Olandezii de la Damen cer falimentul șantierului naval Damen Mangalia. 70% dintre angajați ar intra în șomaj tehnic

Olandezii de la Damen cer falimentul șantierului naval Damen Mangalia. 70% dintre angajați ar intra în șomaj tehnic
scris 29 mai 2024

Compania olandeză Damen a cerut Tribunalului Constanța falimentul șantierului naval Damen Mangalia, la care are 49% din acțiuni, pentru datorii neachitate care s-ar ridica la aproximativ 160 de milioane de euro. Aproape trei sferturi dintre angajați ar putea intra, din iunie, în șomaj tehnic. Profit.ro a anunțat anterior în premieră că Grupul olandez Damen a dat România în judecată la o curte internațională de arbitraj, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018, prin care statul român a devenit acționar majoritar (51%) al companiei Damen Shipyards Mangalia SA, ce operează șantierul naval omonim de la malul Mării Negre, iar Damen a rămas cu 49% din capital și a preluat controlul managementului operațional al societății. - VEZI MAI JOS POVESTEA CONFLICTULUI

Damen Holding BV a cerut acum deschiderea procedurii de faliment în cazul Damen Shipyards Mangalia invocând datorii neachitate și scadente de mult timp.

Urmărește-ne și pe Google News
Unul dintre cele mai spectaculoase drumuri din România - deschis în această vară CITEȘTE ȘI Unul dintre cele mai spectaculoase drumuri din România - deschis în această vară

„Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, a explicat pentru Europa Liberă președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.

Contactați, reprezentanții Damen Shipyards Mangalia nu au dorit să comenteze informațiile referitoare la cererea de faliment și intrarea angajaților în șomaj tehnic.

Profit.ro a anunțat anterior în premieră că Grupul olandez Damen a dat România în judecată la o curte internațională de arbitraj, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018, prin care statul român a devenit acționar majoritar (51%) al companiei Damen Shipyards Mangalia SA, ce operează șantierul naval omonim de la malul Mării Negre, iar Damen a rămas cu 49% din capital și a preluat controlul managementului operațional al societății. 

Olandezii au cerut și despăgubiri, relevă date analizate de Profit.ro.

Damen Group nu are nicio informație de comunicat în acest moment”, a transmis atunci compania olandeză. 

Damen a cerut anterior despăgubiri de jumătate de miliard de euro, după cum a relatat Profit.ro în exclusivitate - VEZI MAI JOS

Rudolf Vizental, ROCA Investments: Va fi un an dificil și acest an 2024, dar mai bun decât anul trecut. Sunt industrii care nu vor mai fi la fel: industria auto, banking-ul, industria de IT CITEȘTE ȘI Rudolf Vizental, ROCA Investments: Va fi un an dificil și acest an 2024, dar mai bun decât anul trecut. Sunt industrii care nu vor mai fi la fel: industria auto, banking-ul, industria de IT

Pârâtă este compania românească de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, controlată de Ministerul Economiei, care deține 51% din Damen Shipyards Mangalia.

Angajații șantierului Damen de la Mangalia au transmis luna trecută o scrisoare deschisă Guvernului, prin care lansau un semnal de alarmă că, în lipsa unor măsuri concrete, există riscul iminent de întrerupere temporară a activității pentru cei mai mulți dintre ei.

Centrala Nucleară de la Kozlodui, amendată din cauza unor fraude la bursă CITEȘTE ȘI Centrala Nucleară de la Kozlodui, amendată din cauza unor fraude la bursă

Ei afirmau că șantierul se confruntă cu o scădere drastică a volumului de muncă, adăugând că rezultatele financiare negative și datoriile ″colosale″ către creditori, în principal către grupul Damen, amplifică riscul de insolvență.

În situația materializării riscului legat de pierderea litigiului (arbitral, intentat de olandezi – n.r.), s-ar putea antrena ieșiri semnificative de numerar și ar fi afectat principiul continuității activității. Societatea (Șantierul Naval 2 Mai SA – n.r.) nu a asigurat respectarea principiului prudenței prevăzut de OMFP nr. 1802/2014, prin faptul că nu a efectuat o analiză a impactului și nu a înregistrat în evidența contabilă un provizion pentru litigiul menționat″, se arată într-un document oficial.

Elon Musk schimbă din nou strategia și încearcă să oprească prăbușirea Tesla, anunțând că va lansa totuși o gamă de mașini ieftine și chiar mai repede CITEȘTE ȘI Elon Musk schimbă din nou strategia și încearcă să oprească prăbușirea Tesla, anunțând că va lansa totuși o gamă de mașini ieftine și chiar mai repede

Potrivit sursei citate, statutul companiei mixte Damen Shipyards Mangalia prevede că acționarul străin, Damen Holding BV, ″își asumă că va exercita controlul său managerial și operațional așa încât să determine societatea să realizeze profit operațional în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de sfârșitul anului financiar 2024″, iar ″acționarul român va susține, în limitele calității sale de acționar (fără atribuții manageriale și operaționale) eforturile acționarului străin în acest sens″.

În document se mai notează că, în prezent, valoarea deținerii majoritare a Șantierului Naval 2 Mai SA la Damen Shipyards Mangalia SA este trecută în contabilitate la suma de 15,6 milioane lei, însă dat fiind că societatea mixtă a înregistrat capitaluri proprii negative care nu pot fi acoperite din profituri viitoare într-un interval de timp ″rezonabil″, compania românească de stat va trebui să-și reevalueze participația și să recunoască o ajustare pentru pierdere de valoare în cursul acestui an.

