Procurorii portughezi au lansat o investigație cu privire la un acord complex de leasing pentru 53 de avioane Airbus de către transportatorul aerian TAP din 2015, iar două persoane familiarizate cu ancheta au declarat pentru Reuters că se referă la suspiciunile de plăți ilegale, transmite Reuters, preluată de News.ro.
Aceasta este cea mai recentă anchetă asupra afacerilor istorice ale Airbus, după un acord record de închidere a unei investigațiiu de corupție, de 4 miliarde de dolari, convenit cu autoritățile franceze, britanice și americane în 2020 și un acord francez aferent de 14 milioane de dolari, de la sfârșitul anului trecut.
Airbus a ieșit în ianuarie de sub o monitorizare externă în care s-a aflat timp de trei ani și spune că a efectuat echilbări radicale, inclusiv un nou sistem de conformitate, despre care directorul general Guillaume Faury a declarat joi că este unul dintre principalele obiective ale companiei.
Contractul de leasing aflat în anchetă datează din vremea când TAP, acum deținută din nou în totalitate de stat, tocmai fusese privatizată, trecând controlul său companiei mixte Atlantic Gateway, deținută de magnatul americano-brazilian al aviației David Neeleman și antreprenorul portughez Humberto Pedrosa.
Ca parte a contractului, TAP urma să renunțe la un contract de închiriere a 12 aeronave Airbus A350 și să înceapă unul nou pentru 15 A320neo, 25 A321neo și 13 A330-900neo, care urmau să fie livrate în următorii ani, au precizat sursele.
În octombrie anul trecut, fostul ministru al Infrastructurii Pedro Nuno Santos a declarat unei comisii parlamentare că TAP a ordonat un audit al contractului de leasing, susținând că plătește mai mult pentru avioane decât valoarea de piață.
Postul de știri ECO a raportat săptămâna trecută că costurile suplimentare s-au ridicat la 254 de milioane de dolari.
CITEȘTE ȘI Pană de curent la Opera din Timișoara, la ceremonia de deschidere a programului Capitala Europeană a CulturiiFără a dezvălui detalii, ministrul a spus că guvernul a decis să înainteze auditul la parchet, care a confirmat săptămâna aceasta că a preluat cazul.
”Este în curs de anchetă și supus secretului justiției”, se arată într-un comunicat.
Una dintre surse a declarat că anchetatorii cercetează o posibilă schemă în care modificarea contractului a permis Airbus să finanțeze ilegal achiziția TAP de către Atlantic Gateway în 2015.
A doua sursă a spus că plățile unor comisioane presupuse ilegale de către Airbus către Atlantic Gateway sunt, de asemenea, în curs de investigare.
TAP a refuzat să comenteze anchetă sau acuzații.
CITEȘTE ȘI VIDEO Arthur Popa, CEO Băneasa Shopping City: Proiectul Băneasa a produs un impact de peste 3 miliarde euro economieiAirbus a refuzat să comenteze ”cu privire la acordurile noastre contractuale confidențiale cu clienții” și nu a răspuns întrebărilor despre dacă a fost contactat de procurorii portughezi.
Pedrosa a declarat pentru Reuters că este „complet încrezător în legalitatea actelor desfășurate în sfera participării noastre la procesul de privatizare a TAP, desfășurat întotdeauna cu totală transparență” și supus evaluărilor legale.
Neeleman, care este fondatorul și CEO al U.S. Breeze Airways, nu a răspuns imediat la întrebările trimise prin e-mail, dar a negat anterior orice faptă greșită, spunând că planul strategic al Atlantic Gateway pentru TAP a fost transparent și aprobat de stat, iar avioanele noi au fost cumpărate sau închiriate la prețurile pieței ”după cum arată diferitele evaluări independente”.
În 2020, statul a cumpărat pachetul de acțiuni deținut de Neeleman la TAP, care face parte dintr-un plan de salvare de 3,2 miliarde de euro aprobat de Bruxelles.
Guvernul are în vedere o vânzare totală sau parțială a companiei aeriene, Lufthansa, Air France-KLM și proprietarul British Airways, IAG, fiind considerate de analiști ca potențiali cumpărători.