Municipiul București a realizat, până în prezent, 32,55 kilometri de pistă de biciclete, însă o serie de alte proiecte, prevăzute inclusiv în PMUD, PIDU sau finanțate prin Fondul pentru Mediu, totalizează aproximativ 60 de kilometri.
Unul dintre aceste proiecte se află în curs de execuție, altele trebuie să obțină autorizație de construire, iar altele se află în faza elaborării studiului de fezabilitate, scrie Agerpres.
* În cadrul proiectului "Implementarea unui sistem public pentru transport cu bicicleta în zona centrală a Capitalei", care presupune realizarea a patru trasee cu o lungime totală de 48,25 kilometri, au fost realizați până în prezent 16,15 kilometri (traseul 1 - tronsonul 1 și traseul 3). Proiectul este finanțat prin bugetul local și Fondul pentru Mediu.
În 2022 a fost încheiat cu Trustul de Clădiri Metropolitane contractul pentru realizarea traseului 1 - tronson 2 (3,3 km lungime): Piața Presei Libere - Șos. Kiseleff - Bd. Constantin Prezan. Tronsonul cuprins între Arcul de Triumf - Piața Presei Libere se află în execuție, însă lucrările au fost sistate temporar din cauza condițiilor meteo, urmând a se relua când vremea o va permite, precizează PMB, pentru AGERPRES.
"Pe Șos. Kiseleff a fost frezat stratul de asfalt de pe trotuar, s-au demontat bordurile vechi și au fost înlocuite cu borduri noi din granit, apoi a fost turnat stratul de asfalt de uzură pe o lungime de 600 m, pe partea dreaptă, sens Arcul de Triumf către Piața Presei Libere. Durata de execuție a lucrărilor este de aproximativ 2 luni", menționează Primăria Capitalei.
În ce privește traseele 2 și 4, lucrările vor putea începe după obținerea autorizațiilor de construire, pentru fiecare tronson în parte.
- Traseul 2 - Piața Victoriei - Bd. Iancu de Hunedoara - Șos. Ștefan cel Mare - Șos. Mihai Bravu (17,2 km lungime);
- Traseul 4 - Bd. Libertății - Piața Constituției - Bd. Unirii - Bd. Decebal - Bd. Basarabia - Stadionul Național (11,6 km lungime).
* În cadrul proiectului "Penetrație Prelungirea Ghencea - Domnești și Supralărgire Bulevardul Ghencea între Str. Brașov și Terminal Tramvai 41" este vizată realizarea unei piste pentru bicicliști de 11,34 kilometri. Sursa de finanțare o reprezintă bugetul local și alte surse legal constituite.
* Direcția Generală Investiții are printre obiective și realizarea unui "Traseu prioritar pietonal și de bicicliști", compus din 42 de subproiecte, care face parte din "Planul Integrat de Dezvoltare Urbană (PIDU)", aprobat în 2012 de Consiliul General al Municipiului București. Până în prezent, au fost obținute autorizațiile de construire pentru 36 subproiecte. Sursa de finanțare o reprezintă buget local. Cele 42 de subproiecte totalizează 9,7 kilometri.
* În 2022, în baza propunerilor din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), a fost atribuit contractul pentru elaborarea studiului de fezabilitate "Realizare infrastructură pentru transport verde - piste pentru biciclete în Municipiul București". Proiectul constă în realizarea a cinci trasee prioritare, totalizând 13 kilometri de cale dublă (26 kilometri de cale simplă), după cum urmează:
- Șoseaua București - Ploiești, între Aerogării și Băneasa Shopping City - 1,5 km (parte din "Traseul pentru cumpărături" din PMUD: Piața Victoriei - Băneasa);
- Piața Unirii - Mihai Bravu - 3 km (traseu de agrement);
- Colentina - între Mihai Bravu și Doamna Ghica - 1,5 km (parte din "Traseul către școală" Universitate - Doamna Ghica);
- Petricani - între Doamna Ghica și Dimitrie Pompeiu - 3 km (parte din "Traseul către birou" Doamna Ghica - Pipera);
- Piața Alba Iulia - Piața 1 Decembrie - 4 km (parte din "Traseul de Est").
"Cele cinci trasee vizate au fost propuse pe baza PMUD și ținând cont de tronsoane care sunt deja realizate sau în curs de realizare, în cadrul altor proiecte. (...) Studiul de fezabilitate aflat în curs de elaborare va prezenta scenariile/soluțiile tehnice și impactul lor asupra mobilității. Acesta va analiza opțiunile și va defini traseele în detaliu, lungimea acestora și pozițiile fizice, precum și soluții pentru conexiunile cu pistele din proximitate aflate în diverse etape de execuție/ proiectare. Din punct de vedere constructiv, pistele de bicicliști se vor realiza în principal pe platforma comună cu partea carosabilă și vor respecta prevederile Ghidului privind infrastructura pentru biciclete elaborat la nivelul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației", transmite PMB.
* În plus, Primăria a atribuit contractul pentru realizarea unui Master plan piste biciclete la nivelul Municipiului București, prin care să fie identificate și prioritizate trasee optime, amenajări complementare și inclusiv profiluri-tip pentru pistele de biciclete. În cadrul procedurii de atribuire, a fost desemnată câștigătoare oferta prezentată de F.I.P. Consulting SRL, valoarea contractului fiind de 530.000 lei fără TVA, iar termenul de elaborare de 12 luni.
"Documentul strategic va sta la baza proiectelor de dezvoltare a actualei rețele de piste și va facilita obținerea de finanțare europeană pentru acestea. Este vorba despre un document coordonator prin care vor fi identificate și prioritizate trasee pentru realizarea unei rețele extinse de piste pentru biciclete, atât pe străzile principale, cât și pe cele secundare, amenajări complementare, inclusiv standarde de proiectare. (...) Se urmărește asigurarea legăturii între zonele rezidențiale și zonele principale de interes (locuri de muncă, de educație, comerciale, instituții), precum și între rețeaua de piste deja existentă, precum și cu localitățile din jurul Capitalei, cu platformele industriale limitrofe, cu zonele de interes turistic, de agrement și recreere", precizează Municipalitatea.
În prima etapă, derulată pe o perioadă de patru luni, prestatorul va analiza principalii generatori de trafic/zone de interes și destinații de agrement la nivelul Capitalei, va identifica nevoile utilizatorilor de biciclete actuali și potențiali și va analiza situația infrastructurii existente. În etapa a doua vor fi analizate, identificate și prioritizate noi trasee pentru o rețea extinsă de piste de biciclete noi, în funcție de dezvoltarea unor zone.
* De asemenea, au fost realizate piste de biciclete, în cadrul unor proiecte de reabilitare a sistemului rutier, după cum urmează:
- reabilitare sistem rutier și linii de tramvai Șos. Pantelimon - 5,3 km pistă biciclete;
- Supralărgire Fabrica de Glucoza - 3,4 km pistă biciclete;
- Reabilitare sistem rutier și linie de tramvai - Bdul Liviu Rebreanu - 2,7 km pistă biciclete;
- Străpungere Buzești Berzei Uranus - 2,6 km pistă biciclete;
- Pasaj subteran Piața Presei Libere - 2,4 km pistă biciclete.