Vânzările de autoturisme cu motoare hibrid reprezintă cel mai mare câștig al presiunilor făcute de Uniunea Europeană de scădere a emisiilor poluante, inclusiv de eliminare a mașinilor diesel. România a ajuns la o cotă de piață de aproape 55% vehicule electrificate, dar cota cea mai mare este cea pe care o au motorizările hibrid (de orice tip), care au ajuns în acest an la 49,5%.
Hybridul este, practic, compromisul pe care l-au preferat românii în procesul de tranziție la propulsia electrică și în absența unui program Rabla mai consistent, care să facă mașinile electrice mai ieftine. În același timp, prin performanțele de consum și preț, hibridele înlocuiesc cu succes vechile mașini cu motorină, poluante și zgomotoase.
Conform cifrelor APIA, luna octombrie a adus o nouă scădere, de -6,5%, a mașinilor cu motoare pe benzină, și o creștere ușoară a motorizărilor diesel, cu 6,7%. Ponderea celor două segmente a fost în octombrie, împreună, de 43,5%, din care 36% au fost mașini pe benzină și doar 7,5% au fost diesel, care se apropie încet, încet de dispariție.
În segmentele electrificate, mașinile complet electrice au înregistrat o cotă de piață majorată la 8%, aproape dublă față de anul anterior, iar cele plug-in hybrid au reprezentat 6,9% din piață, cu două puncte procentuale peste cota din 2024.
Cu tot cu hibride, segmentul electrificat a avut în octombrie un vârf de 56,5% din totalul înmatriculărilor.
Pe toate cele 10 luni care au trecut din acest an, vânzările de automobile electrificate au însumat 66.185 unități, în creștere cu circa 10.000 de vehicule, adică aproximativ 18% în plus față de anul precedent.
Dintre acestea, cele mai multe au fost mașinile mild-hybrid, adică cea mai ușoară formă de electrificare, ce constă într-o baterie de 48 de volți și un generator care recuperează energia din frânare, dar nu antrenează roțile pentru a rula electric decât perioade foarte scurte de timp.
Ambii producători de automobile din România, Dacia și Ford, au propriile motoare MHEV, dar Dacia a avut cea mai mare pondere pe acest segment, care a crescut cu 15%, la 29.8476 de vehicule înmatriculate. Cota de piață a hibridelor mild a fost de 24,7% în acest an.
Full-hybrid, avans important și cotă de piață mare
Pe locul al doilea, au fost motorizările full hybrid, adică hibridele clasice, cu baterie de 240 de volți și motoare electrice care antrenează roțile pe perioade mai îndelungate, de câțiva kilometri. Segmentul a însumat 22.598 vehicule, în creștere masivă cu 31%, cu o cotă de piață de 18,7%. Liderul segmentului este Toyota, care este de altfel și lider global al acestui tip de propulsie, dar Dacia a reușit cu noile sale motoare de 1.6 și 1.8 litri să se mențină pe locul al doilea.
Segmentul plug-in hybrid nu are încă un volum prea mare, în primul rând din cauza prețului care se apropie foarte mult de cel al unui vehicul electric. Cu o baterie mai mare și cu încărcarea la priză, consumul acestor hibride scade până la 2 – 3 litri/100 km, oferind o recompensă proprietarilor prin costurile scăzute de întreținere.
Fără încărcarea zilnică, aceste motorizări nu sunt însă altceva decât niște hibride clasice. Volumul în acest an al mașinilor PHEV s-a ridicat la 7.313 vehicule, cu o creștere de 45% și o cotă de 6,1%. Lideri ai segmentului sunt Mercedes, VW și BMW, iar la modele Ford Kuga, Hyundai Tucson și VW Tiguan.
Mașini electrice, scădere masivă în acest an
Mașinile complet electrice (BEV), au avut în acest an, pe primele 10 luni, o cotă de piață de 5,3%, puțin mai mare față de anul anterior, dar cu un volum mai mic. Cu un total de 6.427 de vehicule electrice înmatriculate în primele 10 luni, ca urmare a unui declin de -18,4%, România se află pe ultimele locuri în Europa, atât la ponderea acestui tip de propulsie, cât și la numărul de mașini vândute.
Dincolo de fluctuațiile de vânzări ale modelelor din piață, de concurența generată de mărcile chinezești și de mutilarea Programului Rabla, Dacia Spring a rămas cel mai vândut automobil electric din România, beneficiind de noua versiune lansată de productorul român, cu un design nou și o motorizare mai puternică.
De la sfârșitul acestui an, Spring a primit o baterie nouă, LFP, și motoare și mai puternice, care ajung până la 100 CP, dar acestea nu au început încă să fie livrate. În total, Spring s-a vândut în 1.189 de unități, pe locurile următoare fiind Hyundai Kona, cu 565 unități, și Tesla Model 3, cu 522 unități. Marca cu cea mai mare creștere pe segmentul electric este, în acest an, Ford, care a lansat mai multe modele pe piață, între care Puma Gen-E, versiunea electrică produsă în România.
În primele zece luni ale anului 2025, primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring, cu 1189 unități și o scădere de -47% față de aceeași perioadă a anului precedent, Hyundai Kona cu 565 unități și Tesla Model 3 cu 522 unități.