Bătălia dintre Pfizer și Moderna privind vaccinurile anti-Covid începe la Londra CITEȘTE ȘI Bătălia dintre Pfizer și Moderna privind vaccinurile anti-Covid începe la Londra

Damen a emis notificare de reziliere a acordului din 2018, către Șantierul Naval 2 Mai SA, încă din august anul trecut, cerând și despăgubiri de jumătate de miliard de euro, după cum a relatat Profit.ro în exclusivitate. Acordul de asociere prevede acordarea de despăgubiri dacă înțelegerea ia sfârșit din culpa uneia dintre părți.

Motivul de reziliere invocat în august anul trecut de olandezi a fost acela că, printr-o lege adoptată de Parlament la finalul lunii iunie 2023, companiile aflate în situația specială a Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai sunt exceptate de la legislația locală a guvernanței corporative a întreprinderilor publice.

Excepția, introdusă în 2018 tocmai pentru a face posibil aranjamentul cu Damen de la Mangalia, stipula că nu li se aplică legislația guvernanței corporative a companiilor de stat acelor societăți unde ″(...) acționarul privat nu mai deține participația majoritară și deține capacitatea financiară și tehnică necesară dezvoltării obiectului de activitate al operatorului, caz în care i se poate încredința conducerea executivă a societății, controlul managerial și/sau operațional al acestuia, în condiții de eficiență economică, cu asigurarea de know-how, a portofoliului de clienți și a forței de muncă″.

Bătălie între megacorporații pe marginea negocierii unui tratat global cu forță juridică ce ar plafona producția mondială de plastic. Decarbonarea duce la creșterea cererii CITEȘTE ȘI Bătălie între megacorporații pe marginea negocierii unui tratat global cu forță juridică ce ar plafona producția mondială de plastic. Decarbonarea duce la creșterea cererii

Această prevedere a fost abrogată prin Legea nr. 187 din 28 iunie 2023.

″Pe baza acestui parteneriat cu statul român (perfectat în 2018 – n.r.), Damen a furnizat finanțare, know-how, resurse specializate, precum și clienți și contracte în vederea transformării șantierului din Mangalia într-unul competitiv pe piața europeană. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanța corporativă a companiilor de stat. În momentul de față, prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea dintre statul român și Damen în ceea ce privește Șantierul Mangalia. Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condițiile oferite, agreate și garantate în favoarea Damen de către statul român și structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în șantierul din Mangalia″, au transmis cei de la Damen pe 4 august 2023.

CONFIRMARE România, obligată la despăgubiri de peste 42 milioane euro plus dobânzi către ″regenerabili″, de aceeași instituție la care a câștigat procesul Roșia Montană CITEȘTE ȘI CONFIRMARE România, obligată la despăgubiri de peste 42 milioane euro plus dobânzi către ″regenerabili″, de aceeași instituție la care a câștigat procesul Roșia Montană

Concluzia era că managementul operațional trebuie preluat de acționarul majoritar, societatea statului român, iar olandezii nu se vor mai ocupa de obținerea de finanțări și contracte pentru șantierul naval, pe care lucrează circa 2.000 de oameni.

Ulterior, pe 11 august, grupul olandez a declarat că, în ceea ce privește relațiile cu autoritățile de la București, ″așteaptă doar cooperarea părții române pentru o implementare eficientă a procedurii de retragere, cu cât mai puține perturbări posibile pentru toate părțile interesate″.

FOTO Start pentru o nouă autostradă. Vor fi plantate 85 hectare de perdele forestiere CITEȘTE ȘI FOTO Start pentru o nouă autostradă. Vor fi plantate 85 hectare de perdele forestiere

Anterior, pe 28 iunie 2023, chiar în ziua adoptării actului normativ care a modificat legislația guvernanței corporative a întreprinderilor de stat și a eliminat excepția dedicată Damen Shipyards Mangalia, compania a anunțat că lansează o campanie de recrutare pentru a angaja peste 200 de noi salariați direct productivi.  

Pe 13 august 2023, ministrul Economiei, Radu Oprea, a susținut că a identificat în lege o perioadă tranzitorie care permite grupului olandez Damen să își exercite toate prerogativele manageriale, în conformitate cu contractul încheiat cu statul român în 2018 privind șantierul naval de la Mangalia.Ministrul a amintit că a existat o excepție la legea guvernanței corporative, care permitea Damen să aibă managementul șantierului, dar prin PNRR a trebuit modificată această lege, așa că excepția a fost eliminată.

Oprea a mai menționat atunci că se poartă o corespondență cu Comisia Europeană și OCDE pentru a se explica de ce este necesară această excepție și a insistat că Damen are încă controlul managerial al șantierului.

Damen Shipyards Mangalia nu și-a raportat încă rezultatele pe 2022. În cei trei ani întregi anteriori de management operațional olandez, coroborat cu acționariat majoritar românesc de stat (2019-2021), compania a cumulat pierderi în sumă totală de circa 338 milioane lei.

viewscnt
Afla mai multe despre
damen shipyards mangalia
ministerul economiei
șantierul naval mangalia
grupul olandez damen