Numărul călătorilor transportați pe calea ferată în 2023 a crescut cu aproximativ 5% față de anul anterior, iar parcursul călătorilor a fost cu 5,8% mai mare, a anunțat CFR Călători.
Conform Contractului de Servicii Publice, CFR Călători a asigurat zilnic, în medie, circulația a aproximativ 1.110 trenuri, scrie Agerpres.
Reprezentanții CFR Călători precizează că întregul parc tehnic disponibil de material rulant al companiei a fost în circulație, sezonul estival reprezentând unul dintre vârfurile de trafic.
"În anul 2023, volumul serviciilor oferite (trenuri circulate medie/zi) a înregistrat o creștere cu 4,7% față de anul 2022. Numărul călătorilor transportați în anul 2023 a crescut cu aproximativ 5% față de anul 2022, iar parcursul călătorilor (exprimat în călători km), în anul 2023 a fost cu 5,8% mai mare decât în anul 2022", se menționează în comunicat.
La nivelul companiei au fost adoptate și implementate în mod operativ măsuri adecvate pentru o mai bună satisfacere a nevoii de transport, cu încadrarea în obligația de serviciu public asumată pentru anul 2023.
"După o pauză de opt ani, o dată cu intrarea în vigoare a planului de mers de tren 2022/2023, a fost reintrodusă categoria de tren Intercity pe rutele pe care viteza și condițiile tehnice au permis acest serviciu", se menționează în comunicat.
Astfel, au fost proiectate pentru circulație în anul 2023 un număr de 12 trenuri, pe următoarele rute: București Nord - Cluj Napoca și retur; București Nord - Constanța și retur; Brașov - Constanța și retur; București Nord - Suceava și retur; Pașcani - Iași și retur; București Nord - Arad și retur; Teiuș - Arad și retur.
"Și în anul 2023, CFR Călători a lucrat permanent la extinderea serviciilor oferite, astfel, perfecționând aplicația de cumpărare online a biletelor de tren prin introducerea unei facilități noi - alegerea locului și a vagonului în care pasagerii doresc să călătorească", se mai precizează în comunicat.
CITEȘTE ȘI GRAFICE Consumul de electricitate, la cel mai înalt nivel al acestei ierni. România este astăzi a doua cea mai scumpă piață spot din EuropaPotrivit sursei citate, CFR Călători a îmbunătățit constant produsele și serviciile oferite, pentru a răspunde îndeaproape cerințelor călătorilor și a veni în întâmpinarea publicului cu noi soluții sigure, accesibile și intuitive, prin punerea la dispoziția pasagerilor a cardurilor de transport reîncărcabile.
Ulterior, compania a oferit posibilitatea cumpărării online a abonamentelor lunare și săptămânale în format digital. De asemenea, pasagerii au avut posibilitatea de a opta pentru emiterea ofertei "Card TrenPlus" în format digital, pe suport tip card.
Totodată, pentru îmbunătățirea serviciilor și creșterea gradului de confort al clienților, CFR Călători a derulat și a încheiat contracte pentru efectuarea de reparații de o mai mare complexitate a materialului rulant.
În plus, în decembrie 2023, CFR Călători a semnat contractul de finanțare pentru realizarea proiectului de investiții "Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători".
"Proiectul este inclus în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Pilonul 1 - Tranziția spre o economie verde, Componenta C4. Transport sustenabil, Investiția I2 - Material rulant feroviar și constă în îmbunătățirea serviciilor pentru călători, reducerea timpilor de așteptare în gări, realizarea unor programe atractive de circulație a trenurilor și asigurarea unor programe și fonduri adecvate pentru întreținerea materialului rulant feroviar, integrarea cu celelalte moduri de transport de la nivel urban/regional, cu impact direct și imediat asupra duratei de călătorie și/sau asupra creșterii siguranței și confortului călătorilor", se mai precizează în comunicat.
CITEȘTE ȘI VIDEO CONFIRMARE Un nou jucător pe piața românească incipientă a centralelor virtuale de energieReprezentanții companiei susțin că obiectivul general al proiectului îl reprezintă modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători, ce va avea ca efect atât sporirea mobilității în jurul marilor centre socio-economice ale țării și creșterea calității serviciilor cât și realizarea unor conexiuni rapide între unitățile administrativ teritoriale importante ale țării.
"La acest moment, societatea face eforturi susținute pentru menținerea în circulație a tuturor unităților de material rulant tehnic disponibil, însă din cauza vechimii, pot apărea unele defecțiuni în parcurs. În anul 2023, parcul activ de material rulant al CFR Călători aflat în circulație a fost de aproximativ 1.450 unități (450 de locomotive și automotoare și 1000 de vagoane)", se mai spune în comunicat.
Astfel, CFR Călători va putea realiza un serviciu public feroviar de pasageri care să răspundă în totalitate cerințelor călătorilor, doar în condițiile în care acestui domeniu de activitate i se vor aloca resursele financiare necesare, adică 2,8 miliarde lei, în prezent acesta fiind subcompensat. O altă condiție este asigurarea anuală a unei compensații la valoarea reală conform legislației în vigoare.
"Materialul rulant al companiei este vechi (ultimele 603 vagoane intrate în parcul CFR Călători au fost achiziționate în perioada 1998 - 2011) și este insuficient pentru cererea actuală de piață, fiind necesare în plus aproximativ 800 de unități și 250 de rame electrice", precizează compania.
Conform sursei citate, peste 85% din trenurile CFR Călători aflate în circulație (în medie 1.100 trenuri/zi) ajung la destinație fără întârzieri.
În ceea ce privește cauzele care conduc la întârzieri ale trenurilor, acestea sunt: cauze care nu țin de CFR Călători, cum sunt cazurile de forță majoră (vreme nefavorabilă, căderi de copaci, lipsă tensiune în linia de contact, temperaturi ridicate în șină etc), lucrări la infrastructura feroviară, restricții și limitări de viteză impuse pe rețeaua de cale ferată gestionate de către CFR SA, administratorul infrastructurii feroviare, sosiri cu întârziere ale trenurilor internaționale la frontieră și necesitatea preluării și asigurării conexiunilor la trenuri în trafic intern, defectări ale materialului rulant aparținând altor operatori de transport feroviar de marfă și călători care conduc la perturbări temporare în circulația trenurilor.
"Măsurile care țin de sfera de activitate a CFR Călători privind preîntâmpinarea perturbării circulației feroviare constau în verificări suplimentare ale materialului rulant propriu programat să desfășoare transportul, asigurarea cu locomotive de rezervă în depourile de pe rețea în limita parcului tehnic de tracțiune disponibil, pentru situații de perturbări ale circulației din cauze amintite mai sus etc.", precizează compania.
În anul 2023, întârzierea medie pe tren CFR Călători a fost de circa 8 minute, din care 1 minut și 7 secunde reprezintă întârzierea medie pe tren din cauze generate de CFR Călători.
CFR Călători, operatorul național de transport feroviar de călători, își derulează activitatea în conformitate cu prevederile Contractului de Servicii Publice, în scopul realizării obligației de serviciu public stabilită de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).