Unitatea Militară 0991 București, divizia de transporturi a Serviciului Român de Informații (SRI), a atribuit un acord-cadru pe 4 ani privind achiziția de elicoptere multifuncționale, în principal pentru intervenții antiteroriste și de salvare, în urma unei proceduri de licitație restrânsă demarată primăvara trecută.
Acordul prevede cumpărarea unui număr de 6 elicoptere.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
La licitație au concurat Airbus Helicopters România SA, joint-venture-ul dintre gigantul francez Airbus (60%) și compania românească de stat IAR SA (40%), și conglomeratul italian de apărare Leonardo SpA, la care cel mai mare acționar este statul italian, prin Ministerul Economiei și Finanțelor de la Roma, cu peste 30% din acțiuni.
Câștigătoare a fost desemnată Airbus Helicopters România SA, care operează fabrica de elicoptere de la Ghimbav, județul Brașov, inaugurată în 2016.
Valoarea totală a acordului-cadru încheiat de SRI cu Airbus Helicopters România se ridică la 161 milioane euro plus TVA.
În acești bani va intra și instruirea personalului aeronautic de exploatare la sol și în aer a elicopterelor, cu tot cu "speze de călătorie de la/la București, asigurare, cazare, hrană, transport local".
"Elicopterele vor fi produse militare, certificate pentru utilizări de către autoritățile aeronautice dintr-unul sau mai multe state membre ale UE și vor fi operate ca aeronave de stat fiind, utilizate pentru servicii publice (transport persoane și materiale, inclusiv deasupra apei/offshore transportation, căutare și salvare/Search And Rescue - SAR, aplicarea legii/Law Enforcement etc). Pentru misiuni de căutare și salvare/SAR (pe uscat, în zona de munte, pe mare sau pe întinderi mari de apă), de salvare a persoanelor în locuri greu accesibile și în cazul unor dezastre (inundații, cutremure, alunecări de teren, explozii etc), elicopterul să fie echipat cu troliu electric și far de căutare pe timp de noapte/proiector mobil (instalație demontabilă, separat de farul utilizat pentru pe timpul zborurilor noaptea sau noaptea cu utilizarea dispozitivelor de vedere pe timp de noapte).
(,,,) Pentru misiunile de aplicare a legii/Law Enforcement, respectiv de sprijin a Brigăzii Antiteroriste, elicopterul să fie echipat cu instalație specială pentru coborârea pe frânghia rapidă, cu capabilitate atât pentru inserție cât și pentru extracție (fast rope insertion and extraction) și pentru coborârea în rapel, pe ambele părți/uși laterale ale elicopterului", se specifica în caietul de sarcini.
CITEȘTE ȘI VIDEO „Batalionul Dubai”. Milionarii ucraineni din Golful PersicÎn toamna anului 2019, un înalt oficial al Airbus declara pentru News.ro că grupul ia în calcul să nu mai finalizeze fabrica de la Ghimbav destinată producerii modelului H215M, din cauza lipsei de comenzi din partea statului român. A doua zi, premierul de atunci, Viorica Dăncilă, a mers la fabrică și a semnat cu Airbus "un acord de cooperare și sprijinire a tuturor acțiunilor și a implementării strategiei de apărare românești", declarând public că "avem nevoie ca Airbus să își continue proiectele în România, pentru consolidarea industriei militare naționale".
În martie 2021, Airbus Helicopters România a livrat primele elicoptere H135 de generație nouă statului român, după ce câștigase cu 2 ani înainte, în calitate de unic ofertant, licitația pentru furnizarea a 10 elicoptere ușoare multifuncționale către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU). Cu o durată de 4 ani, contractul a fost estimat inițial la 64.914.790 euro fără TVA și atribuit pentru 64.914.100 euro fără TVA.
CITEȘTE ȘI România ar putea administra piața de energie electrică din Republica MoldovaDupă circa 2 săptămâni de la prima livrare, CEO-ul Airbus Helicopters, Bruno Even, a transmis prin 2 interviuri acordate presei mesajul că, dacă Guvernul de la București nu ia "în perioada următoare" o decizie privind achiziționarea de elicoptere pentru armată, uzina de la Ghimbav ar putea fi închisă definitiv. Potrivit oficialului concernului francez, fabrica de elicoptere de la Brașov, deschisă de Airbus de mai bine de patru ani, avea în acel moment activitățile înghețate.
"Nu pot să o susțin în contextul actual, într-o piață dificilă, nu pot susține costul unei fabrici care nu are o activitate", a spus atunci Even.