cipuri costă zeci de miliarde de dolari, iar extinderea capacității lor poate dura până la un an, pentru testarea și calificarea instrumentelor complexe.
Capacitatea de producție limitată și cererea în creștere au făcut dificil pentru producătorii de cipuri să absoarbă două șocuri din partea administrației Trump.
În primul rând, Casa Albă a interzis, în septembrie, Huawei Technologies, gigantul chinez al telecomunicațiilor și un producător important de smartphone-uri, să cumpere cipuri realizate cu tehnologie americană. Huawei a depozitat cipuri înainte de interdicție pentru a continua să construiască ce produse va putea, după intrarea în vigoare a măsurii.
Și rivalii Huawei, au început să cumpere cipuri la rândul lor, sesizând o ocazie de a-și mări cota de piață, au spus analiștii.
În al doilea rând, guvernul SUA a adoptat reguli care împiedicî SMIC să folosească unele instrumente din SUA pentru a produce cipuri, o măsurp care i-a determinat cel puțin pe unii dintre clienții SMIC să caute o altă fabrică de cipuri, din cauza îngrijorării că producția ar putea fi întreruptă.
Un purtător de cuvânt al Departamentului pentru Comerț a refuzat să comenteze implicațiile pentru sectorul auto a includerii pe o listă neagră a companiilor SMIC și Huawei, dar a spus că prioritatea principală a fost ”asigurarea că regulamentul privind administrarea exporturilor protejează securitatea națională a SUA, securitatea economică și interesele politicii externe”.
Analiștii au declarat că este posibil ca lipsa cipurilor auto să persiste până la șase luni. Un raport realizat de AutoForecast Solutions a estimat că industria auto globală a înregistrat deja pierderi de 202.000 de vehicule, pănă pe 13 ianuarie.