Conducerea Dacia răsuflă ușurată pentru moment, în Franța, unde modelul electric Spring, care suferă enorm din cauza eliminării sale de pe lista de mașini eligibile pentru subvenție, rămâne în zona celor mai ieftine automobile electrice. Unul dintre cei mai puternici rivali, Leapmotor T03, nu a fost acceptat pentru a primi reducerea de preț din partea statului, conform datelor Profit.ro.
Leapmotor T03 este un autoturism electric de mici dimensiuni, comparabil cu Dacia Spring și unul dintre principalii competitori pe piața de electrice. Stellantis, compania care reprezintă interesele mărcii chineze Leapmotor în Europa, a decis să producă acest model în Polonia, în uzina grupului din această țară, pentru a beneficia de subvențiile acordate de statul francez.
Regulile impuse de Franța, începând de la sfârșitul anului trecut, presupun o analiză a impactului asupra mediului pe care fiecare automobil electric îl are, iar în funcție de asta este acceptat pe lista de mașini subvenționate sau nu.
Sunt luate în calcul toate etapele de producție, de la dezvoltare, până la asamblare, din acest motiv toate mașinile produse în China au fost respinse de la subvenția de 4.000 de euro.
Argumentul oficial al Franței ține de faptul că uzinele din China funcționează cu energie produsă pe bază de cărbune, care emite foarte mult CO2. De aici i s-a tras Daciei Spring, pentru că odată cu publicarea primei liste cu mașini eligibile pentru subvenția de 4.000 de euro, Spring a fost exclus.
Odată cu această decizie, mașina și-a pierdut statutul de cea mai ieftină mașină electrică din Franța, fiind depășită de Citroen e-C3, care beneficiază de subvenție.
Din septembrie anul acesta, pe piețele europene a apărut și Leapmotor T03, cu prețuri care țintesc direct Dacia Spring. Pe piața din Franța, care era cea mai mare piață a lui Spring, tensiunea din segmentul electric a crescut imediat, pentru că toată lumea se aștepta ca T03 să fie acceptată pe lista de mașini eligibile la subvenție.
Motivul principal ar fi fost faptul că este produsă în Europa. Numai că detaliul care se pare că a contat este cel legat de modul de fabricație. Leapmotor T03 este asamblat din kituri prefabricate, de tip CKD, care sunt importate din China. Altfel spus, mașina ajunge în uzina din Polonia ca pachetele de mobilă de la IKEA, unde este asamblată după schițele producătorului, la fel ca un dulap suedez.
CITEȘTE ȘI FOTO Citroen e gata să înceapă producția noului "CR3", rivalul lui Bigster, și pregătește un al doilea model, pentru a concura Dacia pe segmentul B-SUVÎn acest moment, Leapmotor T03 are un preț de lansare în Franța, similar cu aproape toate țările din Europa, de 18.900 de euro, un nivel egal cu cel pe care îl are Dacia Spring pe această piață. Citroen e-C3, care are un preț de listă de 23.300 de euro, este singura dintre cele trei care beneficiază de prima de 4000 de euro din partea statului, la care se mai adaugă și alte bonusuri în valoare de până la 4.500 de euro.
Prețul final ajunge la 14.800 de euro, pe care Dacia Spring nu are cum să-l atingă fără subvenții.
Dacia a înregistrat un declin de aproape 10 procente în primele 10 luni ale anului, aproape exclusiv din cauza lui Spring, care nu se mai vinde aproape deloc.
Unul dintre motive a fost faptul că începând din luna iulie modelul a fost actualizat, ca urmare a introducerii noilor norme GSR2, dar livrările versiunii actualizate au început abia la finalul lunii septembrie, începutul lui octombrie. Din aceste motive, Spring s-a înmatriculat în octombrie în numai 223 de unități, incomparabil mai puțin decât cele 3000 care se vindeau în urmă cu un an.