Un număr de 1.112 angajați ai transportatorului aerian național Tarom vor intra în șomaj tehnic 90 de zile, din 27 aprilie, urmând să beneficieze de o indemnizație de șomaj tehnic de 75% din salariul de bază aferent postului ocupat. Se va menține în activitate aproximativ 30-35% din totalul personalului la nivel de companie, potrivit unei informări semnată de directorul general al Tarom, George Barbu, transmisă angajaților companiei, intrată în posesia News.ro.
Informarea are data 21 aprilie 2020.
Compania are peste 1.900 de angajați. Câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială a fost stabilit la 7.835 lei în 2019.
CITEȘTE ȘI STB trimite în șomaj tehnic 2.000 de angajați. Vizați - vatmani, controlori de bilete, șoferi de autobuz și troleibuz, vânzători"Având în vedere lipsa resurselor financiare, materiale și necesitatea conservării resurselor umane ale companiei, managementul acesteia a decis ca, pe perioada în care activitatea de transport aerian prin curse regulate va fi suspendată, o parte a personalului să intre în șomaj tehnic. Această formă de protecție și conservare a resursei umane este necesară, având în vedere că în acest moment activitatea principală a companiei este practic blocată, însă există speranța ca odată ce lucrurile revin la normal să se repornească sistemul, iar personalul să fie rechemat pentru susținerea activităților viitoare. În acest sens, se vor menține în activitate un număr de aproximativ 30-35% din totalul personalului la nivel de companie (număr de personal raportat la programul de operare transmis de către Direcția Comercială pentru următoarele 90 de zile), respectiv aproximativ 690 de salariați activi, aproximativ 1.112 salariați vor fi supuși procedurilor de suspendare a CIM pe motiv de șomaj tehnic", arată "Informarea privind măsurile ce urmează a fi luate de angajator în perioada restrângerii activității cauzată de răspândirea Covid-19 și suspendarea zborurilor către mai multe state", se arată în document.
Măsura este temporară și nu presupune încetarea raporturilor de muncă, ci doar suspendarea temporară a contractului individual de muncă al salariaților.
"Pe toată durata în care salariații se vor afla în șomaj tehnic, ei nu vor presta activitate și nu vor beneficia de salariu, ca urmare a faptului că vor avea contractul individual de muncă suspendat, dar vor beneficia de o indemnizație de șomaj tehnic a cărei valoare va reprezenta 75% din salariul de bază aferent postului ocupat. Se vor lua măsurile necesare pentru ca salariații aflați în șomaj tehnic să beneficieze de subvenționarea indemnizației de șomaj tehnic din bugetul asigurărilor de șomaj, în condițiile OUG nr. 32/2020, diferența urmțnd a fi plătită din bugetul angajatorului", precizează conducerea Tarom.
Se vor menține în activitate acei salariați care ocupă pozițiile critice pentru existența companiei și a activităților de bază, restul personalului urmând a intra în șomaj tehnic prin prisma unui plan de rotație care va afecta în final aproximativ toți salariații companiei.
Această variantă a șomajului tehnic se suportă de către stat doar pentru perioada stării de urgență.
Pandemia a afectat și compania de stat, care a fost nevoită să suspende din 25 martie cursele interne și mai multe curse externe.
"Prin mai multe ordonanțe militare au fost suspendate progresiv zborurile către mai multe state, în principal europene. Aceste măsuri au afectat drastic programul de curse regulate efectuat de către Tarom, ceea ce a generat pierderi semnificative pentru companie", se mai arată în document.
În prezent, Tarom efectuează doar zboruri comandate, pentru recuperarea unor români din diferite țări afectate de pandemie sau pentru transportul de echipamente medicale și echipamente de protecție.
"Traficul aerian constituie un element esențial pentru economia românească. Mai mult decât orice alt mijloc de transport, transportul aerian a experimentat o creștere semnificativă în ultimul deceniu. Mai exact, traficul aerian din România a crescut semnificativ în ultimii șase ani, cu aproximativ 106% față de numărul de pasageri din 2013, fiind sprijinit de dezvoltarea turismului și de consolidarea infrastructurii din România", se precizează în document.
Potrivit acestuia, fiecare euro cheltuit în sectorul aviației generează 3 euro pentru economia globală.
Contactați de News.ro, reprezentanții Tarom spun că măsurile vor trebui aprobate de acționarii companiei.
"Încă se negoociază cu sindicatele. Este un proces în desfășurare. Toate deciziile privind șomajul tehnic trebuie aprobate de acționari", au declarat pentru News.ro reprezentanții Tarom.
Compania a fost înființată în 1954.
Tarom a estimat pierderi de 171,37 milioane lei pentru 2019, la venituri totale de 1,51 miliarde lei.
Ultimul an în care compania aeriană a înregistrat profit a fost 2007.
În 2018, Tarom a avut pierderi de 182,77 milioane lei și venituri totale de 1,38 miliarde lei, potrivit datelor raportate Ministerului de Finanțe. Cheltuielile totale au fost aprobate la nivelul de 1,68 miliarde lei.
Tarom a transportat în 2018 circa 2,9 milioane de pasageri, cei mai mulți pasageri din ultimul deceniu.