Înmatriculările de autoturisme noi din Europa continuă să crească, dar cu un ritm mult mai redus decât în prima parte a anului. România a contribuit la această tendință, inclusiv pe segmentul electric, având scăderi în luna septembrie.
România, Austria, Estonia, Irlanda, Germania, Ungaria sunt țările care au înregistrat scăderi ale înmatriculărilor în luna septembrie, contribuind astfel la încetinirea creșterii pieței auto, care luase avânt în lunile anterioare, pe fondul revenirii din criza de semiconductori. În același timp, două dintre țările EFTA, Islanda și Norvegia, au avut și ele scăderi ale vânzărilor de automobile, fiind evident că impactul scumpirilor automobilelor, prețurile la energie dar și spectrul războiului au determinat cumpărătorii să renunțe pentru moment la intenția de achiziție a unei mașini noi.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În total, în luna septembrie 2023, înmatriculările de autoturisme noi din UE au crescut cu 9.2%, la un nivel de 861.062 unități, mult sub potențialul acestei piețe care înaintea ultimelor crize depășea frecvent un milion de autoturisme lunar.
România a raportat o scădere de 11 procente însă principala cauză este mai degrabă Programul Rabla, care a împins achizițiile pentru lunile următoare, după finalizarea procedurilor.
După nouă luni, înmatriculările din UE își păstrează o creștere de două cifre (+16,9%) față de anul trecut, cu un volum de 7,93 milioane de autoturisme, în special cu ajutorul marilor piețe, Italia (+20.5%), Spania (+18.5%), Franța (+15.9%) și Germania (+14.5%).
Și România rămâne în continuare cu un avans important față de anul trecut, unul care s-ar putea majora odată ce vor fi livrate mașinile cumpărate în a doua etapă Rabla din această toamnă.
Pe segmentul de vehicule electrice, înmatriculările au crescut ceva mai rapid, deși sunt țări în care acest segment a scăzut: România, Austria, Polonia, Irlanda sau Germania, chiar dacă din motive diferite, la noi fiind vorba despre același Program Rabla. Din acest motiv, procentul de creștere a fost mult mai redus decât în prima parte a acestui an (+14,3%).
În total, în UE au fost înmatriculate 127.149 autoturisme complet electrice, cu 14,3% mai multe decât anul trecut în luna similară, ponderea în totalul pieței fiind de aproape 15%.
După cele trei trimestre care au trecut din acest an, volumul de electrice a ajuns la 1,11 milioane de autoturisme, cu o creștere mare, de peste 55 de procente, cu o pondere de 14% în totalul pieței.
CITEȘTE ȘI FOTO Dacia Spring, declarată cea mai economică mașină din Europa, pe întreg ciclul de viațăÎn ceea ce privește constructorii auto, doar Ford și Tesla, dintre companiile auto majore, au raportat scăderi ale vânzărilor. Marca americană este afectată de scoaterea unor modele din gamă, în timp ce Tesla este victima scăderii masive a pieței de mașini electrice, în special pe piețele mari, în special Germania. În același timp, ceilalți constructori s-au confruntat cu încetiniri vizibile ale înmatriculărilor, creșterile fiind în marea lor majoritate cu o singură cifră. Liderul VW a crescut cu cu 9,6%, la un volum de 214.916 unități, în timp ce rivalii de la Stellantis, cu 165.800 unități, au crescut cu 11 procente. Renault Group, din care face parte și Dacia, a avut o creștere în septembrie de puțin peste 5 procente, ca urmare a faptului că ambele mărci și-au limitat avansul la circa 5 procente. Dacia a ajuns la un volum de 38.799 autoturisme (+4,9%), fiind evidentă tendința de frânare față de lunile anterioare.
După nouă luni, Volkswagen a înmatriculat 2,5 milioane autoturisme, cu 23% mai multe față de anul trecut, majorându-și diferența față de locul doi, Stellantis (1,6 milioane unități, creștere de 5,5%). Renault Group a înmatriculat 925.038 autoturisme, cu 20,6% mai multe față de perioada similară din 2022, cu ajutorul semnificativ al Dacia, care a înmatriculat 418.893 unități, cu 20% peste nivelul de anul trecut.